Hoppa till innehållet

Reklamjätten Deloitte Digital köper Acne

Deloitte Digital förvärvar den kreativa byrån Acne för en hemlig summa. Acne har 80 medarbetare och omsatte 256 miljoner kronor i fjol.

Från vänster: Acnes arbetande styrelseordförande, Victor Press; Acnes vd, David Olsson; Acne-grundaren och regissören Tomas Skoging och Paul Thompson, Deloitte Digitals chef i Europa, Mellanöstern och Afrika.
Från vänster: Acnes arbetande styrelseordförande, Victor Press; Acnes vd, David Olsson; Acne-grundaren och regissören Tomas Skoging och Paul Thompson, Deloitte Digitals chef i Europa, Mellanöstern och Afrika.Foto: Deloitte Digital

Den internationella digitala strategibyrån Deloitte Digital förvärvar MDTM Invest, moderbolaget bakom den kreativa byrån Acne. Koncernen består av sju bolag: Acne AB, Acne Production, Acne Film, Acne Advertising, Acne Drama, Acne Digital och Acne Photography.

Klädbolaget Acne Studios ingår inte längre i koncernen. 

Parterna går inte ut med någon prislapp. Men det lär röra sig om en ansenlig summa. Under det senaste verksamhetsåret, som slutade i augusti 2016, omsatte MDTM Invest 256 miljoner kronor med en vinst på 22,5 Mkr.

Våra kunder begär en kombination av dataanalys och kreativitet.

Affären är därmed jackpot för moderbolagets tre delägare, arbetande styrelseordförande Viktor Press, vd David Olsson och grundaren och kreatören Tomas Skoging.

Viktor Press och David Olsson ska fortsätta leda gruppen under Acnes varumärke. Men bolaget blir samtidigt en del av Deloitte Digital, den internationella revisionsjättens kreativa, digitala konsultdel.  

Acne grundades 1996 och har i dag sitt huvudkontor i Stockholm, med fialer i London, Paris och Berlin. Bolaget sysselsätter cirka 80 medarbetare inom områden som kreativ utveckling, design, strategi, teknologi, filmregi, produktion och foto. Bland bolagets kunder kan nämnas Ikea, Telenor, Max, H&M and Spotify. Bolaget lyckades bland annat få över en miljard visningar på Twitter, genom en ironisk jämförelse mellan Balenciagas lyxiga tote bag och Ikeas billiga blåa påse.

”Våra kunder begär en kombination av dataanalys och kreativitet. Deloitte Digital är bäst i klassen när det gäller digitala och datadrivna lösningar. Genom att kombinera denna kunskap med våra storytelling-förmågor kan vi erbjuda ett mycket relevant erbjudande på marknaden”, säger ordförande Viktor Press i ett uttalande. 

”Förvärvet av Acne är ett viktigt steg mot ett Deloitte Digital som erbjuder ett komplett utbud av digitala och kreativa tjänster, med kunder som söker en partner med multidisciplinära färdigheter. Genom att kombinera Deloits djupa data- och tekniska expertis, med Acnes exceptionella kreativa erfarenhet, kommer vi tillsammans att hjälpa till att bygga varumärken för den digitala eran”, säger Paul Thompson, chef för Deloitte Digital i Europa, Mellanöstern och Afrika. 

Som en del av affären planerar Deloitte Digital att anställa ytterligare 80 medarbetare, vilket skulle dubbla Acnes storlek. Cirka hälften av dessa ska anställas i Storbritannien. 

Deloitte har tidigare förvärvat flera andra bolag inom branschen. Ett exempel är när man i maj 2015 köpte Stampens andel i digitalbyrån Mobiento.

”Efter den framgångsrika sammanslagningen med Market Gravity i Storbritannien, Heat i USA och Mobiento i Norden har vi nu, genom att gå ihop med Acne, möjlighet att rulla ut en större uppsättning kreativa konsulttjänster i Norden och Västeuropa”, säger Richard Houston, managing partner på Deloitte North West Europe.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera