Annons
Sofia Bertills, vd, och Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden.

Rekordår för löshår på nätet – Rapunzel of Sweden fortsätter växa

Byggbranschen behöver digitaliseras SPONSRAT AV IFS

Facebooks grundare Mark Zuckerberg säger sig vilja hjälpa statliga myndigheter fastställa vad som hände under valet 2016, då Donald Trump valdes till USA:s president.

Facebook överlämnar annonser med ryska kopplingar

Ett av Ikeas varuhus i Ryssland.

Ikea storsatsar på elbilar

Karl Andersson, vd på Matsmart och Jessica Schultz, partner på Northzone

Explosiv tillväxt för Matsmart – omsätter nu 200 miljoner

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Rekordår för löshår på nätet – Rapunzel of Sweden fortsätter växa

Sofia Bertills, vd, och Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden.
Sofia Bertills, vd, och Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden.
E-handelsbolaget Rapunzel of Sweden omsatte rekordhöga 128 Mkr i fjol. Bolaget, som säljer löshår på nätet, grundades av Ida Backlund från Umeå då hon bara var 22 år.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ida Backlunds Rapunzel of Sweden fortsätter att göra succé genom att sälja löshår på nätet. Under 2015 steg omsättningen med 10 procent till 128 Mkr. Vinsten backade dock från 10 Mkr till 9 Mkr.

”Vi fortsätter att växa på nätet, främst utanför Norden. Sedan har våra konceptbutiker fortsatt att utvecklas positivt. Vi öppnade vår femte butik i Uppsala under 2015”, säger Sofia Bertills, vd på Rapunzel of Sweden sedan ett knappt år.

Den minskade lönsamheten förklarar hon främst med e-handelsbolagets satsning på konceptbutiker.

”Vi har fortsatt investera i konceptbutiker och i marknadsföring i nya länder. Vi säljer våra produkter i cirka 60 länder idag och har sajten översatt till 10 språk”, säger hon.

Vi fortsätter att rekrytera personal.

Rapunzel of Sweden grundades i Umeå 2007 av Ida Backlund, då bara 22 år gammal, och kompanjonen Stefan Löfgren. Till en början hade de svårt att få banklån för sin affärsidé om att sälja löshår på nätet. Men med tiden har Ida Backlunds koncept visat sig vara både brett och lukrativt.

Läs mer: E-handelsjätten Verdane spår dramatisk butiksdöd

Idag har Rapunzel of Sweden runt 60 anställda och är marknadsledande i Norden. Bolaget är även stort i Tyskland.

Kunderna är främst privatpersoner, följt av fristående frisörer och andra återförsäljare. Man har även utvecklat konceptet från en renodlad e-handelsbutik till en kedja med konceptbutiker i Umeå, Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.

”I augusti öppnar vi en konceptbutik i Helsingfors, som blir den första utanför Sverige. Vi söker även lokaler i Oslo och Berlin. Vi fortsätter att rekrytera personal, både till huvudkontoret och butiksverksamheten”, säger Sofia Bertills, som tidigare var vd på nätbokhandlaren Bokus.

Hon kom in i bolaget i kölvattnet av investmentbolaget Valedo Partners investering i Rapunzel of Sweden i mars i fjol. Investeringssumman är hemlig, men Valedo äger idag knappt 77 procent av bolaget. Resterande del ägs av Ida Backlund, Stefan Löfgren samt delar av personalen.

I samband med investeringen tog styrelseproffset Arthur Engel, med en bakgrund som vd för Gant och Björn Borg, över ordförandeklubban i bolaget. I augusti samma år utsåg den nya ägaren Sofia Bertills till vd, efter Ida Backlund.

Läs mer: Natural Cycles, med Isabella Löwengrip som delägare, tar in 50 Mkr.

Ida Backlund, som hunnit bli 31 år, är fortfarande aktiv som ledamot i bolagets styrelse. Vid sidan av det driver hon det egna investmentbolaget Backlund Invest, som främst investerar i e-handel och det hon kallar för "kvinnliga branscher".

I våras gick hon, tillsammans med entreprenören och bloggaren Isabella Löwengrip, in som delägare Stylelevel, ett e-handelsbolag som säljer mode för kvinnor i karriären.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post