Hoppa till innehållet

Rejält lyft för Amazons betaltjänst under 2016

Amazon är ett bolag med många strängar på sin lyra. Nu berättar bolaget att deras betaltjänst växte rejält under 2016.

Amazons vd Jeff Bezos.
Amazons vd Jeff Bezos.

Betaltjänsten Amazon Payments har nu använts av fler än 33 miljoner kunder för köp. Det är en ökning med 10 miljoner sedan april 2016 då bolaget också offentliggjorde siffror. Betalvolymen nästan fördubblades under 2016 berättar bolaget, dock utan att ge några faktiska siffror på området.

Merparten av användarna var medlemmar i prenumerationstjänsten Prime som bland att ger fri frakt och strömmat innehåll.

Läs mer: Amazons streamingtjänst kommer till Sverige

Den högsta betalvolymen uppmättes under Black Friday i slutet av november.  Andra siffror kring tjänsten visar att 32 procent av transaktionerna gjordes via mobilen och att de genomsnittliga köpen låg på 80 dollar, motsvarande cirka 710 kronor. Det största enskilda köpet var på 40 000 dollar.

Amazon Payments expanderade under 2016 och blev tillgängligt för handlare i Frankrike, Italien och Spanien. Enligt medieuppgifter från slutet av januari diskuterar Amazon med Paypal om att arbeta tillsammans med betalningar.

Amazon har på senare år utvidgat sin verksamhet rejält från kärnaffären e-handel. I den senaste rapporten framgick det att vinsterna från molntjänsten AWS nu faktiskt är större än vinsterna från bolagets e-handelsverksamhet i Nordamerika.

Läs mer: Molntjänsten går om e-handeln för Amazon

Finwire / Di Digital

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera