Hoppa till innehållet

Jens Nylander: ”Investerare uppskattar entreprenörer som misslyckats”

Techprofilen Jens Nylander riskerade fängelsestraff efter ”Jens of Sweden”-konkursen. Tolv år senare har han lyckats locka några av världens tyngsta investerare till sitt miljardbolag Automile. ”Investerare uppskattar entreprenörer som misslyckats”, säger han från scenen på Startup Tours final.

Techprofilen Jens Nylander intervjuas på scen vid finalen av Di Startup Tour under torsdagskvällen den 7 december.
Techprofilen Jens Nylander intervjuas på scen vid finalen av Di Startup Tour under torsdagskvällen den 7 december.

Från mp3-spelarna ”Jens of Sweden” till hörlurbolaget Jays till uppkopplade fordon med miljardbolaget Automile. Techprofilen Jens Nylander talade ut om sina toppar och dalar på scen vid Di Startup Tour under torsdagskvällen.

Bland annat avslöjade han att Automile just nu ska rekrytera mängder med nya medarbetare i Sverige det närmaste året. 

”Vi ska anställa ytterligare 80 personer. De flesta ska anställas här i Stockholm inom försäljning. Så kanske 50–60 personer här”, sa han från scenen.

Läs mer: Automile stänger jätterunda – når miljardvärdering 

Automile startades 2014 och jobbar med att koppla upp fordonsflottor mot nätet och följa dem i realtid. I dag har man 70 medarbetare på sina kontor i Stockholm, Sundsvall, Oslo och Palo Alto, där Jens Nylander numera är bosatt.   

Inom fem år hoppas han antingen notera eller sälja bolaget. 

"Just nu har vi en årsomsättning på 8 miljoner dollar. Under 2018 ska vi omsätta 16–17 miljoner dollar. Inom fem år hoppas jag att bolaget antingen noteras på börsen eller säljs. Det är det jag jobbar mot,” säger Jens Nylander och sitt bolag som lockat tunga investerare och har en miljardvärdering, enligt den senaste rundan.

Revanschen ser därmed ut att vara ett faktum. Men det tog många år tid för Jens Nylander att hämta sig efter konkursen med ”Jens of Sweden”, ett bolag han startade 2003, när han bara var 23 år gammal.

På den tiden var Apples Ipod det hetaste nya sättet att lyssna på musik. Produkten var dock för dyr för många ungdomar, som istället köpte billiga mp3-spelare importerade från Asien.

Jens Nylander fyllde en lycka på marknaden genom att ge ut en mer stilren musikspelare under varumärket ”Jens of Sweden” som snabbt blev en populär modeaccessoar i Sverige. Mellan 2003 och 2005 sålde han hundratusentals enheter av sina olika mp3-spelare. Men allt fick allt ett abrupt slut med en konkurs 2005.

”Allt kan gå åt helvete i en startup. Det som hände mig var att man klassificerade om mp3-spelare från en kategori med en tullavgift på 2 procent till en kategori med en tullavgift på 10 procent. Det suddade ut all min vinst. Och det gällde dessutom retroaktivt, så på all min historiska import”, mins Jens Nylander.

Konkursen blev starten på många år av juridiska problem. Så sent som 2007 rapporterade branschpressen att Jens Nylander var misstänkt för smuggling och riskerade upp till sex års fängelse.

”När man blir anklagad för att göra något olagligt blir det ju en börda. Det kan vara svårt att ta sig ur sånt. Man är ensam och måste hitta en inre styrka för att ta sig igenom det. Det är det värsta jag varit med om i mitt liv”, säger Jens Nylander idag.

Lades alla misstankar ner till slut?

”Ja. Men det tog tio år.”

Hur klarade du det?

"Jag gick rakt in i problemet. Jag visade alla vem som gjort vad, varför det blivit fel och vem som gjorde fel saker. Och till slut så visade jag alla att det jag sa var sant.”

2006 grundade Jens Nylander hörlursbolaget Jays. Men han lämnade redan efter två år efter meningsskiljaktigheter med storägaren Creandum. Bolaget, som är noterat på Stockholmsbörsen, har nyligen fått in nya ägare, en ny vd och påbörjat en ny strategi. 

”Jays nya strategi är helt rätt. Man borde gjort så från början och satsat på många produkter och varumärken. Det är precis vad jag ville göra från början”, säger Jens Nylander. 

Trots konkursen med Jens of Sweden och konflikterna kring Jays har Jens Nylander alltså lyckats vinna mångas förtroende igen. Bland Automiles investerare fins internationella storspelare som Point Nine Capital, Dawn Capital, Salesforce Ventures och Skypegrundaren Niklas Zennström.

”Det handlar alltid om huruvida de tror du kan lyckas denna gång, eller nästa gång”, säger Jens Nylander. 

Det sägs vara en fördel att ha konkurser bakom sig när man söker pengar. Stämmer det?

”Många investerare anser att entreprenörer som misslyckats är mer stabila och mogna när det gäller hanteringen av styrelsefrågor, konflikter, med mera.”

Vad är lärdomen från Jens of Sweden-konkursen?

”Hårdvara är ett svårt område som kräver mycket kapital. Mitt råd är att se till att man har tillräckligt mycket, så man är redo när saker blir dyrare än man räknat med. Jag borde kapitaliserat mina företag bättre.”

Från scenen på Startup Tour berättar Jens Nylander även om sin relation med investeraren Niklas Zennström, som han ofta träffar när han är i London. Skype-grundaren har bland annat bjudit med honom på några av de skidresor han arrangerar för entreprenörerna i hans portföljbolag. 

”Jag har inte hunnit åka med. Jag jobbar ju hela tiden”, skrattar han.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera