Annons

Så går det för svenska miljardspelet Candy Crush under coronakrisen

Till vänster: Sebastian Knutsson är en av Kings medgrundare och kreativ chef på företaget. Till höger: Tjodolf Sommestad är utvecklingschef på King.
Till vänster: Sebastian Knutsson är en av Kings medgrundare och kreativ chef på företaget. Till höger: Tjodolf Sommestad är utvecklingschef på King. Foto: Di och press.
Det svenskutvecklade mobilspelet Candy Crush har nått rekordnoteringar i aktivitet under coronavirusets utbrott. Däremot minskar intäkterna – men bolaget sägs ändå vara nöjt över motståndskraften under krisen. ”Våra annonsintäkter växte med 75 procent”, säger utvecklingschefen Tjodolf Sommestad.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska spelutvecklaren King ligger bakom mobilspelet Candy Crush, som blev en omedelbar succé över hela världen vid lanseringen 2012. 

Fyra år senare köptes bolaget ut från New York-börsen av den amerikanska speljätten Activision Blizzard för hela 50 miljarder kronor.

Nu visar Activision Blizzards rapport för det första kvartalet 2020 att King gynnats av att många av världens länder befinner sig i karantäner på grund av coronaviruset. 

”Om vi tittar på användandet, ökade Kings aktiva användare per månad i både januari och februari, följt av en tilltagande ökning i mars då mer tid tillbringades i hemmet på grund av coronapandemin”, säger Tjodolf Sommestad, utvecklingschef på King, i en kommentar till Di Digital.

Läs mer: King vill inte betala 130 miljoner till Skatteverket 

Antalet månatligen aktiva användare steg till totalt 273 miljoner vid slutet av mars, en ökning med 24 miljoner spelare sedan årsskiftet. 

Användarsiffrorna för Candy Crush har dock varit på väg nedåt en längre tid. Sedan 2015 har antalet spelare som är inne varje månad sjunkit från toppnoteringen 550 miljoner.

Kings affärsmodell är ”freemium”, precis som Spotify, det det är gratis att ladda ned spelen tack vare annonsintäkter. Användarna kan sedan få tillgång till ytterligare funktioner genom tilläggsköp i appen.

Bolaget bestämde sig nyligen för att erbjuda obegränsat antal liv i flera av sina spel, vilket annars hade kostat pengar, under coronapandemin.

”Det uppskattades enormt av våra spelare och ledde till att vi slog vårt förra rekord i antal spelrundor under en och samma dag”, säger Tjodolf Sommestad.

Activision Blizzard uppger att Candy Crush Saga fortsatt är det mobilspel som drar in mest pengar i de amerikanska appbutikerna. 

Totalt kom Kings intäkter in på 4,9 miljarder kronor under kvartalet, en tillbakagång med drygt 300 miljoner kronor i jämförelse med samma period 2019. 

Rörelsevinsten försämrades med 12 procent på årsbasis till drygt 1,5 miljarder kronor under första kvartalet.

Många företag väljer nu att minska sin marknadsföringsbudget och kapa kostnader. Ändå uppger King att de klarade av att stå emot den generella nedgången på annonsmarknaden. 

”Våra annonsintäkter växte med 75 procent på årsbasis under kvartalet, trots en plötslig nedgång i efterfrågan av digitala annonser under mars”, säger Tjodolf Sommestad.

I dag har King-koncernen cirka 2 000 anställda vid elva kontor runtom i världen, till exempel i Barcelona, Berlin, San Francisco och New York.

Runt 700 av dessa finns i Sverige, merparten i Stockholm och vissa i Malmö.

Läs mer: Svenska spelsuccén tar över SEB:s gamla kontor

Di Digital har tidigare rapporterat om hur bolaget ska flytta sitt kontor i Stockholm till det toppmoderna Sergelhuset, som tidigare var ett av SEB:s stora kontor. 

Hur har Kings anställda arbetat i Stockholm, och vid de andra kontoren i världen, under perioden? 

”Sedan mitten av mars har vi förflyttat samtliga kontor till en hemmamiljö. Det faktum att vi jobbar med digitalt innehåll gör det möjligt för våra kreativa medarbetare att fortsätta vidareutveckla våra spel hemifrån”, säger Tjodolf Sommestad, utvecklingschef på King. 

Han tillägger att de anställda har erbjudits flexibla arbetstider vid behov, ytterligare hälso- och friskvård samt nödvändig utrustning för att kunna utföra arbetet i hemmamiljö.

Bolaget grundades redan 2003 av fyra svenskar, däribland den kreativa chefen Sebastian Knutsson som fortfarande basar över utvecklingen av spelen, och två britter.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer