Hoppa till innehållet

Rekordsiffror från Facebook  – aktien rusar

Facebook slår aktiemarknadens förväntningar både vad gäller vinst och omsättning. Aktien lyfter i efterhandeln. 

Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg
Facebooks vd och grundare Mark ZuckerbergFoto: Manu Fernandez / AP

Efter att andra techjättar som Twitter och Apple redovisat avtagande tillväxt och branta försäljningstapp, slår nu Facebook till med en urstark rapport för årets andra kvartal.

Företaget överträffar förväntningarna på alla avgörande punkter: Omsättning och resultat var högre och antalet aktiva användare fler än väntat.

Facebook-aktien lyfte med 7 procent i efterhandeln på New York-börsen. 

Bolaget redovisar ett justerat resultat per aktie på 0,97 dollar. Analytikernas förväntningar var ett resultat på 0,82 dollar per aktie, enligt Bloomberg News snittprognos.

Omsättningen var 6,44 miljarder dollar, en ökning med 59 procent jämfört med året innan. Väntat här var en omsättning på 6,02 miljarder dollar, enligt Bloombergs prognossammanställning.

Vinsten efter skatt landar på 2,05 miljarder dollar, en ökning med 187 procent jämfört med året innan. 

Antalet aktiva användare per månad på plattformen är nu 1,71 miljarder, en ökning med 17 procent jämfört med året innan. Antalet aktiva användare per dag är nu 1,13 miljarder, en ökning med 15 procent. 

Vissa analytiker har på senare tid varnat för att andra sociala medier, främst snabbväxaren Snapchat, samt mobilfenomen som Pokémon Go, utgör ett stort hot mot Facebooks dominans. 

Antalet aktiva användare är därför ett viktigt nyckeltal för Facebook. Den stadiga ökningen antyder att bolagets plattform står sig väl i konkurrensen om användarnas tid. 

En stor majoritet av användarna når Facebook via mobilen, enligt kvartalsrapporten. Bolaget fick 84 procent av sina annonsintäkter under perioden från mobilen, en ökning från 76 procent året innan. 

Facebook hade 23,19 miljarder dollar, motsvarande drygt 200 miljarder kronor, i kassan vid kvartalets slut. 

”Vi är särskilt nöjda med våra framsteg inom video. Vi är på väg mot en värld där video står i centrum för alla våra tjänster", skriver Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg i en kortfattad kommentar till resultatet.

Facebook har på senare tid lagt mycket fokus på just videoinnehåll, som premieras framför annat innehåll på sajten och alltså aktivt lyfts fram i användarnas flöden. 

Nyligen nådde Facebook en milstolpe då appen Messenger redovisade över en miljard aktiva användare.

Facebook har nu alltså tre produkter – sajten Facebook, förvärvet Whatsapp (som köptes för 19 miljarder dollar) samt Messenger – som alla når över en miljard användare vardera. 

Di Digital / Nyhetsbyrån Direkt

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera