Många hade väntat sig ett actionspel där man springer i gånger och skjuter zombies. Men när Tommy Palms omtalade spelutvecklingsbolag Resolution Games lanserade sitt första VR-spel ”Bait!” härom veckan visade det sig vara ett avkopplande fiskespel.
Men spelarna nappade! Redan under första veckan fick man 150 000 användare på kroken.
”Vi ser Bait lite som en introduktion till VR. Det är lugnt och vackert. Spel och upplevelse i lika delar”, säger Tommy Palm, vd och grundare på Resolution Games.
Resolution Games första VR-spel ”Bait!”.
Han jobbade tidigare på speljätten King där han var en av hjärnorna bakom mobilversionen av succéspelet Candy Crush Saga. Intresset var därför stort när han startade Resolution Games. I augusti tog bolaget in 50 Mkr från namnkunniga riskkapitalbolag som Google Ventures, Creandum och Bonnier Growth Media.
Läs mer: Kan hans fiskespel bli VR-världens svar på Candy Crush Saga?
”Det är ju ett jätteintresse bland investerare som förstått vilket paradigmskifte VR verkligen är. Vi fortsätter att få många propåer från riskkapitalbolag, men vi har tillräckligt med pengar nu”, säger Tommy Palm.
Jag tror VR är tre år bort från att bli mainstream
Även riskkapitalbolaget Northzone bekräftar bilden av VR som glödhett bland investerare.
”VR är nog en av de hetaste områdena inom riskkapitalvärlden just nu, särskilt i Silicon Valley. Vi träffar VR bolag flera gånger per månad”, säger Northzones Marta Sjögren, som i förra veckan besökte flera VR-bolag på en affärsresa i Finland.
Läs mer: Northzone investerar i gammal mat
Resolution Games består endast av 18 medarbetare, som jobbar i två team. Spelet Bait tog endast sex månader att genomföra och de närmaste månaderna kommer fler spel ut på marknaden.
”De nya spelen ska också vara lättillgängliga och icke-våldsamma. Men vi tror även det finns stor potential för spel som går att spela tillsammans i virtuella rum”, säger Tommy Palm, som grundat fem spelbolag sedan han hoppade av KTH i slutet av 90-talet.
Han spår att VR kommer att innebära en revolution för spel, men även all form av utbildning och inlärning.
”Om man läser något måste hjärnan tolka orden. Det är abstrakt mycket av informationen försvinner. VR simulerar verkligheten. Man kommer ihåg alla upplevelser mycket bättre”, säger han.
Läs även: Famlar efter ny miljardmarknad
Som exempel nämner han att ingenjörer kan lära sig hur en viss motor fungerar genom att montera ihop och plocka isär virtuella maskindelar i luften. Framtidsvisioner i filmer som The Matrix, Iron Man och Minority Report är därmed närmare än man tror, menar han.
”Jag tror VR är tre år bort från att bli mainstream. Då har en majoritet av alla uppkopplade svenskar tillgång till ett VR-headset. AR är 5-7 år bort”, slår Tommy Palm fast.
Fyra nyanser av VR:
Google Cardboard
Ett VR-cyklop av kartong och plastlinser som fungerar med en smartphone.
Pris: 200 kronor i en nätbutik.
Samsungs Gear VR 2
VR-glasögon som utvecklats av Samsung i samarbete med Facebooks dotterbolag Oculus. Kompatibelt med de senaste Samsungtelefonerna. Används för 3D-spel, samt för att kolla på videos i 360-gradig sfärisk upplevelse.
Pris: Ca 1 300 kronor
Uppifrån och ner: Google Cardboard, Samsungs Gear VR 2, Microsofts Hololens och Oculus VR-paket (stora bilden).
Oculus Rift
Facebooks dotterbolag Oculus Rift säljer ett VR-headset vars ”glasögon” är utrustade med varsin skärm och kopplad till en kraftfull dator. Paketet består av ett VR-headset, en sensor, en särskild handkontroll samt en mer traditionell spelkontroll.
Pris: Ca 6 400 kronor.
Microsofts Hololens
Microsoft han nyligen lanserat ett utvecklingskit till sin ”mixed reality”-glasögon som blandar hologram med världen runt omkring. När konsumentversionen av dessa AR-glasögon kommer ut är ännu okänt.
Pris för utvecklingskit: Ca 25 000 kronor.