Bokabord har de senaste åren seglat upp som en av de ledande restaurangbokningsapparna i Sverige. Bolaget har idag 650 anslutna restauranger, varav knappt 300 i Stockholm. Merparten är finkrogar eller restauranger i mellanprissegmentet.
Under coronakrisen har Bokabord valt att dela med sig av sin bokningsdata med riksbanken, som använder den som en indikation på hur det går för ekonomin i allmänhet, och restaurangnäringen i synnerhet.
Det är tufft för centralt belägna restauranger som är beroende av tågtrafik, shopping och kunder som jobbar på kontor.
Bokabords siffror visar hur bokningarna fullkomligt kollapsade mellan den 8 och 22 mars i år. Under dessa två veckor föll bokningarna med 70 procent, från 110 000 till 34 000 per vecka.
”Det började efter sportlovet och raset tog fart kring den 19 mars, som var en torsdag. Sedan dess har man gått från chock till desperation, till att det nu vänder för delar av krognäringen”, säger Peder Dinkelspiel, grundare och vd för Bokabord.
Botten nåddes den 12 april då endast 1900 bordsbokningar genomfördes via appen eller sajten. Sedan dess har det ökat stadigt. Den 17 maj var bokningarna uppe på 44 000 per vecka. Det kan jämföras med ett snitt på cirka 100 000 bokningar per vecka under samma period de senaste tre åren.
Just nu ligger vi ju på 45 procent av den normala bokningsnivån för årstiden.
”Tuffast är det ju för nattklubbar och krogar som är beroende av barservering. Där riskerar ju vissa att inte klara sig. Det är också tufft för hotellrestauranger och centralt belägna restauranger som är beroende av teaterbesök, tågtrafik, shopping, affärsluncher och kunder som jobbar på kontor”, säger Peder Dinkelspiel.
Vilka restauranger klarar sig bäst?
”Vissa finkrogar, som tidigare haft väntelistor på flera månader, går fortfarande oväntat bra. Annars är det kvarterskrogarna som klarar sig bäst. Folk jobbar hemifrån och går på krogen där de bor. Och många vill stödja sin lokala krog nu när det är kris. Det finns restauranger i Årsta och Enskede som till och med går bättre nu än innan krisen.”
Vad är skillnaden mellan våra tre storstäder?
”Det föll i hela Sverige i början, men Göteborg har släpat efter i återhämtningen. De är dock nästan ikapp nu.”
Ni hade en satsning på takeaway under krisen?
”Ja men den lyfte aldrig riktigt. Folk är vana vid att använda tjänster som Foodora, Uber Eats och Wolt.”
När är vi tillbaka på en normal nivå igen?
”Just nu ligger vi ju på 45 procent av den normala bokningsnivån för årstiden. Jag tror Sverige kommer igen under sommaren, men helt återställd är nog inte krognäringen på flera år. Bland annat måste ju turistnäringen komma tillbaka.”
Även statliga Konjunkturinstitutet samlar in data på området. I veckan gick KI ut med siffror som visar att drygt vart tredje företag i hotell- och restaurangbranschen uppger att risken för avveckling är hög.
Bokabord lanserades 2006, men tjänsten har framförallt tagit fart som tjänst de senaste fyra åren. Bolagets huvudkonkurrent är The Fork, som numera även äger bokningappen Bookatable.