Hoppa till innehållet

Regeringen lägger 10 miljoner på digital kompetens: "För lite kunskap"

För att höja kompetensen kring digitaliseringen i kommuner och landsting avsätter regeringen 10 miljoner kronor till utbildning. ”Det behövs ett lyft”, säger digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP).

Digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP).
Digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP).

Kommunerna och landstingen måste höja den digitala kompetensen. Det menar regeringen som i dag beslutat att skjuta till 10 miljoner kronor till utbildning för kommun- och landstingspolitiker samt anställda i kommun- och landstingsledningar. 

”När det gäller digitaliseringen i dag är det inte politiker som driver på, man gör det man upplever är nödvändigt men det räcker inte”, säger digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP). 

Läs mer: Så har det gått för digitaliseringsminister Peter Eriksson 

De 10 miljonerna ska fördelas över tre år under perioden 2018 till 2020. I år avsätts 2 Mkr, 2019 ökar det till 3 Mkr och slutligen 5 Mkr under 2020. Utbildningen ska ges av Sveriges kommuner och landsting, SKL.

Anledningen till att regeringen väljer att avsätta pengarna är den utredning som OECD kom ut med tidigare år, på beställning av regeringen. Den visade att kompetensen kring digitaliseringen bör öka och att regeringens digitaliseringsstrategi från 2017 måste göras till verklighet.

Politiker och ledningar inom kommun och landsting har helt enkelt inte tillräckligt bra koll på digitaliseringsfrågor och måste få hjälp med det, enligt Peter Eriksson (MP).

”Där handlar det om en bristande kompetens och vi bedömer att det behövs ett lyft när det gäller politiker och chefer i kommuner och landsting”, säger digitaliseringsministern.

Regeringen anser att kommunerna och landstingen ute i landet står inför stora utmaningar där digitaliseringen har en stor del i lösningen. Men enligt Peter Eriksson tar de lokala politikerna inte tag i digitaliseringen ordentligt.

”Det kommer väldigt få initiativ från det politiska hållet. Det visar att det finns för lite kunskap”, säger han.

Frågan är dock hur långt man kommer på 10 Mkr. Enligt Peter Eriksson kommer summan räcka eftersom det handlar om en begränsad skara som är aktuella för utbildningen, hur många det är kan han däremot inte svara på. 

”I första svängen handlar det om kommunerna. Jag har ingen exakt siffra, men vi har ju 290 kommuner med chefer och politiker”, säger han.

Digitaliseringsministern stänger dock inte dörren för att öka anslaget om det skulle krävas.

”10 miljoner kronor är avsatt nu, skulle man behöva öka det så får vi titta på det, då får vi ta en diskussion.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera