Hoppa till innehållet

Readly dubblar omsättningen – växer internationellt

Den digitala prenumerationstjänsten Readly ökar både omsättning och förluster under 2017. Med nya vd:n Jörgen Gullbrandson satsar bolaget nu på de utländska marknaderna med förhoppningen att folk ska överge "papperskänslan".

Jörgen Gullbrandson tillträdde som vd för prenumerationstjänsten Readly i mars i år.
Jörgen Gullbrandson tillträdde som vd för prenumerationstjänsten Readly i mars i år.

Readlys prenumerationstjänst för magasin växer på flera fronter. 2017 närmare dubblade koncernen sin omsättning jämfört med föregående år, från 65 till 127 miljoner kronor.

Men samtidigt som omsättningen växer fortsätter koncernen att gå med förlust. 2017 redovisas röda siffror om minus 70 miljoner kronor, vilket är en ökning med närmare 19 procent jämfört med 2016.

”Affärsmodellen är uppbyggd så att det kostar att ta in nya prenumeranter, som vi börjar tjäna pengar på först senare. Nu gasar vi i marknadsföringen för att plocka in en större kundbas och göra vinst över tid”, säger Jörgen Gullbrandson.

Bolaget erbjuder i dag sin tjänst i 46 länder med lokala titlar och anställda på plats. Det har gjort att Tyskland i dag är den största marknaden, följt av Storbritannien före Sverige på tredje plats. 

Förra årets starka tillväxt har mycket att tack de tyska prenumeranterna, där omsättningen trefaldigades, från 15 till 42 miljoner. I Sverige växte affären med 41 procent till 43 miljoner kronor.

"Det är otroligt kul att se att Sverige nu bara är vår tredje största marknad. Som svenskt bolag vill man alltid bevisa att den här idén som har gått bra på hemmaplan även fungerar på nya marknader", säger Jörgen Gullbrandson, som trädde som vd för Readly i mars i år.

Enligt Jörgen Gullbrandson planerar Readly ytterligare etableringar i fler länder med fokus på de europeiska marknaderna. Näst på tur är Schweiz där bolaget lanserar sin tjänst under juni månad.

Han menar även att branschen är på väg mot en digitalisering i likhet med det skifte som musikindustrin redan har genomgått drivet av streamingjättar som Spotify. Med 3000 magasin anslutna till tjänsten, hoppas Readly bli ledande i utvecklingen.

"Vi är där musikindustrin var för 10 år sedan. Konsumtionen kommer att flytta över till den digitala arenan mer och mer. I dag har vi 6,5 procent digital penetration av magasinmarknaden och det kommer bara att öka", säger Jörgen Gullbrandson.

Hur ser konkurrensläget ut för digitala prenumerationer?

”Vi är ganska ensamma om den här tjänsten, däremot konkurrerar vi om användarnas tid. Dels handlar det om ströläsningen, där vi framför allt konkurrerar med social medier. Men även tiden framför brasan på en söndagseftermiddag när vi hoppas att folk väljer att läsa en artikel istället för att titta på Netflix”.

Att läsa ett magasin är starkt förankrat i känslan av att hålla i en fysisk tidning. Hur ska ni övertyga folk till digital läsning?

”Jag tror inte att vi kommer att nå en hundraprocentig penetration. Folk fortsätter att köpa fysiska upplagor för att de vill ha den känslan ibland, samtidigt som de vill hinna läsa en artikel eller två digitalt när de sitter på tåget på väg till jobbet", säger Jörgen Gullbrandson.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera