Stockholm har fått fått ett sjunde elscooterbolag. Samtidigt höjs röster för att scootrarna skräpar ned och det har samtidigt skett en del olyckor. Stockholms stad har tidigare fått fem bolag att skriva under nya regler, som bland annat innebär fartbegränsningar, no-go-zoner och parkeringsregler.
I en intervju med Di TV säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) det främst är upp till kommunerna att skapa ordning lokalt för hur man hanterar elscootrarna. Enligt honom tittar Transportstyrelsen nu på regelförändringar.
”Framför allt om det finns risk för olyckor – att fler oskylda trafikanter blir skadade. Vi har fått rapporter att fler besöker vårdcentraler med skador och då kan det finnas skäl att reglera”, säger han.
Läs mer: Nu blir det pli på elscooterbolagen – ett flertal regleringar klara
Kommunerna hävdar att det här är en lagfråga. Scootrarna betraktas i dag som cyklar och då har de inte möjlighet att ta ut någon avgift.
Enligt Tomas Eneroth handlar det i huvudsak om att få uppsamlingsplatser för att ”se till att elscootrarna inte slängs överallt” och hur man trafikerar.
”Vi har sett i många städer hur elscootrarna har förändrat stadsbilden med ökade risker. Och då måste vi vara beredda på att agera.”
Transportstyrelsen tittar även på om det bör finnas en ny typ av fordonsreglering där elscootrarna ingår. I dag klassas de som cykel.
”Vi får reglera trafiken så att den blir säkrare – tala om vilka regler som ska gälla för just elscootrar.”
”Jag tycker att det har skapat osäkerhet i trafiken. Jag inser att det är ett smart sätt att ta sig fram, men vi måste se till att det blir säkert. Jag oroas över de tillbud vi sett och vissa allvarliga olyckor”, säger infrastrukturministern.