Hoppa till innehållet

Rebtel startar om – ska bli ett Whatsapp för internationella samtal 

Med en ny app och en ny affärsmodell vill svenska Rebtel vända upp och ner på telekomindustrin – i alla fall hur vi ringer internationellt. 

Rebtels vd Magnus Larsson och marknadsdirektör Fredrik Wrahme.
Rebtels vd Magnus Larsson och marknadsdirektör Fredrik Wrahme.Foto: Rebtel

Rebel Calling är tjänsten som ska förändra hur vi ringer internationellt. Det är i alla fall Rebtels mål. Enligt vd Magnus Larsson, med en bakgrund som Sverigechef på Comviq, är ambitionen att bli det givna valet för internationella samtal, på samma vis som Whatsapp är i relation till traditionella sms. 

Den svenska telekomuppstickaren Rebtel grundades 2006 av Hjalmar Winbladh, nuvarande partner på EQT Ventures, och Jonas Lindroth. Bolaget har i flera år har varit en av de största spelarna inom ip-telefoni, efter jätten Skype, men såg under 2014 ett behov att ändra sin strategi. Rebel Calling är produkten av det förändringsarbetet.

Läs även: Rebtels hemliga plan – utmanar telekomjättarna

”Alla har upplevt problemet med gratistjänster som Whatsapp, Skype, Messenger och så vidare. Det funkar ibland men till och med i Sverige, där vi har världens bästa 4G-nät, funkar det inte hela tiden. Datauppkopplingen kan inte konkurrera med stabiliteten i traditionella mobilnät”, säger Magnus Larsson.

Vad Rebtel har är ett patent som ger bolaget möjlighet att nyttja befintliga lokala mobilnät för att koppla samman samtal från olika länder. Det gör att samtalskvalitén är densamma som när man gör ett lokalt samtal, dessutom krävs ingen internetuppkoppling, enligt vd:n.

Datauppkopplingen kan inte konkurrera med stabiliteten i traditionella mobilnät.

De flesta meddelandetjänster är gratis att använda. Rebel Calling kommer däremot att kosta en dollar i månaden, från och med årsskiftet. Dessutom måste både den som ringer och den som tar emot samtalet ha appen.

Även om gratistjänsterna inte alltid håller högsta samtalskvalitet så går den tekniska utvecklingen framåt och det finns inte mycket som pekar på att den kommer stanna upp.

Magnus Larsson är av en annan åsikt. Vi svenskar är bortskämda med datanät av en helt annan kvalitet än på många andra håll, menar han. Rebtels målgrupp finns till största del i andra länder. 

”De närmaste fem åren kommer vi inte ha den perfekta uppkopplingen. Det är lätt att som svensk tänka i de banorna. De facto är att de som ringer mest i världen är de som ringer till andra länder än Sverige”, säger han.

Enligt Magnus Larsson är branschen för internationella samtal värd cirka 80 miljarder dollar, motsvarande 680 miljarder kronor. Mängden internationella samtal kommer att växa med 25 procent de närmaste två till tre åren.

Gratistjänster som Skype tar en stor del av den marknaden, resten delas av mobiloperatörer och telefonkortsbolag. Rebtel, som uppger sig ha 25 miljoner kunder idag, ser stora möjligheter att växa.

”Vi släpper appen i 52 länder men USA är vårt fokus, både för att det är ett land byggt på minoriteter plus att landets storlek är fantastisk. Nu när vi släpper täcker vi 25 procent av världens befolkning, men vår ambition är att kunna erbjuda vår app till alla länder.”

Rebel Calling täcker 25 procent av världens befolkning.

Rebel Calling kommer att bland annat lanseras i Sydamerika. Bild: Rebtel. 

Men gratis är gott. Vill folk verkligen betala för bättre samtalskvalitet? Enligt Magnus Larsson finns det en marknad.

”Självklart behövs gratistjänster men de som ringer seriöst internationellt behöver stabiliteten i vanliga telefonsamtal. Det är den målgrupp vi riktar in oss på – de som har ett riktigt internationellt ringbeteende. Men vi tror också att vi kommer att kunna bredda vår kundbas med Rebel Calling”, säger han.

Under 2014 gjorde Rebtel, inklusive dotterbolaget Sinch, en omsättning på drygt 600 Mkr med en vinst på 13 Mkr. Magnus Larsson vill ännu inte avslöja någonting om resultatet för 2015. 

”2015 jobbade vi på att stabilisera Rebtel och bygga för framtiden. 2016 lanserar vi både vår nya produkt men även vår nya design och vårt nya varumärke. Vi ska förändra en industri därför ser vår nya logotyp ut som den gör – uppochnervänd.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera