Annons

Rekordår för svenskarnas andningsmasker

Alexander Hjertström och Fredrik Kempe har grundat Airinum.
Alexander Hjertström och Fredrik Kempe har grundat Airinum.
Svenska Airinums affär med andningsmasker för hälsosam luft hamnade plötsligt i en efterfrågestorm under 2020.  ”Vi valde att inte marknadsföra oss kring corona”, säger vd:n Alexander Hjertström, som fick se försäljningen mångfaldigas.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Airinums andningsmasker är antibakteriella med har utbytbara filter som renar luften från partiklar från luften användaren andas in. Från början var produkten mest tänkt för att hjälpa till mot luftföroreningar, men även pollenallergiker började använda maskerna. 

”Primärt finns vi till för funktionen i produkten. När vi började 2015 så var det svårt att få fäste. Då var det viktigt att få till en design, en accessoar som man vill bära. I dagsläget upplever vi det som mindre viktigt.”

Airinums mer designade mask lockade dessutom influerare och kändisar som Hollywoodskådisarna Ben Affleck, Matt Damon och Gwyneth Paltrow samt modeikonen Marc Jacobs. Efter det besökte miljontals nyfikna Airinums hemsida för att mötas av ett kösystem. Leveranser på tiotusentals masker tog slut på bara några dagar. 

”Vi satt med den bästa produkten, men kunde inte producera tillräckligt”, säger vd:n och medgrundaren Alexander Hjertström.

Läs mer: Miljoner vill ha svenskarnas mask: ”Vi ska bli Apple inom luft och hälsa”

Året blev som en ”berg-och-dalbana” med ett ständigt efterfrågetryck. De nya intäkterna har investerats i att utöka organisationen och producera fler masker. Först nu har Airinum lyckats bygga upp lager så att det går att beställa masker direkt. 

”Vi hade kunnat växa 4 till 5 gånger snabbare förra året, men ville fortsätta att ha nöjda kunder. Till exempel hade vi först en person i kundtjänsten och 25 000 nya kunder några veckor senare.”

Resultatet för 2020 inte är fastställt, men tillväxten kan landa på upp till tio gånger omsättningen för 2019 som då landade på 12,5 miljoner kronor, enligt Alexander Hjertström. Bolaget landade på en förlust på 8,3 Mkr för 2019 enligt senaste årsredovisningen.

Trots att bolaget är svenskt fanns huvudmålgruppen i Asien som har många storstäder med smog. Efterfrågan ökade även i områden med skogsbränder som Australien. Men så började pandemin sprida sig över världen och fler ville hindra smittspridning genom andningsmasker. Nu har istället marknaderna i USA och i Europa dragit ifrån. 

”Produkten har fått en helt annan legitimitet. Användningen av masker blev utbredd i Asien efter Sars 2002”, säger Alexander Hjertström.

Även om pandemin har ökat försäljningen valde Airinum att inte marknadsföra sig kring covid-19.

”Vi vill att pandemin ska sluta och växte redan mycket innan, men vi är stolta över att kunna hjälpa till.”

Världshälsoorganisationen WHO gick under förra året ut med att andningsmasker hjälper till. Sedan den 7 januari har även Sverige råd kring att bära mask i kollektivtrafiken under rusningstid. Airinum har därför börjat öka sin närvaro även lokalt och säljs bland annat på varuhuset NK i Stockholm.

”Vi gör även fler samarbeten. Till exempel har vi gjort masker med museet Moma i Tokyo, Hongkong samt New York, med klädmärket Woolrich och med organisationen One percent for the planet”, säger Alexander Hjertström.

Airinum tog in 12 Mkr i kapital under 2018. Bolagets största ägare är enligt den senaste årsredovisningen grundarna Alexander Hjertström och Fredrik Kempe med 23,5 respektive 18,2 procent av aktierna i bolaget.

Länk till acast

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer