Hoppa till innehållet

Rekord för bankutmanare – växer med 10 000 användare per månad

Bankutmanaren PFC, med storägaren Nordea i ryggen, dubblar tillväxten från 5 000 till 10 000 nya användare per månad. ”Vi växer snabbare än någon annan bankutmanare i Sverige”, säger kommunikationschefen Charlotta Åsell.

PFC:s vd och grundare Eli Daniel Keren, samt bolagets kort och app.
PFC:s vd och grundare Eli Daniel Keren, samt bolagets kort och app.Foto: Amanda Lindgren.

Ett år efter lanseringen växer bankutmanaren PFC snabbare än någonsin. Bolaget har idag fler än 60 000 användare. Vidare adderar man för närvarande 10 000 nya användare per månad.

”Våra användare jämför vår användarupplevelse med Uber och Instagram och vi är glada att fler än 60 000 tycker att vi levererar. De vill ha personliga och automatiserade finansiella tjänster och transparens och det ger vi dem”, säger vd Eli Daniel Keren i en skriftlig kommentar. 

Uttalandet sker i samband med att Privata Affärer utsett PFC till ”Årets Utmanare” med motiveringen ”Framtidens betalkort utan extra avgifter”.

Sist Di Digital rapporterade om PFC var i juli 2019. Då uppgav bolagets kommunikationschef Charlotta Åsell att tillväxten var 5 000 nya användare per månad. Nu har antalet nya användare per månad alltså dubblats till 10 000.

Vi växer snabbare än någon annan bankutmanare i Sverige.

Trots den snabba tillväxten befinner sig PFC långt ifrån sitt tidiga mål om att nå 100 000 användare i Sverige innan slutet av 2019.

”Vi tror att vi passerar 70 000 användare i år och är väldigt nöjda mer vår tillväxt. Vi växer snabbare än någon annan bankutmanare i Sverige”, säger Charlotta Åsell.

Tillväxten i PFC kommer sedan storbanken Nordea NDA SE +1,77%Dagens utveckling valt att investera ytterligare 50 miljoner kronor i bankutmanaren, något Di Digital rapporterade i somras. 

”Vi är glada över att ha PFC i vår portfölj eftersom de tillhandahåller en personlig digital lösning för kunderna. Vi ser investeringen som en utmärkt möjlighet för oss att stödja PFC i sin tillväxt”, sa Ewan Macleod, digitaliseringschef på Nordea, i en kommentar till investeringen när det begav sig.

Redan före kapitalrundan var Nordea största ägare i PFC, med ungefär 18 procent av aktierna. Storbanken ledde nämligen en kapitalrunda på 45 Mkr i startupbolaget i november 2017.

Bakgrunden till PFC är fintechbolaget Betalo som vd Eli Daniel Keren grundade under 2012. Betalo gjorde det möjligt för konsumenter att betala räkningar eller skicka pengar med hjälp av sitt betal- och kreditkort.

Men bakom kulisserna byggde bolaget en mer heltäckande mobilbank. I december 2018 bytte Betalo namn till Personal Finance Co, eller PFC i korthet, och lanserade en helt ny app på marknaden.

PFC tillhandahåller ett betalkort, genom ett samarbete med Mastercard, som användaren laddar med pengar från sitt vanliga bankkonto genom en app. 

I appen finns olika funktioner som ska göra det enklare och mer effektivt för kunden att hålla koll på sin privatekonomi (se faktaruta). Bland konkurrenterna på marknaden finns till exempel det brittiska startupbolaget Revolut.

Läs mer: Tung Spotify-veteran ska elda på Revoluts tillväxt

Än så länge är PFC:s tjänster bara tillgängliga i Sverige. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera