Annons

Rekordåren bäddar för en våg av nya svenska startupsuccéer

Medurs från vänster topp: Yubicos grundare Stina Ehrensvärd, Klarnas grundartrio, Polar Rose- och Mapillary-grundaren Jan Erik Solem, Izettles medgrundare Jacob de Geer, Spotifys Daniel Ek och Donya Labs-grundaren Koshi Hamedi.
Medurs från vänster topp: Yubicos grundare Stina Ehrensvärd, Klarnas grundartrio, Polar Rose- och Mapillary-grundaren Jan Erik Solem, Izettles medgrundare Jacob de Geer, Spotifys Daniel Ek och Donya Labs-grundaren Koshi Hamedi.
Fler och större investeringar, framgångsrika föregångare och starka regionala kluster krattar manegen för nästa generations svenska startupbolag.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En klassisk brasklapp på börsen är att historisk avkastning inte är någon garanti för framtida sådan. Men inom startupvärlden förhåller det sig ofta tvärtom. 

Blickar man bakåt kan man få en föraning om vad som väntar. De senaste årens många framgångsrika börsnoteringar och försäljningar av svenska startupbolag - så kallade exits - banar nämligen vägen för nya satsningar som förhoppningsvis kommer att bära frukt de närmaste åren.

Förra året genomfördes över 55 försäljningar eller noteringar av startupbolag i Sverige, enligt Dagens industris databas Nordic Tech List. En ny rekordsiffra. Vad gäller totalsummorna går det redan att konstatera att 2018 blir ett svårslaget rekordår i och med musiktjänsten Spotifys börsnotering i våras för omkring 250 miljarder kronor liksom jätten Paypals köp av betalbolaget Izettle för 19 miljarder kronor.

Läs även: Stormrik på Izettle: ”Hade hellre sett en notering” 

Större summor än någonsin strömmar alltså till svenska startups. En del hamnar på grundarnas bankkonton, annat går till riskkapitalbolagen, men mycket går också tillbaka in i systemet då entreprenörerna får en grundplåt för att göra egna investeringar. Dessutom frigörs kompetens som kan starta nya bolag eller gå in i andras.

Förra året genomfördes över 55 försäljningar eller noteringar av startupbolag i Sverige

2014 tog Skype-grundaren Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico fram en rapport som visade att Stockholm, näst efter Silicon Valley, var världens mest produktiva tekniknav per capita.

Men den svenska startupscenen är långt ifrån begränsad till huvudstaden. 

Det visar inte minst de senaste årens uppköpsräd från de amerikanska techjättarna. 

Apple har shoppat skånskt två gånger sedan 2010 - Polar Rose och Algotrim. 2011 köpte Iphone-tillverkaren upp Linköpingsföretaget C3 Technologies. Även Microsoft lade i fjol vantarna på ett Linköpingsbolag, Donya Labs, i en affär vars värde uppskattas till 800 miljoner kronor. Längre norrut såldes Umeåbolaget Limes Audio förra året till sökjätten Google.

Läs även: Hans bolag växte utan riskkapital – sålde till Microsoft för 800 miljoner 

Av historiska skäl, såsom närhet till starka lärosäten, har olika svenska regioner fått en spets inom olika nischer.

Malmö har exempelvis många framgångsrika spelbolag, medan Stockholm har blivit något av ett betalkluster med Izettle, Bambora och Klarna som fanbärare och Linköping är trots sin storlek uppväxtstad för många riktigt tekniktunga bolag, med magnetkamerabolaget Amra och 3D-optimeringsbolaget Donya Labs som framstående exempel.

Hur ser då den svenska startupscenen ut om några år? En fingervisning kan man få genom att se på inflödet av pengar i dagsläget, vilket regelbundet dokumenteras av Nordic Tech List.

Första halvåret i år investerades totalt 6,4 miljarder kronor i svenska startupbolag, med en snittsumma på 14 miljoner kronor per investering. Enligt färska siffror från NTL har den investeringssumman i slutet av september nått dryga 10 miljarder. Både totalsumman och snittinvesteringen är därmed större än samma period 2017 då motsvarande siffror landade på 4,8 miljarder kronor och 13 miljoner kronor.

Första halvåret i år investerades totalt 6,4 miljarder kronor i svenska startupbolag

Förutsättningarna finns alltså på plats för nästa generation av framgångsrika svenska teknikbolag.

Läs även: De gör upp om miljonvinsten i finalen av Di Startup Tour 

Finalen av årets Di Startup Tour äger rum den 28 november på Hamburger Börs i Stockholm. Förutom sju pitchande startupbolag gästas scenen av Axis-grundaren Martin Gren och influencern Sofi Fahrman. Läs mer om eventet och hämta din biljett här. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies