Ett år efter lanseringen växer bankutmanaren PFC snabbare än någonsin. Bolaget har idag fler än 60 000 användare. Vidare adderar man för närvarande 10 000 nya användare per månad.
”Våra användare jämför vår användarupplevelse med Uber och Instagram och vi är glada att fler än 60 000 tycker att vi levererar. De vill ha personliga och automatiserade finansiella tjänster och transparens och det ger vi dem”, säger vd Eli Daniel Keren i en skriftlig kommentar.
Uttalandet sker i samband med att Privata Affärer utsett PFC till ”Årets Utmanare” med motiveringen ”Framtidens betalkort utan extra avgifter”.
Sist Di Digital rapporterade om PFC var i juli 2019. Då uppgav bolagets kommunikationschef Charlotta Åsell att tillväxten var 5 000 nya användare per månad. Nu har antalet nya användare per månad alltså dubblats till 10 000.
Vi växer snabbare än någon annan bankutmanare i Sverige.
Trots den snabba tillväxten befinner sig PFC långt ifrån sitt tidiga mål om att nå 100 000 användare i Sverige innan slutet av 2019.
”Vi tror att vi passerar 70 000 användare i år och är väldigt nöjda mer vår tillväxt. Vi växer snabbare än någon annan bankutmanare i Sverige”, säger Charlotta Åsell.
Tillväxten i PFC kommer sedan storbanken Nordea NDA SE +1,77%Dagens utveckling valt att investera ytterligare 50 miljoner kronor i bankutmanaren, något Di Digital rapporterade i somras.
”Vi är glada över att ha PFC i vår portfölj eftersom de tillhandahåller en personlig digital lösning för kunderna. Vi ser investeringen som en utmärkt möjlighet för oss att stödja PFC i sin tillväxt”, sa Ewan Macleod, digitaliseringschef på Nordea, i en kommentar till investeringen när det begav sig.
Redan före kapitalrundan var Nordea största ägare i PFC, med ungefär 18 procent av aktierna. Storbanken ledde nämligen en kapitalrunda på 45 Mkr i startupbolaget i november 2017.
Bakgrunden till PFC är fintechbolaget Betalo som vd Eli Daniel Keren grundade under 2012. Betalo gjorde det möjligt för konsumenter att betala räkningar eller skicka pengar med hjälp av sitt betal- och kreditkort.
Men bakom kulisserna byggde bolaget en mer heltäckande mobilbank. I december 2018 bytte Betalo namn till Personal Finance Co, eller PFC i korthet, och lanserade en helt ny app på marknaden.
PFC tillhandahåller ett betalkort, genom ett samarbete med Mastercard, som användaren laddar med pengar från sitt vanliga bankkonto genom en app.
I appen finns olika funktioner som ska göra det enklare och mer effektivt för kunden att hålla koll på sin privatekonomi (se faktaruta). Bland konkurrenterna på marknaden finns till exempel det brittiska startupbolaget Revolut.
Läs mer: Tung Spotify-veteran ska elda på Revoluts tillväxt
Än så länge är PFC:s tjänster bara tillgängliga i Sverige.