Annons

Reapris när Bonnier sålde Toca Boca

Bonnier sålde Toca Boca för betydligt mindre än tänkt.
Bonnier sålde Toca Boca för betydligt mindre än tänkt. Foto: Axel Öberg
När Bonnier sålde spelsuccén Toca Boca var det för en tredjedel av det pris som tidigare hade varit aktuellt, kan Di Digital avslöja. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I april sålde Bonnier apputvecklaren Toca Boca till kanadensiska Spinmaster för ett pris som ingen av parterna ville uppge.

Läs mer: Toca Bocas vd: ”Jag är lättad”

Toca Boca grundades 2010 och hade i våras nått fler än 140 miljoner nedladdningar med sina pedagogiska, lekfulla spel för barn mellan 2 och 9 år.

Redan i höstas kunde Di Digital avslöja att Bonnier, som också äger Dagens industri, hade för avsikt att sälja Toca Boca. Då uppgav källor inom riskkapitalvärlden att prislappen skulle hamna mellan 500 miljoner kronor och 1 miljard kronor.

I somras ska en prislapp på mellan 700 och 800 Mkr varit uppe för diskussion, enligt källor med insyn.

Prislappen blev klart lägre än så. Under 500 Mkr, enligt uppgifter till Di Digital efter försäljningen.

I själva verket såldes Toca Boca för 263 Mkr, alltså hälften av det som ska ha varit det lägst tänkbara priset när säljprocessen inleddes. Prislappen framgår av leksaksjätten Spinmasters rapport för årets andra kvartal.

Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon har uppgett att bolaget förde diskussioner med fler än 10 köpare under affärens gång.

I juni rapporterade Di Digital att Toca Boca drogs med förluster på nära 25 Mkr under 2015. Det efter att ha gått med 11 Mkr i vinst 2014.

Anledningen ska ha varit kraftiga investeringar i ”video och konsumentprodukter”, enligt vd:n Björn Jeffery.

Läs mer: Toca Boca gjorde jätteförlust inför försäljningen

I fjol ökade också Toca Bocas omsättning med nära 50 procent till 116 Mkr. Personalstyrkan i Toca Boca AB, bolaget som står för den största delen av koncernens intäkter, fördubblades i fjol, enligt årsredovisningen för 2015.

Det är sedan tidigare känt att Toca Boca har investerat i att bygga upp en egen filmstudio i New York, med avsikt att skapa en prenumererad videotjänst för barn.

Bolagets omställning har alltså hittills bekostats av den tidigare ägaren Bonnier, medan Spinmaster får chansen att kamma hem de vinster som eventuellt kommer att uppstå.

Di Digital har sökt Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon för en kommentar. 


Läs även:

Foto:

Historien om Toca Boca – Så skapade Bonnier sitt digitala guldägg

Foto:

Analys: ”En affär där alla är vinnare – utom grundarna”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer