Annons

Riskkapitalfavoriten Doctrin: ”Vi mångdubblar garanterat omsättningen i år”

Carlos Lorente på Doctrin.
Carlos Lorente på Doctrin. Foto: Emma-Sofia Olsson
Det digitala vårdbolaget Doctrin har över 100 miljoner i kassan och gör sig nu redo för att expandera utanför Sverige. ”Vården står inför samma utmaningar överallt”, säger medgrundaren Carlos Lorente till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det har gått snabbt för Doctrin (NTL) som bildades i april 2016. I fjol tog det digitala vårdbolaget in totalt 123,6 miljoner kronor från bland annat Capio, Inbox Capital och Norrsken Foundation.

Läs även: Vårduppstickaren Doctrin tar in 100 miljoner

På Di Digitals evenemang Health Tech Pitch Day som ägde rum i Stockholm under tisdagen berättade bolagets medgrundare, vice vd och finanschef Carlos Lorente hur man gör för att som ungt bolag ta in riskkapital:

”Man måste vara ihärdig och stå ut med många nej. Kontakta tidigt, var ihärdig och bli inte alltför ledsen för ett nej. Alla investeringar passar inte för alla. Stjärnorna ska stå rätt”, säger han medan han slår upp med händerna mot det stjärnbeströdda taket i Polhemssalen i Stockholm.

Förra året vann Doctrin dessutom 2017 års upplaga av Di Digitals Health Tech Pitch Day och stod till sist som slutlig vinnare av hela Di Digital Startup Tour i konkurrens med startupbolag från hela Sverige.

Läs även: Doctrin vinnare av Di Startup Tour

Att vinna pitchtävlingar är viktigare än man kan tro, sade Carlos Lorente från scenen.

”När man vinner skapar det en feelgood-känsla som ger en boost till de anställda. Det ökar också det externa intresset för oss. När vi syns i media trillar det in fler spontana ansökningar från jobbsökande och fler investerare hör av sig.”

Läs även: Medituner vann pitchtävllingen på Health Tech Pitch Day 2018 

Doctrin delade även med sig av sina finansiella siffror för 2017. Omsättningen skrevs till 4,8 miljoner kronor och resultatet blev -16,4 miljoner kronor. Det reflekterar en prioritering på produktutveckling, enligt bolaget.

”Vi kan garantera att vi kommer mångdubbla omsättningen i år. Därför att marknaden verkligen har mognat och för att vi har fått många fler kunder”, säger Carlos Lorente vars egen bakgrund finns bland annat på Spotify och Bonnier där han arbetade med företagsförvärv.

Antalet anställda närmar sig nu 50 och vid utgången av 2017 fanns över 100 miljoner kronor i kassan. Men Doctrin vill växa i sansad takt.

”Vi fick ett tips från Niklas Adalberth som grundade Norrsken och är en av våra investerare att riskkapital inte är något man ska räkna med. Man ska ha en tydlig bild hur man ska använda pengarna och hålla på disciplinen därför att saker och ting alltid tar längre tid och blir dyrare än man tänkt sig”, säger han och fortsätter:

”Vi följer vår affärsplan. Jag som finanschef får ibland vara den tråkiga killen som säger nej, för vi har ju lovat att uppnå specifika mål till vår styrelse och investerare.”

I korten för 2018 ligger en internationell expansion.

”De kommande månaderna siktar vi på att expandera till vårt första land utanför Sverige. Vården står inför samma utmaningar överallt. Vi vill bevisa att man kan frigöra resurser och öka patientnöjdheten i fler länder än Sverige”, säger Carlos Lorente.

Doctrin kan beskrivas som en digital prenumerationstjänst för vården. Deras verktyg kan användas av exempelvis Min Doktor och Kry. Men huvudmålgruppen är fysiska vårdgivare såsom landstingen. Ett exempel på en Doctrin-produkt är ett interaktivt, medicinskt frågeformulär som ger ett underlag till läkaren inför patientbesök.

”Vi frigör tid och resurser till vårdens personal när de använder våra verktyg. Det är extremt stressiga förhållanden inom primärvården.”

Han tycker att det har hänt mycket inom digital vård bara sedan Doctrin drog igång för två år sedan.

”Marknaden har mognat, det finns en efterfrågan på patientsidan och politiker har satt press på vården att använda sig av digitala verktyg för att frigöra resurser.”

Health Tech Pitch Day ägde rum i Stockholm under tisdagen. Eventet är ett samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital hälsa.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies