För mindre än ett år sedan gick Nordisk Film Games in med 49 miljoner kronor i Raw Fury. Delar av pengarna kommer nu till användning när Raw Fury för första gången går från att vara förläggare till att aktivt äga ett IP och utveckla spel under eget flagg.
”Vårt primära fokus är fortfarande att förlägga spel och hjälpa till med utvecklingsarbetet. Om det här är framgångsrikt kan det vara en väg att gå vidare på och något vi kan erbjuda våra andra spelutvecklare”, säger Jónas Antonsson.
Kingdom har varit motorn i Raw Furys snabba tillväxt sedan starten 2015. Det var bolagets första spel som förläggare och har med sina tre delar i serien passerat mer än 4 miljoner sålda exemplar.
Båda parter beskriver affären i rosenrött och att den gjorts upp i totalt samförstånd.
”Jag kan inte ge några exakta siffror men jag är väldigt nöjd. Pengarna jag får gör att jag slipper oroa mig för ekonomin i mitt nästa projekt”, säger Kingdom-skaparen Thomas van den Berg på telefon från sin studio i Berlin.
Raw Fury grundades så sent som 2015 av islänningen Jónas Antonsson och amerikanen Gordon Van Dyke, som har ett förflutet på Dice och Paradox Interactive. I ägarkretsen finns även Dice-veteranen Karl Magnus Troedsson.
Bolaget har i dag 26 anställda. Som förläggare har det hittills lanserat elva spel. Ytterligare tio finns i pipeline de närmaste tre åren.
Bokslutet är ännu inte offentligt, men enligt Jónas Antonsson omsatte bolaget 53 miljoner kronor i fjol, jämfört med 21 Mkr året före. Vinsten landade på cirka 3 Mkr.
”Det finns inget som pekar på att vi inte ska kunna dubbla omsättningen och visa vinst i år igen. Det enda som skulle kunna hota det är om vi beslutar oss för fler investeringar för att snabba på tillväxten ytterligare”, säger Jónas Antonsson.
Hans medgrundare Gordon Van Dyke har under de senaste åren arbetat tätt med Thomas van den Berg och bland annat hjälpt till i designarbetet av Kingdom, särskilt i titeln Kingdom: Two Crowns. Han är också den som kommer att hålla i den fortsatta utvecklingen av spelet.
Vad kan ni göra med det?
”Det här har varit min baby länge, jag har tonvis med idéer. Det finns mycket vi kan göra: nya platser och – tillsammans med spelarna – experimentera med gameplay utan att förstöra spelets kärna. Thomas van den Bergs fingeravtryck kommer att finnas med i någon form även framöver. När intäkterna kommer direkt till oss kan vi bygga mer långsiktigt.”
Affärer av det här slaget är känslig materia. IP har inte bara ekonomiskt utan också emotionellt värde för utvecklarna. För Kingdoms skapare Thomas van den Berg var det ingen enkel sak att släppa taget.
”Det var svårt att fatta beslutet på sätt och vis, men jag vill göra andra saker vill ha mer tid att utforska nya koncept.”
Vad ska du göra?
”Jag är i en tidig fas i utvecklingen av ett spel där man odlar plantor. Jag experimenterar med en idé som definitivt är något helt annat än Kingdom-serien. Initialt är det tänkt för pc, men eftersom det har meditativa inslag skulle det passa utmärkt även i mobilen eller på surfplatta.”