Hoppa till innehållet

Rider på ”Ikea-hack-trenden” – ökade försäljningen med 40 procent under pandemiåret

Prettypegs, som säljer utbytbara ben och knoppar till Ikea-möbler, har svårt att möta efterfrågan som pandemin satte fart på. ”Vi vill förlänga livet på möbler”, säger medgrundaren Jana Cagin.

Prettypegs grundare Mikael Söderblom och Jana Cagin, till höger bolagets vd och delägare Peter Gestrup.
Prettypegs grundare Mikael Söderblom och Jana Cagin, till höger bolagets vd och delägare Peter Gestrup.Foto: Amanda Lindgren.
Prettypegs grundare Jana Cagin och Mikael Söderblom, och delägaren samt bolagets vd Peter Gestrup.
Prettypegs grundare Jana Cagin och Mikael Söderblom, och delägaren samt bolagets vd Peter Gestrup.

Prettypegs är en nischad e-handel som säljer designade möbelben och knoppar till Ikea-möbler. Många av nishsegmenten har sett ett uppsving under corona då människor har varit hemma mer och har tid att lägga kärlek på detaljer.

”’Ikea-hack’ är stort och det finns mycket intresse för ’DIY-trenden’(gör det själv-trenden på svenska reds.anm)”, säger Prettypegs medgrundare och marknadschef Jana Cagin.

Hon startade Prettypegs tillsammans med sin före detta sambo Mikael Söderblom. Det var en dag under hösten 2011 när det dåvarande paret var på Ikea och letade efter en ny soffa som de fick idén. De var överens om att soffan var fin, men benen ”skrek massproduktion”.

Startkapitalet kom från grundarparets besparingar till ett bröllop, men det fick vänta och på den vägen är det. 2013 tog de in en tredje delägare, Peter Gestrup som är vd för Prettypegs.

Grundarna designade först benen själva och flera av de tidiga modellerna är bästsäljare även i dag. 

”Vi var snabba med att se personifieringstrenden, för även om folk inte har superstor budget så vill man ha det mer personligt”, säger Jana Cagin.

Målet är också att bidra till en mer hållbar möbelkonsumtion och bolaget har under åren gått från att sälja 20 procent av ben och knoppar till befintliga möbler, till 40 procent.

”Vi vill förlänga livet på möbler och bidra till att minska slit och släng”, säger hon.

Läs mer: Affärsidén står på egna ben

Under 2020 ökade Prettypegs omsättning med 40 procent till nära 20 miljoner kronor. Vinsten uppgick till 1,2 miljoner kronor, vilket är rekord. 

Bolagets största marknader är i Tyskland, Sverige och USA. Marknadsföringen sker främst genom influerare inom inredningsdesign och kampanjer i sociala medier. I USA fick de tidigt uppmärksamhet från olika stylister och i tv-program.

Prettypegs har även samarbeten med designers som tar fram specialkollektioner till knoppar och ben.

I dag har bolaget en anställd designer, en ekonomiansvarig och en som jobbar med logistik. Utvecklingen görs av konsulter i Vietnam och Grekland, och kundtjänsten sköts från Filippinerna. Man gör även samarbeten med olika designer som tar fram specialkollektioner till knappar och ben.

Förutom pandemin har efterfrågan på Prettypegs möbelben också ökat sedan de gjorde ett samarbete med tyska Ikea från i augusti 2019 och ett år framåt.

”Vi har under alla år försökt att fråga Ikea om vi ska göra något tillsammans. Till slut, hösten 2018, hörde de av sig centralt för att de förstod att kunderna ville kunna personalisera sina möbler”, säger Jana Cagin.

Det var första gången Ikea gjorde ett samarbete med en extern aktör utan att själv producera och sälja produkterna. Under samarbetet länkade möbeljätten till en gemensam landningssida och gjorde reklam i Ikea-butikerna i Tyskland. Det ledde till att den tyska marknaden blev Prettypegs snabbast växande.

Jag är osäker på om vår utveckling hade gått snabbare med externt kapital.

”Den stora utmaningen sedan pandemin drog igång är produktionen. Vi ligger just nu på minus i lager och flera av våra fabriker har haft svårt att leverera på grund av corona”, säger Jana Cagin.

Man har hittills jobbat med produktion i Slovenien, Italien, Polen, Turkiet och i Kina. Just nu håller bolaget dock på att stänga ner den kinesiska produktionen och flytta den till Europa.

”Vi har flera nya fabriker vi samarbetar med och gjorde de första leveranserna därifrån i förra veckan. De känns lovande och vi hoppas få till fler samarbeten”, säger Jana Cagin.

Målet för 2021 är att öka omsättningen till 30 miljoner kronor och en vinst på 10 procent. Prettypegs har vuxit organiskt och hittills inte tagit in någon extern investering. 

2014 var Prettypeg med i Stings inkubator och hade då kontakt med investerare, men tyckte inte att det var läge. 

”Jag är osäker på om vår utveckling hade gått snabbare med externt kapital. Jag tror att bolaget har mått bra av att ta sin tid för att växa. Det viktigaste för oss har varit att skapa ett starkt varumärke”, säger Jana Cagin.

Läs också: Hon säljer uppgraderingar av Ikea-möbler till amerikaner

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera