Hoppa till innehållet

Rekordförlust för Tink – men bankaffären växer: "Långt över förväntningarna"

Fintechbolaget Tink gör en rekordstor förlust under 2017. Men samtidigt säljer nu bolaget teknik till banker i en takt som motsvarar 100 miljoner kronor på årsbasis, vid sidan av deras haussade sparapp för konsumenter.

Tinks grundare Fredrik Hedberg och Daniel Kjellén.
Tinks grundare Fredrik Hedberg och Daniel Kjellén.Foto: Emma-Sofia Olsson.

Tink har sedan starten för fem år sedan ingått samarbeten med en hel rad storbanker och plockat in knappt 200 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Sunstone och Creades.

Deras egen hajpade tjänst har under tiden utvecklats från en enkel ekonomiapp till att ge kunder möjlighet att betala sina räkningar, eller byta bolån och sparande från en bank till en annan. Totalt har Tink skaffat sig över 500 000 användare i Sverige.

Men omsättningen stannade ändå på 23 Mkr under 2017, enligt preliminära siffror som Di Digital har tagit del av. Intäkterna ökade därmed med knappt 60 procent från 13,5 Mkr året dessförinnan.

”Det stora som hände förra året var att vi på riktigt lanserade vår B2B-plattform, där vi öppnade upp all teknologi i vår app för banker och finansiella institutioner att licensera. Vi lanserade den i september och såg att den direkt fick effekt på intäktssidan under slutet på förra året”, säger vd:n och medgrundaren Daniel Kjellén.

Läs mer: Ekonomiappen Tink tar in 129 miljoner kronor och ingår tre nya banksamarbeten 

Avtalen med bankerna, som använder Tinks teknik för att bygga egna tjänster i sina kunderbjudanden, väntas ge försäljningen en rejäl skjuts i år. Enligt grundarna har B2B-affären för tillfället en omsättningstakt motsvarande 100 Mkr på årsbasis, räknat i licensvolymer.

”Det är långt över alla tänkbara planer och förväntningar. På ett år har licensvolymerna exploderat från 20 Mkr och växt med 500 procent. Det är B2B-affären som verkligen är skalbar”, säger Daniel Kjellén.

På sista raden växte samtidigt förlusterna med nästan tre gånger, till ansenliga 32 Mkr för helåret 2017.

”Det beror på att vi i väntan på de stora intäkterna velat fortsätta gasa. Vi har investerat i både teknikutvecklingen och i att stödja vår marknadsexpansion. Den stora kostnaden har varit en expansion av personalstyrkan, eftersom att vi måste svara på den konkreta kundefterfrågan”, säger Daniel Kjellén.

Vd:n understryker samtidigt att bolaget är välkapitaliserat och att det inte är aktuellt med några nya finansieringsrundor i närtid.

Hela Tinks verksamhet beräknas nå lönsamhet i sommar, enligt vad grundarna själva uppger. Men samtidigt kommer man självmant välja att fortsätta visa upp röda siffror i resultaträkningen framöver.

”Tillväxten kommer vara i fokus ett bra tag till. Vi vill växa så fort vi bara kan och fortsätta investera, samtidigt som det är viktigt att den underliggande affären är sund”, säger medgrundaren Fredrik Hedberg, som också är teknikchef på företaget.

Läs mer: Här är storbankernas alla fintech-investeringar 

Före jul flyttade Daniel Kjelléns och Fredrik Hedbergs bolag in i helt nya lokaler på Vasagatan i centrala Stockholm. Men redan efter några veckor fattade Tink beslut om att hyra ännu ett våningsplan i byggnaden för att få plats med den snabbväxande verksamheten. 

För ungefär ett år sedan hade Tink 30 anställda, men personalstyrkan har nu dubblerats och växt till 75.

”Planen är att vi ska ha 120 anställda vid årsskiftet och sedan dubbla den siffran nästa år igen. Vi vill nå en marknadsdominerande position redan under 2018 och vara igång med B2B-affären i 10 europeiska länder före årsskiftet”, säger Fredrik Hedberg.

Sedan tidigare finns holländska ABN Amro, belgiska BNP Paribas Fortis, Klarna och Nordnet på kundlistan. Även Nordea och SEB använder tekniken och de bägge svenska storbankerna är dessutom är delägare i Tink. 

De bägge grundarna Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg hymlar således inte om att mest fokus och resurser just nu riktas mot företagsförsäljningen. Tinks egen sparapp, som bara har erbjudits till svenska konsumenter, ser därmed inte ut att ha blivit någon kassako för bolaget.

”Hela resan med Tink har handlat om att återuppfinna sig själv var sjätte månad, vilket har varit jobbigt, smärtsamt och oerhört kul. Men vi har hela tiden varit övertygade om att Tinks teknik är en viktig katalysator i omstöpningen av bank- och finansvärlden. Exakt hur vi driver förändringen är mindre viktigt. Genom vår B2B-affär kan vi ju hjälpa miljoner kunder i Europa på precis samma sätt som i vår konsumentapp”, säger Daniel Kjellén. 

Läs mer: Nu värderas sparappen Tink till 845 miljoner 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera