Hoppa till innehållet

Revanschen: Sparkade Min Doktor-vd:n får miljoner till ny vårdutmanare

Det digitala vårdbolaget Engaging Care, med den tidigare Min Doktor-vd:n Charlotta Tönsgård, får in över 25 miljoner i riskkapital för att digitalisera vårdkontakter. 

Det var i december 2016 som vd:n för Min Doktor, Charlotta Tönsgård, fick sparken från sitt jobb. Min Doktor hade då tillsammans med konkurrenten Kry hört till de snabbast växande startupbolagen i Sverige och beskedet togs emot med stor förvåning av många inom branschen.  

Sedan ett år tillbaka arbetar Charlotta Tönsgård med bolaget Engaging Care, som hon grundat tillsammans med Annica Belfrage. Engaging Care håller på att ta fram en digital plattform för effektivare patientkontakter. 

Nu står det klart att bolaget får in motsvarande 26 miljoner kronor i såddfinansiering från riskkapitalbolagen Connect Ventures och Crowberry Capital. Bland bolagets första investerare finns bland annat TAT-grundaren Hampus Jakobsson och den tidigare Spotify-chefen Sophia Bendz, enligt Techcrunch.

Tanken är att Engaging Cares plattform ska skapa en bättre och effektivare arbetsmiljö inom vården. 

”Vid till exempel en graviditet så är patientkontakten helt uppbyggd kring fysiska möten. Vid inskrivningssamtalet så ägnar man lång tid åt att lämna standarduppgifter och ta emot standardiserad information. Sådana repetitiva uppgifter kan skötas digitalt för att frigöra tid”, säger Charlotta Tönsgård. 

Flera olika sjukhus använder redan bolagets mjukvara och det nya kapitalet ska användas till att fortsätta utveckla tekniken. 

”Vi är fortfarande tidigt på vår resa. Nu arbetar vi med produkten för att minska trösklarna så att vårdgivarna ska kunna ta till sig det här”, säger Charlotta Tönsgård. 

Även för Min Doktor har det senaste året inneburit en snabb utveckling. I september förra året köpte Ica via dotterbolaget Apotek Hjärtat en större aktiepost i Min Doktor. Affären innebär att Min Doktor tagit över driften av Ica:s Minutkliniker och expanderar tillsammans med Apotek Hjärtat och Minutklinikerna.  

Läs mer: Min Doktors sparkade vd: ”Jag vägrar kompromissa om mina värderingar” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera