Annons

Rekordstor förlust för svenska musikbolaget

Soundtrack Your Brands medgrundare och vd Ola Sars, tillsammans med finanschefen Maria Göthlin.
Soundtrack Your Brands medgrundare och vd Ola Sars, tillsammans med finanschefen Maria Göthlin. Foto: Press.
Soundtrack Your Brand har växt sig ur samarbetet med Spotify och står nu på helt egna ben. Intäkterna från deras streamingtjänst för företag ökade i fjol med 50 procent, men förlusterna stegrade samtidigt till hela 150 miljoner kronor. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under 2013 grundade branschveteranerna Ola Sars, Joel Brosjö och Andreas Liffgarden musikkatalogbolaget Soundtrack Your Brand ihop med Spotify. Tanken var då att distribuera streamingjättens musik till andra företag, som butiker och restauranger, i Norden genom tjänsten ”Spotify Business”.

Samarbetet med Spotify, som fortfarande äger 15 procent av bolaget, avslutades dock i fjol. Nu står Soundtrack Your Brand på helt egna ben med en musikdatabas, ett streamingsystem och kunder i över 70 länder.

”Det var inget dramatiskt beslut. Redan från början var planen att vi skulle bli självständiga och oberoende. Under 2018 nådde vi dit, vilket var bolagets enskilt viktigaste milstolpe hittills”, säger vd:n Ola Sars till Di Digital.

De totala intäkterna uppgick till 97 miljoner kronor under 2018, en tillväxt på drygt 54 procent från året innan.

”Vi är den snabbaste växande streamingtjänsten på företagsmarknaden globalt”, säger Ola Sars.

Läs mer: Apple utmanar svenska streamingbolaget: ”Sena på bollen” 

Däremot gör Soundtrack Your Brand en rekordstor förlust på 150 Mkr. Kostnaderna har växt med nästan 50 procent i jämförelse med 2017.

”En stor del är personalkostnader och utvecklingskostnader av våra produkter”, säger Maria Göthlin, finanschef på Soundtrack Your Brand.

Streamingmarknaden präglas generellt av låga marginaler, eftersom stora delar av intäkterna går tillbaka till rättighetsinnehavare och kreatörer. Spotify har till exempel inte varit lönsamma i mer än något enstaka kvartal sedan starten 2006.

”Under 2018 betalade vi fortfarande ut pengar till Spotify för deras licenser i Sverige, Norge och Finland. Med egna avtal på plats ser vi en stor förbättring i våra marginaler”, säger Maria Göthlin.

Nu har Soundtrack Your Brand över 4 000 direktlicenser med skivbolag och förlag världen över.

”Företagsmarknaden är mindre i sin totalvolym, men du säljer till ett högre pris och med en bättre marginal än på konsumentmarknaden. Det kännetecknar den struktur som vi nu har etablerad, även om jag inte kan gå in på några exakta siffror”, säger Ola Sars.

Hösten 2018 beslutade sig Soundtrack Your Brand att lägga om sin affärsstrategi. Avdelningen för direktförsäljning mot storföretag lades ner, vilket innebar att 20 av ungefär 100 anställda fick lämna bolaget.

Läs mer: Soundtrack Your Brand sparkar en femtedel av sina anställda 

Just nu diskuterar vi om det lämpligaste är att vara försiktiga eller framåtlutande.

Uppgiften att marknadsföra produkten till storföretag har i stället lagts ut hos olika återförsäljare. I stället fokuserar Soundtrack Your Brand internt på försäljning via nätet mot små- och medelstora företag.

”Att sälja till storföretag på egen hand är en framtung investering. Du behöver en global försäljningsorganisation, vilket är väldigt dyrt. Nu har vi en effektivare strategi på plats, vilket var en förutsättning för att närma oss lönsamhet. Jag kan däremot inte svara på exakt när vi går med vinst”, säger Ola Sars.

De fortsatta förlusterna på sista raden innebär att det finns ett behov av kapitaltillskott i verksamheten. I fjol lånade bolaget 6 miljoner dollar, motsvarande 55 Mkr, från kreditinstitutet Triplepoint. 

Vid slutet av 2018 hade bolaget förbrukat sitt egna kapital, vilket dock återställdes två veckor senare.

Under våren har Soundtrack Your Brand förlitat sig på att ställa ut konvertibler, lån som senare kan växlas mot aktier, till den existerande ägarkretsen. Bolaget vill däremot inte uppge hur mycket pengar det handlar om.

”Vi har den finansiering vi behöver just nu. Lån och konvertibler är ett ypperligt vektyg för att skapa mer tid för bolaget att blomma ut. Mot slutet av 2019 ska vi dock ge oss ut på marknaden och stänga en tillväxtrunda. Hur stor den blir avgörs av vilken strategi vi beslutar om i styrelsen, just nu diskuterar vi om det lämpligaste är att vara försiktiga eller framåtlutande”, säger Ola Sars.

Storägare i Soundtrack Your Brand är medgrundarna Ola Sars och Andreas Liffgarden, Spotify, Industrifonden, Balderton Capital och Telia.

Läs mer: Spotify-veteranen Andreas Liffgarden släpper klubban i hajpade musikbolaget 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies