Hoppa till innehållet

Readly övertecknades – och stiger försiktigt: ”Jag så otroligt glad”

Readlys erbjudande om nyutgivna aktier inför noteringen på Stockholmsbörsen övertecknades drygt tio gånger, enligt bolaget. Detta trots avhoppen från Aller Media och Bonnier som aviserades i måndags. Aktien är svagt upp i premiären.

Readlys vd Maria Hedengren och Johan Adalberth, finanschef på Readly.
Readlys vd Maria Hedengren och Johan Adalberth, finanschef på Readly.

Första handelsdag för Readly READ -0,34%Dagens utveckling skedde, som planerat, på Nasdaq Stockholm under torsdagen. Klockan 09:50 handlades aktien till kursen 60,33 kronor, vilket är en uppgång på 2,25 procent jämfört med teckningskursen på 59 kronor. Detta samtidigt som börsen som helhet backat med drygt 0,4 procent.

Läs mer: Börsen backar i öppningen – Readly stiger i premiären

Av ett pressmeddelande framgår att Readlys erbjudande om nyutgivna aktier inför noteringen på Stockholmsbörsen övertecknades drygt tio gånger. Detta exklusive aktierna som förvärvades av ankarinvesterarna. 

Handeln indikerar ett marknadsvärde på inledningsvis knappt 2,2 miljarder kronor och totalt får bolaget omkring 25 000 nya aktieägare i samband noteringen. 

”Idag är jag så otroligt glad och stolt för den milstolpe vi på Readly just passerat. Att erbjudandet fått ett så stort intresse är ju ett kvitto på investerare delar den syn vi har på framtiden - att magasinmarknadens digitala potential är stor och intressant”, säger Readlys vd Maria Hedengren i ett mejl till Di Digital.

Åtta ankarinvesterare, inklusive bland annat Tin Fonder och Handelsbanken Fonder, har åtagit sig att teckna aktier för 390 Mkr motsvarande omkring 47,1 procent av erbjudandet. Bolaget tar in totalt 450 Mkr via nyemitterade aktier. Samtidigt byter existerande aktier ägare till ett värde på cirka 270 Mkr.

Bland annat uppges grundaren Joel Wikell sälja aktier för 74 miljoner kronor. Han startade bolaget 2012 sedan han fått idén under en semester med familjen i Cypern.

Läs mer: Så mycket cashar storägarna in vid Readlys börsnotering

Tidigare i veckan meddelade Readly att tidningsförlaget Aller Media sagt upp sitt nuvarande förlagsavtal. Även Bonnier News, där Dagens industri ingår, uppgavs ha för avsikt att säga upp sitt avtal.

Avtalet med Aller löper ut i mars 2021. Avtalen med Bonnier förväntas löpa ut vid olika datum fram till och med den andra halvan av nästa år. Innehåll från Bonnier skulle komma att steg för steg tas bort under 2021, enligt Anders Eriksson, vd för Bonnier News.

”Den totala ersättningen från Readly är alldeles för låg”, sa han till Di Digital i måndags.

Förlagen får mer än hälften av Readlys totala prenumerationsintäkter efter avdrag för moms och transaktionsavgifter. 

Läs mer: Bonnier-vd:n ser ingen framtid hos Readly: ”Alldeles för låg ersättning” 

Situationen medförde att Readly tvingades göra ett tillägg till sitt prospekt och snabbt få det godkänt av Finansinspektionen. Det lyckades, och de småsparare som tecknat sig för nya aktier fick möjligheten att ångra sig, utan att noteringen försenades. Trots detta, samt negativa analyser i både Dagens industri och Affärsvärlden, övertecknades alltså emissionen och aktien började handlas under torsdagen.

Sedan 2017 har Readlys tillväxt legat på i snitt 44 procent per år och för helåret 2019 uppgick intäkterna till 265 miljoner kronor. Av prospektet framgår även att Readlys omsättning steg med 32 procent till 160,6 Mkr under årets första halvår, jämfört med samma period 2019.

Men någon vinst är det inte tal om på många år. Rörelseförlusten under första halvåret uppgick till hela 97,3 Mkr, vilket är en rejäl ökning mot 64,5 Mkr under första halvåret 2019. Rörelsemarginalen försämrades samtidigt från -52,9 procent till -60,5 procent under perioden. 

Readlys största kostnadspost - förlagskostnader - ökade med 28 procent till 108,5 Mkr under årets första halvår. Men det är den nästa största kostnadsposten - marknadsföring - som förklarar varför marginalerna har försämrats. De ökade med hela 71 procent till 71,6 Mkr under perioden. 

Enligt Readlys finansiella mål ska den organiska tillväxten de kommande åren ligga på 30-35 procent per år för att göra bolaget lönsamt på ebitda-nivå inom fyra till fem år. Om planen håller väntas de 450 miljoner i bruttolikvid som nyemissionen inbringar räcka för att nå målet.

I dag står de tre nyckelmarknaderna Sverige, Tyskland och Storbritannien för omkring 85 procent av intäkterna. Bolaget tror att merparten av tillväxten kommer att komma från dessa, men också till viss del av befintliga och nya marknader.

Mer om Readly i senaste Digitalpodden:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

 

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera