Annons

Konsumenter riskerar hårdare kreditkrav hos Klarna: ”Vi gynnas inte av krisen”

Klarnas huvudkontor på Sveavägen i Stockholm och bolagets Sverigechef Joakim Lundberg.
Klarnas huvudkontor på Sveavägen i Stockholm och bolagets Sverigechef Joakim Lundberg. Foto: TT och press.
Klarna kommer att skruva upp kraven för att ta krediter om den ekonomiska krisen i samhället förvärras. Det berättar toppchefen Joakim Lundberg i en intervju med Di Digital. ”Hittills har vi inte sett någon försämrad köpkraft eller betalningsförmåga i Sverige”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hela e-handeln i Sverige omsatte 87 miljarder kronor under 2019, vilket motsvarade en årlig tillväxt på 13 procent.

Men vad har egentligen hänt under coronapandemin? 

Det svenska betal- och kreditbolaget Klarna hanterar enligt utsago hälften av alla transaktioner inom den svenska näthandeln.

Enligt Joakim Lundberg, Sverigechef på Klarna, har den digitala handeln generellt klarat sig helskinnad genom krisen. 

Bolagets data visar att många handlare sett ett starkt första kvartal med en ökad försäljning. 

”Fysiska butiker har som vi alla vet stora problem, men e-handeln går överlag starkt. Men det finns även uppenbara skillnader. Resor och evenemangsbiljetter har till exempel sett en enorm nedgång, medan mat- och apoteksvaror gick exceptionellt starkt i början av krisen”, säger Joakim Lundberg till Di Digital.

En tydlig trend är att människor över 55 år handlar på nätet i betydligt högre utsträckning än före coronapandemin.

”De har tidigare varit underrepresenterade. Nu har många gjort sina allra första köp online. Den senaste månaden har deras andel av den totala e-handel ökat med lika mycket som under ett helt år”, säger Joakim Lundberg.

Globalt har Klarna över 200 000 anslutna e-handelsbutiker.

Under ekonomiska kriser brukar nästan alla branscher konsolideras. Har ni sett en utslagning eller ett bortfall bland mindre e-handlare?

”Det kan nog stämma, i en halvstormig bransch kan de små aktörerna drabbas hårdare än de större. Men vi har inte sett någon sådan effekt hittills. Det har snarare skett ett tillskott av anslutna handlare. Det beror på att många butiker som tidigare enbart haft fysisk försäljning nu gjort en snabblansering online”, säger han.

Många större butikskedjor har inte kunnat hålla sina lokaler öppna runt om i världen under pandemin. Vad har det fått för effekt för Klarnas handelsvolymer?

”Det är ingen hemlighet att stora bolag som H&M och Ikea, till exempel, tvingats hålla sina butiker stängda trots att efterfrågan fortfarande finns. Oavsett om det påverkat den totala omsättningen så har det i regel inneburit en kraftigt ökad försäljning online för de flesta butikerna vi jobbar med”, säger han.

Di Digital har tidigare kunnat rapportera att Klarna fortsatt sin offensiva tillväxtplan i USA, ett av de länder som drabbats hårdast av pandemin, men att de i princip slutat göra reklam för sina krediter.

Läs mer: Här är Klarna–chefens plan i krisens USA: ”Lättare att nå fram där än i Sverige” 

På sina 17 marknaden världen över säger sig Klarna ha ungefär 85 miljoner konsumenter.

Har ni sett några skillnader mellan Sverige och andra länder under pandemin?

”Den tydliga skillnaden är att vi i Sverige och resten av Norden inte sett någon försämrad köpkraft eller betalningsförmåga. Även om många blivit permitterade har de flesta har fortfarande sina jobb kvar. Vi räknar med en större effekt i USA, till exempel, där arbetslösheten skenat och de sociala skyddsnäten är sämre.”

Klarnas kreditförluster, lån som inte kan betalas tillbaka, fördubblades redan i fjol till nästan 1,9 miljarder kronor. Det beror till stor del på den geografiska expansionen till marknader där Klarna lanserat ett antal nya produkter med längre återbetalningstid och lägre förseningsavgifter. 

Finansinspektionen har tidigare uppgett för Di Digital att samtliga finansbolag i Sverige bör ställa in sig på att andelen problemlån nu kommer att öka.

Läs mer: Viruskris kan leda fler i skuldfälla – ”Utgiftsbägaren blir överfylld”

Hur ser du på risken för ökade kreditförluster för Klarnas del – och hur kan ni undvika en sådan utveckling?

”Det finns så klart en tydlig risk för allmän recession. Vi övervakar det konstant, och har ett åtagande mot myndigheter och framför allt konsumenter att ha en sund kreditgivning. Ännu har vi inte vidtagit några stora åtgärder, vi ser inga jätteförändringar i Sverige och Norden.”

Men är högre krav vid kreditgivning ett verktyg ni kan använda om det allmänna ekonomiska läget i samhället försämras?

”Ja, förändras konsumenters ekonomiska situation och betalningsförmåga kommer möjligheten att bevilja krediter förändras. Det är snarare en konsekvens än ett verktyg”, säger Joakim Lundberg.

Han menar att Klarna har ett mer gediget underlag än många andra kreditgivare, eftersom att företaget har mycket data om kundernas köpmönster. Då kan de snabbt fånga upp varningssignaler.

”Jag får ibland frågan om Klarna gynnas av krisen. Svaret är nej, däremot står vi stabilt eftersom e-handeln generellt klarat sig bra. Men det är en vanlig missuppfattning att kreditgivare skulle gå bra när ekonomin går utför. Vi ger inte ut fakturor för att folk ska kunna handla för pengar de inte har, utan det handlar om bekvämlighet.”

Joakim Lundberg pekar på att det är snarare är blancolån i storleken 100 000-500 000 kronor som, tillsammans med bolånen, ökat skuldsättningsgraden i de svenska hushållen. 

”Att vända sig till en kredit för att klara av sitt uppehälle är mycket problematiskt. Ett sådant riskbeteende fångar vi upp väldigt snabbt.”

Men Klarna har inte fått gehör för den typen av resonemang hos finansmarknadsminister Per Bolund (MP), som nu fått igenom sitt lagförslag om att krediter inte längre ska få presenteras först i digitala kassor inom e-handeln.

Det är inte e-handelsbutiken utan betaltjänsteleverantören, till exempel Klarna, som ska bära det rättsliga ansvaret om lagen inte följs.

”Vi tycker inte att det är en särskilt klok åtgärd, eftersom de flesta av våra kunder faktiskt vill betala först när de fått hem och kontrollerat varan. Men lagen blir ett faktum i sommar och vi har fått göra om våra tekniska lösningar för att följa reglerna. Vi är i fas med arbetet, men det är olyckligt att vi behövt lägga resurser på det”, säger han.

Klarna omsatte i fjol nästan 7,2 miljarder kronor, där Sverige tillsammans med Tyskland fortfarande är den klart största marknaden.

Läs mer: Värvades som en stjärna – nu lämnar toppchefen Klarna

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer