Annons

Red Reserve storsatsar – ska leda ny e-sportboom i Sverige

Community Entertainments vd Olav Törnblom (th).
Community Entertainments vd Olav Törnblom (th). Foto: Pressbild
Red Reserve är Sveriges första börsnoterade e-sportlag. Ägarna storsatsar och vill nu bli en av de stora spelarna både i Sverige och internationellt. ”E-sportvärlden har varit lite som High Chaparall”, säger styrelseledamoten Lars Sjögrell.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

E-sporten står i startgroparna för att slå igenom kommersiellt på riktigt i Sverige. Publiken har hittat till e-sporten som sedan förra året lockar fler tittare online än traditionell sport. 

Flera stora internationella fotbollsklubbar vill ta sig in på den enorma e-sportmarknaden, som förväntas omsätta runt 6,5 miljarder kronor globalt vid slutet av 2018. Bland andra Zlatan Ibrahimovics förra klubb Paris Saint-Germain, Barcelona och Manchester City har startat e-sportlag. 

Läs mer: MTG är den stora e-sportspelaren 

Nu har även svenska företagare också fått upp ögonen för branschen. Om inte i dag så inom en mycket snar framtid.

”Red Reserve är Skandinaviens första noterade e-sportbolag som presterar på världens e-sportarenor. Det är häftigt inte minst med tanke på vilket intresse det kan bli om vi fortsätter att prestera sportsligt”, säger säger Olav Törnblom, vd för Community Entertainment.

Det var i februari i år, i samband med att Red Reserve köptes av det noterade svenska bolaget Community Entertainment, som laget tog klivet till börsen. Köpeskillingen uppgick till 6 miljoner kronor. Utöver e-sporten skapar Community Entertainment quiz som används i pedagogisk verksamhet eller marknadsföring.

När köpet genomfördes hade Red Reserve legat i träda under Göteborgsbolaget Battleriffs ägo, som i sin tur fick ett betydande innehav i Community Entertainment i samband med affären.

”Vi tyckte att tajmingen för att gå in i e-sport var perfekt. E-sporten har varit gigantiskt ett bra tag och fortsätter att växa både i Sverige och utomlands. Community Entertainment har sökt ytterligare affärsområden ett tag och när diskussionerna med Red Reserve kom upp var det ett utmärkt tillfälle för oss att bli en del av den internationella e-sportscenen”, säger Olav Törnblom.

Red Reserve är i dag framför allt kända för laget som spelar shooting-spelet ”Call of Duty World War II”. Under årets första fyra månader har laget spelat in runt 700 000 kronor på turneringar i Europa och USA och man räknar med att vid årets slut ha spelat in minst 5 miljoner kronor i prispengar. Men företagets ledning och ägare vill hitta fler inkomstkällor som ska ge betydligt större intäkter framöver.

”Prispengar, merchandise, tv-intäkter och spelartrading är intäktsvägarna den närmaste tiden”, säger Olav Törnblom.

Sponsorerna har börjat rulla in till laget. Under första kvartalet 2018 har man tagit in sponsoravtal värda uppåt 2 miljoner kronor från bland andra hårdvarutillverkare för gaming och klädesmärken. Men enligt Red Reserves vd Patrik Andersson är sponsoravtalen man skrivit under hittills bara början.

”Senaste tiden bekräftar intresset för Red Reserve och den process som vi är inne i nu. Vår uttalade ambition är ett bli ett av världens absolut starkaste varumärken inom e-sport. Starka sponsor- och partnersamarbeten är ett led i den ambitionen”, sa han när sponsoravtalen slöts i slutet av april.

Esportens intäkter väntas öka de närmsta åren. En undersökning av analysföretaget Superdata och betaltjänsten Paypal visar att det i Sverige finns minst 350 miljoner kronor att hämta inom e-sport under nästa år.

Men för att intresset ska kunna omsättas i pengar krävs att man professionaliserar e-sporten, menar Lars Sjögrell som sitter i styrelsen i Community Entertainment.

”E-sportvärlden har varit lite som High Chaparall. Människor har gjort saker på entusiastnivå. Vi strukturerar och arbetar långsiktigt för att göra organisationen mer professionell och driven som vilket företag som helst”, säger han. 

Lars Sjögrell sitter i styrelsen i Community Entertainment.

 

Red Reserve och Community Entertainment är tidigt ute på en marknad som inte riktigt mognat. Men man har inte bråttom, tvärt om kan man ta tid på sig för att vänta in den väntade boomen.

”Självklart kommer det snart finnas många bolag i Sverige och EU som kommer satsa hårt på e-sporten. Vi är de som ligger jättelångt fram i detta. Vi räknar med en ordentlig omsättningsökning vid 2021 som ska hamna på 75 till 100 miljoner kronor. Det finns inget annat alternativ, vi måste vara oerhört offensiva. Annars blir det ett Kalle Anka-bolag”, avslutar Lars Sjögrell.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies