Annons

Efter klagomålen: Regeringen kallar till sig Klarnas vd

Finansmarknadsministern Per Bolund vill ha svar från Klarnas vd Sebastian Siematkowski.
Finansmarknadsministern Per Bolund vill ha svar från Klarnas vd Sebastian Siematkowski. Foto: Erik Simander, Evelina Carborn
Efter Di Digitals granskningar kräver regeringen svar från Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) vill veta hur betalbolaget ska tackla problemen kring id-kapningar och att allt fler skickas till Kronofogden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski kallas in till möte på finansdepartementet, rapporterar Dagens Nyheter.

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) och finansmarknadsminister Per Bolund (MP) kräver främst svar om ökningen av id-kapningar inom e-handeln och en befarad överskuldsättning bland Klarnas kunder.

”Det värsta som kan hända är att människor hamnar i problem, får betalningssvårigheter och anmärkningar när de inte ens själva har gjort köpet”, säger Ardalan Shekarabi till DN.

Eftersom Klarna har ett banktillstånd står bolaget under Finansinspektionens tillsyn. Regeringen vill i första hand träffa Sebastian Siemiatkowski för att få en ökad kunskap om betalbolagets arbete, betonar ministrarna.

Läs mer: Efter kritiken från kunderna: Klarna kryper till korset 

Som Di Digital tidigare har rapporterat om har Klarna fått utstå kritik från både sina kunder och olika myndigheter.

Konsumentverket kritiserade tidigare i år Klarnas betaltjänst för e-handeln. Bolaget har under 2019 marknadsfört sina egna delbetalningar, det vill säga krediter, under betalningsalternativet ”konto”. Det skapade förvirring hos många av kunderna, som tyckt att de lurats in i delbetalningslösningar. Klarna har därefter gjort förändringar i sin betaltjänst.

Samtidigt skickas allt fler ärenden till Kronofogden, visar Di Digitals kartläggning. Mellan januari och augusti 2018 krävde betalbolaget sina kunder på nästan 200 miljoner kronor i försenade betalningar, en kraftig ökning från året innan. Klarna hävdar dock hävdar att andelen fakturatransaktioner som man inte får betalt för minskar.

Dessutom kunde Di Digital avslöja att Klarna drar på sig allt fler klagomål hos Datainspektionen. Sedan GDPR trädde i kraft har betalbolaget samlat på sig fler anmälningar än alla fyra storbanker tillsammans. 

Läs mer: Klarna-kunder i trubbel - Kronofogden: ”Det gäller att få in folk i kreditsvängen” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies