Annons

Riskkapitalbjässe gör som Stordalen – investerar i svensk-norska elappen

Petter Stordalen är en av de som tidigare investerat i Tibber.
Petter Stordalen är en av de som tidigare investerat i Tibber.
Svensk-norska energiappen Tibber har fått ett genombrott och nu går den amerikanska riskkapitalfonden Founders Fund in som delägare med sikte på en internationell storsatsning. Emissionen på drygt 110 miljoner kronor innebär att värdet på Tibber trefaldigats på kort tid.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Det är vanvettigt spännande och roligt. Vi är oerhört stolta över att Founders Fund, som är en av världens mest framgångsrika riskkapitalfonder, nu väljer att gå som delägare. Faktum är att de tidigare bara gjort en enda investering i Norden och det var i Spotify”, säger Edgeir Aksnes, koncernchef och medgrundare till Tibber. 

På tisdagen offentliggörs nyheten om att Tibber säkrat en emission på 12 miljoner dollar, motsvarande drygt 110 miljoner kronor. Och Founders Fund, med bas i San Francisco i Kalifornien, uppges stå för ungefär hälften, medan en del av de nuvarande delägarna går med resten. 

Founders Fund var en av de tidigaste investerarna i Facebook, Airbnb och Spotify.

Founders Fund var en av de tidigaste investerarna i bland annat Facebook, Airbnb och Spotify. Och genom investeringen i Tibber, som uppges vara den tredje hittills i Europa, hoppas Silicon Valley-bolaget ha hittat en ny potentiell digital världssuccé, denna gången inom energi.

”Verktygen som i dag används för att styra våra elbolag är helt omoderna. Tibber kombinerar grossistpriser på elektricitet med IoT (”sakernas internet”, Di:s anmärkning) för att spara elanvändarna i snitt 20 procent på elräkningarna. Konsumenterna kommer att se kostnadsbesparingar bara genom att ladda ner appen”, säger Zack Hargreaves, investeringsansvarig på Founders Fund.

Läs mer: Spotify anmäler Apple till EU 

Norske entreprenören och hotellmiljardären Petter Stordalen är en av de som tidigare investerat i Tibber. Villkoren i den nya emissionen värderar 100 procent av Tibber till nästan 400 miljoner kronor, enligt uppgift till Di.

Värdet på bolaget har ungefär trefaldigats bara det senaste året.

”Jag kan inte ge några exakta siffror men värdet på bolaget har ungefär trefaldigats bara det senaste året. Det känns ju förstås väldigt roligt och är ett tecken på att vi är på rätt väg”, säger Edgeir Aksnes, som med sina cirka 22 procent är storägare. 

Di har tidigare berättat om Tibber, som vill utmana de traditionella elbolagen med en ny och helt digital affärsmodell och där basen är en app i telefonen. 

”All vår el är förnybar och en central princip är att vi tjänar noll kronor på själva elförsäljningen. I stället tar vi en låg avgift för administrationen och med hjälp av automatiserade och avancerade digitala botar sköts alla inköp helt automatiskt via den nordiska elbörsen. Totalt sett innebär det ett extremt konkurrenskraftigt pris för elkunderna”, säger Edgeir Aksnes.

Läs mer: Tuff tid för haussad energistartup – Watty säljs till Tyskland 

Och utvecklingen går betydligt bättre än väntat, uppger Edgeir Aksnes, som startade bolaget 2016 tillsammans med svensken Daniel Lindén. 

”Själva lanseringen ut mot kund startade 2017. Och mottagandet har varit fantastiskt. Just nu har vi cirka 40.000 kunder och tillväxten är mycket snabb, trots att vi nästan inte har lagt några pengar på marknadsföring. I stället är det nöjda kunder som rekommenderar oss för sina vänner och bekanta som uteslutande driver tillväxten”, säger Edgeir Aksnes.  

2018 blev ett genombrottsår för Tibber där omsättningen gick från cirka 10 Mkr under 2017 till 74 Mkr, uppger Edgeir Aksnes. Resultatmässigt blev det en förlust på 11 Mkr. 

”Förlusten beror på att vi har haft stora teknikutvecklingskostnader. Men vi är jättenöjda med tillväxten och siktar på att nå en kvarts miljard i omsättning under 2019”, säger Edgeir Aksnes. 

Hur ser då målen ut framöver?

”Vi räknar med att flerfaldiga omsättningen och passera miljarden under nästa år. Men förhoppningsvis är det bara början. Vi har en produkt som fungerar och ser att det nu finns ett fönster att etablera oss som en ledande internationell aktör, både i Europa och globalt. Och med det nya kapitalet får vi nu resurser att starta en snabb expansion.”

Efter Sverige och Norge står nu bland annat Finland näst i tur liksom flera stora marknader i Europa. Och visionen är ambitiös.

”Vår övertygelse är att världens största elbolagstjänst kommer att vara digital redan 2025. Och vi siktar på att växa maximalt och ta ledarrollen och ha uppemot 10 miljoner abonnenter då. Med starka delägare som tidigare lyckats globalt är detta är en chans som bara dyker upp en gång i livet”, säger Edgeir Aksnes.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer