Edtech-bolaget Unikum grundades redan 2003 med målet att bygga enkla webbverktyg för samarbete kring pedagogiska planeringar, feedback, utvecklingssamtal och dialog med hemmet. Länge tragglade man sig fram i en värld av gamla it-system, som utvecklades på 90-talet av bolag som Tieto och IST.
”Vi hade många tuffa diskussioner med it-chefer”, säger Jonas Ryberg, vd och grundare av Unikum.
Sedan hände något. Kring 2008 började Sveriges kommuner satsa på e-tjänster och plötsligt blev även it-cheferna nyfikna på Unikum.
Fyra år senare ökade Google och Microsoft sin bearbetning av skolor i hela världen med gratis molntjänster, och Unikum kunde göra en så kallad ”pivot”. Man tänkte om och började bygga in sina lösningar i Googles och Microsofts molntjänster.
När Simrishamn kommun 2015 fick godkänt av Datainspektionen att använda Googles molntjänster blev det ett startskott för många kommuner, och Unikum kunde följa med i tillväxten.
”Det som driver oss i dag är att Microsoft Teams och Google for Education är gratis för skolor. Idag gör eleverna sina läxor och skriver sina uppsatser med dessa verktyg, både på desktop och i mobilen”, säger Unikums vd.
Idag har Unikum 600 000 aktiva användare i skolsystemet. Tjänsten är tillgänglig för över en miljon personer i tusentals skolor i Sverige.
”Vi hjälper skolorna att göra bra pedagogiska planeringar kopplade direkt till läroplanerna. På så vis kan lärare smidigt jobba med läxor och inlämningsuppgifter och kommunicera med föräldrarna. En annan fördel är att kommunen direkt kan se resultat och göra analys”, säger Jonas Ryberg.
Jonas Ryberg är serieentreprenör och har tidigare grundat Levande Böcker, en utvecklare av kunskapsspel som såldes till bokförlaget Rabén & Sjögren 2001. Han står även bakom Enlight, ett bolag inom test och certifiering av kunskap, som börsnoterades 1999 och nu ägs av en amerikansk testjätte vid namn PSI. Båda bolagen byggdes med hjälp av externa investerare.
Läs mer: Edtech-investeringarna halkar efter: Här är trenden som kan lyfta sektorn
Unikum har dock växt i en mer lagom takt, på 25-30 procent per år de senaste åren. Bolaget omsatte 27 miljoner kronor under 2017 och rapporterade en vinst på 432 000 kronor.
”Jag har ju gjort några resor med snabb tillväxt. Men skolan är ju lite långsammare. Jag ville växa Unikum utan externt kapital, och lära och förstå under vägens gång”, säger Jonas Ryberg.
Nu är det dock dags att tänka om även på den punkten. Unikums affärsmodell går ut på att hyra ut mjukvara, så kallad software as a service (Saas). Kan man skala upp verksamheten går det att öka lönsamheten rejält.
”Vi planerar en internationell expansion och tar därför in kapital. Vi vill ta in mellan 20 och 40 miljoner kronor i tillväxtkapital”, säger Jonas Ryberg.