Hoppa till innehållet

Rekordår för löshår på nätet – Rapunzel of Sweden fortsätter växa

E-handelsbolaget Rapunzel of Sweden omsatte rekordhöga 128 Mkr i fjol. Bolaget, som säljer löshår på nätet, grundades av Ida Backlund från Umeå då hon bara var 22 år.

Sofia Bertills, vd, och Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden.
Sofia Bertills, vd, och Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden.

Ida Backlunds Rapunzel of Sweden fortsätter att göra succé genom att sälja löshår på nätet. Under 2015 steg omsättningen med 10 procent till 128 Mkr. Vinsten backade dock från 10 Mkr till 9 Mkr.

”Vi fortsätter att växa på nätet, främst utanför Norden. Sedan har våra konceptbutiker fortsatt att utvecklas positivt. Vi öppnade vår femte butik i Uppsala under 2015”, säger Sofia Bertills, vd på Rapunzel of Sweden sedan ett knappt år.

Den minskade lönsamheten förklarar hon främst med e-handelsbolagets satsning på konceptbutiker.

”Vi har fortsatt investera i konceptbutiker och i marknadsföring i nya länder. Vi säljer våra produkter i cirka 60 länder idag och har sajten översatt till 10 språk”, säger hon.

Vi fortsätter att rekrytera personal.

Rapunzel of Sweden grundades i Umeå 2007 av Ida Backlund, då bara 22 år gammal, och kompanjonen Stefan Löfgren. Till en början hade de svårt att få banklån för sin affärsidé om att sälja löshår på nätet. Men med tiden har Ida Backlunds koncept visat sig vara både brett och lukrativt.

Läs mer: E-handelsjätten Verdane spår dramatisk butiksdöd

Idag har Rapunzel of Sweden runt 60 anställda och är marknadsledande i Norden. Bolaget är även stort i Tyskland.

Kunderna är främst privatpersoner, följt av fristående frisörer och andra återförsäljare. Man har även utvecklat konceptet från en renodlad e-handelsbutik till en kedja med konceptbutiker i Umeå, Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.

”I augusti öppnar vi en konceptbutik i Helsingfors, som blir den första utanför Sverige. Vi söker även lokaler i Oslo och Berlin. Vi fortsätter att rekrytera personal, både till huvudkontoret och butiksverksamheten”, säger Sofia Bertills, som tidigare var vd på nätbokhandlaren Bokus.

Hon kom in i bolaget i kölvattnet av investmentbolaget Valedo Partners investering i Rapunzel of Sweden i mars i fjol. Investeringssumman är hemlig, men Valedo äger idag knappt 77 procent av bolaget. Resterande del ägs av Ida Backlund, Stefan Löfgren samt delar av personalen.

I samband med investeringen tog styrelseproffset Arthur Engel, med en bakgrund som vd för Gant och Björn Borg, över ordförandeklubban i bolaget. I augusti samma år utsåg den nya ägaren Sofia Bertills till vd, efter Ida Backlund.

Läs mer: Natural Cycles, med Isabella Löwengrip som delägare, tar in 50 Mkr.

Ida Backlund, som hunnit bli 31 år, är fortfarande aktiv som ledamot i bolagets styrelse. Vid sidan av det driver hon det egna investmentbolaget Backlund Invest, som främst investerar i e-handel och det hon kallar för "kvinnliga branscher".

I våras gick hon, tillsammans med entreprenören och bloggaren Isabella Löwengrip, in som delägare Stylelevel, ett e-handelsbolag som säljer mode för kvinnor i karriären.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera