Den internationella digitala strategibyrån Deloitte Digital förvärvar MDTM Invest, moderbolaget bakom den kreativa byrån Acne. Koncernen består av sju bolag: Acne AB, Acne Production, Acne Film, Acne Advertising, Acne Drama, Acne Digital och Acne Photography.
Klädbolaget Acne Studios ingår inte längre i koncernen.
Parterna går inte ut med någon prislapp. Men det lär röra sig om en ansenlig summa. Under det senaste verksamhetsåret, som slutade i augusti 2016, omsatte MDTM Invest 256 miljoner kronor med en vinst på 22,5 Mkr.
Våra kunder begär en kombination av dataanalys och kreativitet.
Affären är därmed jackpot för moderbolagets tre delägare, arbetande styrelseordförande Viktor Press, vd David Olsson och grundaren och kreatören Tomas Skoging.
Viktor Press och David Olsson ska fortsätta leda gruppen under Acnes varumärke. Men bolaget blir samtidigt en del av Deloitte Digital, den internationella revisionsjättens kreativa, digitala konsultdel.
Acne grundades 1996 och har i dag sitt huvudkontor i Stockholm, med fialer i London, Paris och Berlin. Bolaget sysselsätter cirka 80 medarbetare inom områden som kreativ utveckling, design, strategi, teknologi, filmregi, produktion och foto. Bland bolagets kunder kan nämnas Ikea, Telenor, Max, H&M and Spotify. Bolaget lyckades bland annat få över en miljard visningar på Twitter, genom en ironisk jämförelse mellan Balenciagas lyxiga tote bag och Ikeas billiga blåa påse.
”Våra kunder begär en kombination av dataanalys och kreativitet. Deloitte Digital är bäst i klassen när det gäller digitala och datadrivna lösningar. Genom att kombinera denna kunskap med våra storytelling-förmågor kan vi erbjuda ett mycket relevant erbjudande på marknaden”, säger ordförande Viktor Press i ett uttalande.
”Förvärvet av Acne är ett viktigt steg mot ett Deloitte Digital som erbjuder ett komplett utbud av digitala och kreativa tjänster, med kunder som söker en partner med multidisciplinära färdigheter. Genom att kombinera Deloits djupa data- och tekniska expertis, med Acnes exceptionella kreativa erfarenhet, kommer vi tillsammans att hjälpa till att bygga varumärken för den digitala eran”, säger Paul Thompson, chef för Deloitte Digital i Europa, Mellanöstern och Afrika.
Som en del av affären planerar Deloitte Digital att anställa ytterligare 80 medarbetare, vilket skulle dubbla Acnes storlek. Cirka hälften av dessa ska anställas i Storbritannien.
Deloitte har tidigare förvärvat flera andra bolag inom branschen. Ett exempel är när man i maj 2015 köpte Stampens andel i digitalbyrån Mobiento.
”Efter den framgångsrika sammanslagningen med Market Gravity i Storbritannien, Heat i USA och Mobiento i Norden har vi nu, genom att gå ihop med Acne, möjlighet att rulla ut en större uppsättning kreativa konsulttjänster i Norden och Västeuropa”, säger Richard Houston, managing partner på Deloitte North West Europe.