Hoppa till innehållet

Restaurangappens vd: ”Bokningarna vänder uppåt igen”

Coronakrisen har slagit hårt mot kroglivet i Sveriges storstäder. Men nu vädras morgonluft för vissa. ”Bokningarna har vänt upp sedan mitten av april”, säger Peder Dinkelspiel, grundare av appen Bokabord.

Peder Dinkelspiel, grundare och vd för Bokabord.
Peder Dinkelspiel, grundare och vd för Bokabord.

Bokabord har de senaste åren seglat upp som en av de ledande restaurangbokningsapparna i Sverige. Bolaget har idag 650 anslutna restauranger, varav knappt 300 i Stockholm. Merparten är finkrogar eller restauranger i mellanprissegmentet. 

Under coronakrisen har Bokabord valt att dela med sig av sin bokningsdata med riksbanken, som använder den som en indikation på hur det går för ekonomin i allmänhet, och restaurangnäringen i synnerhet.

Det är tufft för centralt belägna restauranger som är beroende av tågtrafik, shopping och kunder som jobbar på kontor.

Bokabords siffror visar hur bokningarna fullkomligt kollapsade mellan den 8 och 22 mars i år. Under dessa två veckor föll bokningarna med 70 procent, från 110 000 till 34 000 per vecka.

”Det började efter sportlovet och raset tog fart kring den 19 mars, som var en torsdag. Sedan dess har man gått från chock till desperation, till att det nu vänder för delar av krognäringen”, säger Peder Dinkelspiel, grundare och vd för Bokabord. 

Botten nåddes den 12 april då endast 1900 bordsbokningar genomfördes via appen eller sajten. Sedan dess har det ökat stadigt. Den 17 maj var bokningarna uppe på 44 000 per vecka. Det kan jämföras med ett snitt på cirka 100 000 bokningar per vecka under samma period de senaste tre åren.

Just nu ligger vi ju på 45 procent av den normala bokningsnivån för årstiden.

”Tuffast är det ju för nattklubbar och krogar som är beroende av barservering. Där riskerar ju vissa att inte klara sig. Det är också tufft för hotellrestauranger och centralt belägna restauranger som är beroende av teaterbesök, tågtrafik, shopping, affärsluncher och kunder som jobbar på kontor”, säger Peder Dinkelspiel.

Vilka restauranger klarar sig bäst?

”Vissa finkrogar, som tidigare haft väntelistor på flera månader, går fortfarande oväntat bra. Annars är det kvarterskrogarna som klarar sig bäst. Folk jobbar hemifrån och går på krogen där de bor. Och många vill stödja sin lokala krog nu när det är kris. Det finns restauranger i Årsta och Enskede som till och med går bättre nu än innan krisen.”

Vad är skillnaden mellan våra tre storstäder?

”Det föll i hela Sverige i början, men Göteborg har släpat efter i återhämtningen. De är dock nästan ikapp nu.”

Ni hade en satsning på takeaway under krisen?

”Ja men den lyfte aldrig riktigt. Folk är vana vid att använda tjänster som Foodora, Uber Eats och Wolt.”

När är vi tillbaka på en normal nivå igen?

”Just nu ligger vi ju på 45 procent av den normala bokningsnivån för årstiden. Jag tror Sverige kommer igen under sommaren, men helt återställd är nog inte krognäringen på flera år. Bland annat måste ju turistnäringen komma tillbaka.”

Även statliga Konjunkturinstitutet samlar in data på området. I veckan gick KI ut med siffror som visar att drygt vart tredje företag i hotell- och restaurangbranschen uppger att risken för avveckling är hög.

Bokabord lanserades 2006, men tjänsten har framförallt tagit fart som tjänst de senaste fyra åren. Bolagets huvudkonkurrent är The Fork, som numera även äger bokningappen Bookatable.

 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera