Strax innan jul satt Mat-appen Wolts sex medgrundare samlade över en middag. Tjänsten de byggt var mindre än ett år gammal. På bordet låg nu ett uppköpsbud från en av matindustrins jättar. Skulle de tacka ja och ta hem vinsten redan nu?
“Jag minns att jag ställde frågan: ‘Är det någon av er som vill säga ja?’. Vi är sex medgrundare. Inte en enda av oss räckte upp handen. Vi bestämde oss för att köra själva och se hur långt vi kunde ta det här”, säger Miki Kuusi, vd och medgrundare på Wolt.
Mat-appen Wolt lanserades i Helsingfors våren 2015. Knappt ett år senare har tjänsten över 100 000 användare i den finska huvudstaden – mer än en tiondel av befolkningen. Bakom bolaget står bland andra Miki Kuusi, som även grundat techfestivalen Slush och är en välkänd profil på Finlands startupscen.
Vi hade det trevliga läget att vi kunde välja mellan att sälja eller ta in pengar.
Vem det var som kom med uppköpsbudet under hösten, eller hur mycket pengar det handlade om, vill Miki Kuusi inte avslöja.
“Vi hade det trevliga läget att vi kunde välja mellan att sälja bolaget eller ta in pengar. Vi valde det senare”, säger han.
Idag tar Wolt sitt första steg utanför Finland och lanserar i Stockholm. Tjänsten har knutit till sig en lång rad restauranger i centrala Stockholm, bland dem Taverna Brillo, Wagamama, Juiceverket och Zocalo. Inom ett år räknar Miki Kuusi med att bolagets tjänst finns etablerad i alla de nordiska ländernas huvudstäder.
Samtidigt tar bolaget in 90 Mkr i ny finansiering från bland andra EQT Ventures, Niklas Zennström samt Ilka Paananen, vd och medgrundare på det finska spelfenomenet Supercell.
BZJWOUpyHkE
Konkurrensen i Stockholm är hård – här tävlar redan mat-tjänster som Waitress, Foodora, Godsmak.se och Aptit om kunderna. Wolt profilerar sig dock något annorlunda – i tjänsten kan användarna såväl beställa leverans som hämtmat samt förboka mat på restaurangen. Wolts långsiktiga mål är att bygga en slags gemensam teknikplattform för hämtmat, restaurangbesök och matleveranser.
“Vår vision är att bli appen för dig som vill äta, oavsett hur eller vad. Vi tror inte man behöver göra någon större skillnad på hämtmat, restauranger eller för den delen matbutiker”, säger Miki Kuusi.
Tänkbart är alltså att ni snart börjar erbjuda matkassetjänster med hemleverans?
“Visst, det är absolut tänkbart. Vi gör en massa intressanta experiment på olika områden”, säger Miki Kuusi.
Wolt-användare betalar för sina beställningar direkt i appen och bolaget bakom tar en andel av pengarna. Den exakta intäktsfördelningen skiljer sig åt från fall till fall.
“För en hemleverans tar vi ungefär 25 procent. För hämtmat är vår andel betydligt mindre”, säger Miki Kuusi.
“De bästa av våra restauranger i Helsingfors får 30 till 40 procent av sina intäkter genom Wolt. Räknat i kronor handlar det om tiotals miljoner om året, för våra bästa kunder”, fortsätter han.
I och med investeringen tar även Kees Koolen, partner på EQT Ventures och erfaren entreprenör med både booking.com och Ubers europeiska expansion på meritlistan, plats i Wolts styrelse.
“Hans erfarenheter är helt ovärderliga för ett litet bolag som vårt. Det handlar minst lika mycket om erfarenheterna och kunskapen vi får som om pengarna”, säger Miki Kuusi.
Läs även: EQT Ventures satsar 55 Mkr i Min Doktor
Läs även: INTERVJU: Superinvesteraren Kees Koolen om EQT:s nya storsatsning