Hoppa till innehållet

Rekordår för svenskarnas andningsmasker

Svenska Airinums affär med andningsmasker för hälsosam luft hamnade plötsligt i en efterfrågestorm under 2020. 

”Vi valde att inte marknadsföra oss kring corona”, säger vd:n Alexander Hjertström, som fick se försäljningen mångfaldigas.

Alexander Hjertström och Fredrik Kempe har grundat Airinum.
Alexander Hjertström och Fredrik Kempe har grundat Airinum.

Airinums andningsmasker är antibakteriella med har utbytbara filter som renar luften från partiklar från luften användaren andas in. Från början var produkten mest tänkt för att hjälpa till mot luftföroreningar, men även pollenallergiker började använda maskerna. 

”Primärt finns vi till för funktionen i produkten. När vi började 2015 så var det svårt att få fäste. Då var det viktigt att få till en design, en accessoar som man vill bära. I dagsläget upplever vi det som mindre viktigt.”

Airinums mer designade mask lockade dessutom influerare och kändisar som Hollywoodskådisarna Ben Affleck, Matt Damon och Gwyneth Paltrow samt modeikonen Marc Jacobs. Efter det besökte miljontals nyfikna Airinums hemsida för att mötas av ett kösystem. Leveranser på tiotusentals masker tog slut på bara några dagar. 

”Vi satt med den bästa produkten, men kunde inte producera tillräckligt”, säger vd:n och medgrundaren Alexander Hjertström.

Läs mer: Miljoner vill ha svenskarnas mask: ”Vi ska bli Apple inom luft och hälsa”

Året blev som en ”berg-och-dalbana” med ett ständigt efterfrågetryck. De nya intäkterna har investerats i att utöka organisationen och producera fler masker. Först nu har Airinum lyckats bygga upp lager så att det går att beställa masker direkt. 

”Vi hade kunnat växa 4 till 5 gånger snabbare förra året, men ville fortsätta att ha nöjda kunder. Till exempel hade vi först en person i kundtjänsten och 25 000 nya kunder några veckor senare.”

Resultatet för 2020 inte är fastställt, men tillväxten kan landa på upp till tio gånger omsättningen för 2019 som då landade på 12,5 miljoner kronor, enligt Alexander Hjertström. Bolaget landade på en förlust på 8,3 Mkr för 2019 enligt senaste årsredovisningen.

Trots att bolaget är svenskt fanns huvudmålgruppen i Asien som har många storstäder med smog. Efterfrågan ökade även i områden med skogsbränder som Australien. Men så började pandemin sprida sig över världen och fler ville hindra smittspridning genom andningsmasker. Nu har istället marknaderna i USA och i Europa dragit ifrån. 

”Produkten har fått en helt annan legitimitet. Användningen av masker blev utbredd i Asien efter Sars 2002”, säger Alexander Hjertström.

Även om pandemin har ökat försäljningen valde Airinum att inte marknadsföra sig kring covid-19.

”Vi vill att pandemin ska sluta och växte redan mycket innan, men vi är stolta över att kunna hjälpa till.”

Världshälsoorganisationen WHO gick under förra året ut med att andningsmasker hjälper till. Sedan den 7 januari har även Sverige råd kring att bära mask i kollektivtrafiken under rusningstid. Airinum har därför börjat öka sin närvaro även lokalt och säljs bland annat på varuhuset NK i Stockholm.

”Vi gör även fler samarbeten. Till exempel har vi gjort masker med museet Moma i Tokyo, Hongkong samt New York, med klädmärket Woolrich och med organisationen One percent for the planet”, säger Alexander Hjertström.

Airinum tog in 12 Mkr i kapital under 2018. Bolagets största ägare är enligt den senaste årsredovisningen grundarna Alexander Hjertström och Fredrik Kempe med 23,5 respektive 18,2 procent av aktierna i bolaget.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera