Annons

Rider på ”Ikea-hack-trenden” – ökade försäljningen med 40 procent under pandemiåret

Prettypegs grundare Mikael Söderblom och Jana Cagin, till höger bolagets vd och delägare Peter Gestrup.
Prettypegs grundare Mikael Söderblom och Jana Cagin, till höger bolagets vd och delägare Peter Gestrup. Foto: Amanda Lindgren.
Prettypegs, som säljer utbytbara ben och knoppar till Ikea-möbler, har svårt att möta efterfrågan som pandemin satte fart på. ”Vi vill förlänga livet på möbler”, säger medgrundaren Jana Cagin.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Prettypegs är en nischad e-handel som säljer designade möbelben och knoppar till Ikea-möbler. Många av nishsegmenten har sett ett uppsving under corona då människor har varit hemma mer och har tid att lägga kärlek på detaljer.

”’Ikea-hack’ är stort och det finns mycket intresse för ’DIY-trenden’(gör det själv-trenden på svenska reds.anm)”, säger Prettypegs medgrundare och marknadschef Jana Cagin.

Hon startade Prettypegs tillsammans med sin före detta sambo Mikael Söderblom. Det var en dag under hösten 2011 när det dåvarande paret var på Ikea och letade efter en ny soffa som de fick idén. De var överens om att soffan var fin, men benen ”skrek massproduktion”.

Startkapitalet kom från grundarparets besparingar till ett bröllop, men det fick vänta och på den vägen är det. 2013 tog de in en tredje delägare, Peter Gestrup som är vd för Prettypegs.

Grundarna designade först benen själva och flera av de tidiga modellerna är bästsäljare även i dag. 

”Vi var snabba med att se personifieringstrenden, för även om folk inte har superstor budget så vill man ha det mer personligt”, säger Jana Cagin.

Målet är också att bidra till en mer hållbar möbelkonsumtion och bolaget har under åren gått från att sälja 20 procent av ben och knoppar till befintliga möbler, till 40 procent.

”Vi vill förlänga livet på möbler och bidra till att minska slit och släng”, säger hon.

Läs mer: Affärsidén står på egna ben

Under 2020 ökade Prettypegs omsättning med 40 procent till nära 20 miljoner kronor. Vinsten uppgick till 1,2 miljoner kronor, vilket är rekord. 

Bolagets största marknader är i Tyskland, Sverige och USA. Marknadsföringen sker främst genom influerare inom inredningsdesign och kampanjer i sociala medier. I USA fick de tidigt uppmärksamhet från olika stylister och i tv-program.

Prettypegs har även samarbeten med designers som tar fram specialkollektioner till knoppar och ben.

I dag har bolaget en anställd designer, en ekonomiansvarig och en som jobbar med logistik. Utvecklingen görs av konsulter i Vietnam och Grekland, och kundtjänsten sköts från Filippinerna. Man gör även samarbeten med olika designer som tar fram specialkollektioner till knappar och ben.

Förutom pandemin har efterfrågan på Prettypegs möbelben också ökat sedan de gjorde ett samarbete med tyska Ikea från i augusti 2019 och ett år framåt.

”Vi har under alla år försökt att fråga Ikea om vi ska göra något tillsammans. Till slut, hösten 2018, hörde de av sig centralt för att de förstod att kunderna ville kunna personalisera sina möbler”, säger Jana Cagin.

Det var första gången Ikea gjorde ett samarbete med en extern aktör utan att själv producera och sälja produkterna. Under samarbetet länkade möbeljätten till en gemensam landningssida och gjorde reklam i Ikea-butikerna i Tyskland. Det ledde till att den tyska marknaden blev Prettypegs snabbast växande.

Jag är osäker på om vår utveckling hade gått snabbare med externt kapital.

”Den stora utmaningen sedan pandemin drog igång är produktionen. Vi ligger just nu på minus i lager och flera av våra fabriker har haft svårt att leverera på grund av corona”, säger Jana Cagin.

Man har hittills jobbat med produktion i Slovenien, Italien, Polen, Turkiet och i Kina. Just nu håller bolaget dock på att stänga ner den kinesiska produktionen och flytta den till Europa.

”Vi har flera nya fabriker vi samarbetar med och gjorde de första leveranserna därifrån i förra veckan. De känns lovande och vi hoppas få till fler samarbeten”, säger Jana Cagin.

Målet för 2021 är att öka omsättningen till 30 miljoner kronor och en vinst på 10 procent. Prettypegs har vuxit organiskt och hittills inte tagit in någon extern investering. 

2014 var Prettypeg med i Stings inkubator och hade då kontakt med investerare, men tyckte inte att det var läge. 

”Jag är osäker på om vår utveckling hade gått snabbare med externt kapital. Jag tror att bolaget har mått bra av att ta sin tid för att växa. Det viktigaste för oss har varit att skapa ett starkt varumärke”, säger Jana Cagin.

Läs också: Hon säljer uppgraderingar av Ikea-möbler till amerikaner

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer