Hoppa till innehållet

Rekordår för Apotea – resultat och lönsamhet flerdubblas

2017 blev ett lönsamt år för Sveriges största nätapotek. Det snabbväxande företaget ökade både vinst, lönsamhet och sina logistikresurser.

Apoteas vd Pär Svärdson siktar på fortsatt rekordvinst – 2018 vill han nå två miljarder.
Apoteas vd Pär Svärdson siktar på fortsatt rekordvinst – 2018 vill han nå två miljarder.Foto: Oskar Omne

Under fjolåret lyckades Apotea att öka sin försäljning med 55 procent till 1,5 miljarder kronor. Det innebär att 2017 blev ett rekordår för nätapoteket.

De preliminära siffrorna visar även att resultatet och lönsamheten flerdubblades, enligt bolaget.

"Vi hade stora förhoppningar på 2017, men utfallet överträffar alla förväntningar. Det innebär att vår försäljning har mer än femfaldigats på bara tre år", säger vd Pär Svärdson i ett pressmeddelande.

Apotea har utöver den lönsamma verksamheten utmärkt sig inom den svenska techbranschen genom att bygga upp sitt företag utan investering från riskkapital. 

Läs mer: Apoteas vd: ”Tar ni in för mycket kapital blir ni av med bolaget” 

Det skedde också en ökning i antalet skickade paket – nästan 5 miljoner noterades under förra året. Lönsamheten innebär också en flytt till ett nytt logistikcenter i Morgongåva. Lagerytan kommer då att sjufaldigas.

Även inför kommande år hoppas Per Svärdson på rekordförsäljning. Till Di Digital har han tidigare berättat att han siktar mot att landa på närmare två miljarder kronor 2018.

Läs mer: Apotea sålde för en miljard – på nio månader 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera