Hoppa till innehållet

"Regeringen kan göra Sverige till ett ledande fintech-land"

Låt inte Trustbuddy-härvan brännmärka hela den snabbväxande peer-to-peer-sektorn. Regeringen behöver ta fram ett regelverk som skyddar både låntagare och långivare, skriver Jonas Brännvall på Emric. 

Jonas Brännvall är affärsområdeschef på Emric.
Jonas Brännvall är affärsområdeschef på Emric.Foto: Emric

Detta är ett debattinlägg av Jonas Brännvall, affärsområdeschef på Emric. Vill du också skriva för Di Digital? Hör av dig på digital@di.se.


 Fintech har på kort tid seglat upp som det hetaste begreppet inom finansvärlden. Sverige har chansen att ta ledningen på det här området som har stor potential för ekonomisk expansion och jobbskapande. Men då krävs att regeringen tar sitt ansvar – det brådskar med konkreta åtgärder som främjar tillväxten inom fintech och samtidigt motverkar att oseriösa aktörer etablerar sig.

Fintech-branschen omfattar finansiella tjänster som bygger på moderna tekniklösningar samt de företag som levererar dessa tjänster och lösningar. Här finns till exempel peer-to-peer-lån, även kallat p2p, som vuxit snabbt i England och USA och som håller på att breda ut sig i Norden.

I samband med att lånebolaget Trustbuddy gick i konkurs i slutet av oktober fick peer-to-peer-lån en uppmärksamhet som riskerar att kasta en oförtjänt skugga över konceptet. För att undvika att de aktörer som nu är i en uppbyggnadsfas drabbas av att låntagare och långivare drar öronen åt sig är det viktigt att öka kunskapen om peer-to-peer-lån.

Läs även: Miljonbedrägeriet i Trustbuddy – så här gick det till

Det är också otroligt viktigt att vi får fram ett regelverk som skyddar låntagare och långivare samtidigt som det bidrar till att skapa ett gynnsamt klimat för den här typen av tjänster.

Finansmarknadsminister Per Bolund har uttalat sig positivt om denna framtidssektor och bland annat gett Finansinspektionen i uppdrag att titta på lagstiftningen inom sektorn peer to peer-lån. Det är en bra start, men utvecklingen går i rasande fart och det behövs handling nu om inte den lovande svenska marknaden ska hämmas och vi blir omsprungna internationellt.

Läs även: Per Bolund om Trustbuddy: "Lycksökare"

För att snabbt hitta fungerande konkreta åtgärder kan Storbritannien fungera som förebild. Storbritanniens makthavare har förstått kraften i fintech och har uttalat sin ambition att vara det globala navet för fintech-tjänster. Ett antal statliga initiativ har genomförts för att göra peer-to-peer-utlåning mer attraktivt för investerare och förenkla för nya aktörer att komma in på marknaden.

Några exempel är lagstiftning om att storbankerna måste dela kreditdata med mindre finansbolag, likställande av p2p-utlåning med andra kapitalinvesteringar ur skattesynpunkt och finansieringsprogram inom Business Finance Partnership och British Business Bank som har avsatt omkring 80 miljoner pund som stöd till p2p-plattformar. Andra åtgärder syftar till att skydda låntagarna och utlånarna.

Sverige har chansen att ta ledningen inom fintech och på så sätt surfa med på den våg av nya affärsmöjligheter, arbetstillfällen och tillväxt som fintech-bolagen skapar. Missa inte denna genom att låta beslut om en reglering dras i långbänk.


Detta är ett debattinlägg av Jonas Brännvall, affärsområdeschef på Emric. Vill du också skriva för Di Digital? Hör av dig på digital@di.se.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera