Hoppa till innehållet

Rebtel blir fintechbolag: ”Vi tittar på att köpa en neobank”

Telefoni-appen Rebtel avsätter drygt 130 miljoner för att utveckla banktjänster. Snart ska appen erbjuda överföringar mellan bankkonton. ”Vi kan vara prisledande”, säger vd:n och Kinnevik-veteranen Magnus Larsson.

Magnus Larsson, vd för Rebtel sedan 2015.
Magnus Larsson, vd för Rebtel sedan 2015.Foto: Jesper Frisk

Ip-telefonitjänsten Rebtel grundades 2006 som en sorts arvtagare till Skype. Numera är röstsamtal något som erbjuds av alla från Apple till Whatsapp. Därför har också Rebtel förändrat sin affär.

Under en ny ledning har Rebtel utvecklat en tjänst där migranter världen över kan ringa till varandra och till och med få betalt för att rekrytera nya användare.

Nu avslöjar Rebtel ett nytt affärsområde: pengaöverföring via appen och så småningom fler banktjänster än så.

”På sikt har vi kommunikation, arbete och banktjänster. Och det ska fungera gränslöst mellan olika länder”, säger Magnus Larsson, Rebtels vd.

Redan i dag kan användarna skicka Rebtel-krediter mellan sig. På Kuba kan dessa sedan några veckor användas för att betala interneträkningen. Framöver kommer Rebtel även att erbjuda överföringar mellan bankkonton, säger Magnus Larsson.

”Vi har inga bedrägerier inom vår tjänst eftersom vi vet vem användaren är, vilka den känner, och så vidare. Det gör att vi kan vara prisledande.”

Läs mer: Truecaller-grundaren: ”Sverige kan bättre än att stänga gränserna” 

Rebtels nya riktning ser ut att börja ge resultat. I fjol steg omsättningen med drygt 20 procent till 96 miljoner dollar, eller över 800 Mkr, enligt Magnus Larsson.

Nu avsätter bolaget 16 miljoner dollar, eller över 130 miljoner kronor, till att utveckla banktjänster. Hälften av summan kommer från den egna kassan och hälften i form av ett lån från bolagets ägare.

Rebtel kan komma att utveckla egna lösningar. Men pengarna kan också gå till ett uppköp av en så kallad ”neobank”, ett fintechbolag som erbjuder banktjänster men som i många fall saknar en egen banklicens.

”Det finns flera hundra neobanker runtom i världen som har svårt med sin finansiering. Vi tittar aktivt efter att köpa en för att snabba på vår strategi”, säger Magnus Larsson, som tidigare var Sverigechef på Comviq.

Fintechtjänster blir allt vanligare i appar som tidigare handlade om kommunikation. På senare år har både Facebook Messenger och svenska Truecaller börjat erbjuda banköverföringar.

Rebtels målgrupp är alla migranter som behöver kommunicera över landsgränser. Just nu fokuserar bolaget främst på USA, där man riktar sig mot alla från exil-kubaner i Florida till latino-amerikaner i Kalifornien. 

”Många tänker att migranter är flyktingar, men det är bara omkring 10 procent av hela gruppen. Det finns en halv miljard migranter som skulle utgöra världens femte största land. Det är en grupp ingen pratar om, och gör man det så är det i negativa termer”, säger Magnus Larsson.

Läs mer: Migranter i USA sätter ny fart på Rebtel 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera