Readlys prenumerationstjänst för magasin växer på flera fronter. 2017 närmare dubblade koncernen sin omsättning jämfört med föregående år, från 65 till 127 miljoner kronor.
Men samtidigt som omsättningen växer fortsätter koncernen att gå med förlust. 2017 redovisas röda siffror om minus 70 miljoner kronor, vilket är en ökning med närmare 19 procent jämfört med 2016.
”Affärsmodellen är uppbyggd så att det kostar att ta in nya prenumeranter, som vi börjar tjäna pengar på först senare. Nu gasar vi i marknadsföringen för att plocka in en större kundbas och göra vinst över tid”, säger Jörgen Gullbrandson.
Bolaget erbjuder i dag sin tjänst i 46 länder med lokala titlar och anställda på plats. Det har gjort att Tyskland i dag är den största marknaden, följt av Storbritannien före Sverige på tredje plats.
Förra årets starka tillväxt har mycket att tack de tyska prenumeranterna, där omsättningen trefaldigades, från 15 till 42 miljoner. I Sverige växte affären med 41 procent till 43 miljoner kronor.
"Det är otroligt kul att se att Sverige nu bara är vår tredje största marknad. Som svenskt bolag vill man alltid bevisa att den här idén som har gått bra på hemmaplan även fungerar på nya marknader", säger Jörgen Gullbrandson, som trädde som vd för Readly i mars i år.
Enligt Jörgen Gullbrandson planerar Readly ytterligare etableringar i fler länder med fokus på de europeiska marknaderna. Näst på tur är Schweiz där bolaget lanserar sin tjänst under juni månad.
Han menar även att branschen är på väg mot en digitalisering i likhet med det skifte som musikindustrin redan har genomgått drivet av streamingjättar som Spotify. Med 3000 magasin anslutna till tjänsten, hoppas Readly bli ledande i utvecklingen.
"Vi är där musikindustrin var för 10 år sedan. Konsumtionen kommer att flytta över till den digitala arenan mer och mer. I dag har vi 6,5 procent digital penetration av magasinmarknaden och det kommer bara att öka", säger Jörgen Gullbrandson.
Hur ser konkurrensläget ut för digitala prenumerationer?
”Vi är ganska ensamma om den här tjänsten, däremot konkurrerar vi om användarnas tid. Dels handlar det om ströläsningen, där vi framför allt konkurrerar med social medier. Men även tiden framför brasan på en söndagseftermiddag när vi hoppas att folk väljer att läsa en artikel istället för att titta på Netflix”.
Att läsa ett magasin är starkt förankrat i känslan av att hålla i en fysisk tidning. Hur ska ni övertyga folk till digital läsning?
”Jag tror inte att vi kommer att nå en hundraprocentig penetration. Folk fortsätter att köpa fysiska upplagor för att de vill ha den känslan ibland, samtidigt som de vill hinna läsa en artikel eller två digitalt när de sitter på tåget på väg till jobbet", säger Jörgen Gullbrandson.