Hoppa till innehållet

Regler om nätneutralitet rivs upp

USA:s kommunikationskommitté FCC röstade nej till nätneutraliteten, vilket innebär att nätoperatörer tillåts prioritera enskilda sajter och företag — och inte längre förbjuds att sinka kopplingarna till andra. 

Ajit Pai, chef för den amerikanska kommunikationskommittén FCC.
Ajit Pai, chef för den amerikanska kommunikationskommittén FCC.Foto: Jacquelyn Martin

Reglerna instiftades 2015, under dåvarande presidenten Barack Obama, i syfte att upprätthålla ett fritt och öppet internet. I korthet innebär de att bredbandsoperatörer inte får premiera enskilda sajter eller appar över andra, till exempel för ekonomisk vinning.

Förra veckan tillkännagav chefen för den amerikanska kommunikationskommittén FCC, Ajit Pai som tillsatts av president Donald Trump, att han ville slopa regelverket — och så blir det också enligt torsdagens omröstning.

Avregleringen har fått starkt stöd från telekomindustrin.

Utan reglerna får företagen styra vilka tjänster användarna kan få tillgång till och med vilka hastigheter. Operatörerna kan då gynna exempelvis egna tjänster, eller andra som de får bra betalt för, på bekostnad av andra.

Ett förändrat regelverk ses som en seger för stora internetoperatörer som AT & T och Verizon.

Läs mer: Kommentar: Därför sågar alla (med rätta) Telias kampanj om fri surf 

Stora nätaktörer som Air Bnb, Twitter och Tumblr — och många mindre aktörer som väntas förlora på ändringen — gjorde dock ett upprop i protest.

De anser att det skulle skada USA:s ekonomi om vissa tjänster på nätet blir långsammare eller blockeras.

”Små och medelstora företag skulle hamna i underläge och nya innovativa företag skulle förhindras innan de ens hinner lyfta”, skriver bolagen.

Ett hot mot allmän individuell valfrihet och yttrandefrihet, är andra invändningar som lyfts fram i debatten.

Och det är möjligt att saken inte är avslutad. New Yorks delstatsåklagare Eric Schneiderman menar att beslutet strider mot lagen och säger att flera delstater kommer att bestrida det:

”New York-bor och alla amerikaner förtjänar ett fritt och öppet internet”, skriver han på Twitter.

Läs mer: Kommentar: Film- och tv-branschen borde skämmas 

Ajit Pai försvarar ändringen med att ett klumpigt regelverk slopas. Han hoppas att den ska medföra större investeringar i bredband.

”Det är dags för oss att återställa friheten på internet”, säger han efter beslutet, enligt amerikanska medier. 

TT/Di Digital. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera