Hoppa till innehållet

Riskkapitalbolaget tar in miljarder till ny nordisk fond

Riskkapitalbolaget Verdane Capital har tagit in 3 miljarder kronor till sin tionde fond, Verdane Edda. Den ska investera i mellan tio och femton nordiska bolag med hög tillväxt under de närmaste fem åren.

Henrik Aspén, partner på Verdane och Jakob Tolleryd, partner.
Henrik Aspén, partner på Verdane och Jakob Tolleryd, partner.Foto: Jonas Eng

Den nya fonden, Verdane Edda, kommer ha fokus på riskkapitalbolagets specialiteter, mjukvara och konsumentorienterade internetbolag.

En skillnad mot tidigare fonder är att Verdane Edda kommer att göra större investeringar på ett bräde i bolag som är relativt mogna, även om fondens storlek är samma som den föregående.

”I och med att vi ska investera ganska mycket pengar vill vi att de har en bevisad affärsmodell med rejäla intäkter, och antingen är lönsamma eller nära lönsamhet.”

Det säger Henrik Aspén, partner på Verdane, i en intervju med Di.

För att komma ifråga som investeringsobjekt bör bolag ha intäkter på 50 miljoner kronor som allra minst. Med hög tillväxt menar Verdane generellt över 10 procent.

Läs mer om Verdane Capital hos Nordic Tech List

I genomsnitt växer bolagen i Verdanes portfölj med cirka 20 procent per år varav 95 procent är organisk tillväxt, enligt Henrik Aspén. Investeringarna som fonden gör kommer att ligga på mellan omkring 150 och 500 Mkr per bolag, jämfört med maximalt cirka 150 Mkr för den nionde fonden som ännu inte är fullinvesterad. Urvalet av investeringar för Verdane breddas alltså.

”En av anledningarna till att vi valde att lansera den här fonden under hösten var att vi var tvungna att tacka nej till många investeringsmöjligheter”, säger Henrik Aspén, som är ansvarig för den nya fonden.

Intresset från investerare var stort och fonden blev kraftigt övertecknad efter att ha varit öppen under omkring fem månader, en relativt kort tid.

I teamet bakom fonden ingår även Jakob Tolleryd, som började som partner på Verdane i november efter mer än 20 år som entreprenör inom teknologisektorn.

”Man skulle ha kunnat göra fonden väsentligt större”, säger han.

Men samtidigt kände Verdane att det inte var rätt konjunkturläge att sitta på allt för mycket pengar, med press att investera. Verdane, som både kan gå in som minoritets- och majoritetsinvesterare i bolag, är bland annat känt för sina investeringar i e-handelsbolagen Mathem (NTL) och Boozt. Det senare börsnoterades förra våren.

Läs mer: Experter spår fusionsvåg bland svenska nätbutiker 

Jakob Tolleryd lyfter fram teknikbolag inom utbildning och hälsa som särskilt intressanta, men även e-handelsbolag som är inriktade på företag, inte konsumenter.

”Där tror jag att det finns jättemöjligheter”, säger han.

Verdane är med sina totalt omkring 170 investeringar i mjukvaru- och internetföretag Nordens mesta investerare i teknologibolag. Riskkapitalbolaget grundades i Norge 2003. Inklusive den nya fonden har investerare skjutit in och gjort utfästelser på totalt över 12 miljarder kronor till Verdanes fonder.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera