Hoppa till innehållet

Riskkapitalisterna svarar – så pitchar du ditt bolag

I höst är det premiär för Di Digital Startup Tour. Här ger fyra av Sveriges mest meriterade startup-investerare sina bästa tips på hur du bäst övertygar dem om din affärsidé.

I höst är det premiär för Sveriges viktigaste startup-tävling: Di Digital Startup Tour. Här svarar juryn på hur du bäst pitchar in ditt bolag.

I höst drar Di Digital ut på turné för att hitta Sveriges nästa, stora techsuccé

I tur och ordning besöker vi Umeå, Göteborg, Linköping, Malmö och Stockholm för att där träffa de mest lovande unga företagen i respektive region.

På varje ort får ett tiotal grundare pitcha inför en jury av riskkapitalbolag som EQT Ventures, Moor, Balderton Capital, Industrifonden, Northzone och Bonnier Growth Media, samt våra partnerföretag Accenture och Nordea. 

Läs även: Pitcha ditt bolag på Startup Tour – vinn marknadsföring för en miljon

Hur gör man då bäst för att få riskkapitalbolagens öra? Här ger fyra meriterade investerare – tillika jurymedlemmar på Startup Tour – sina bästa tips. 

Kerstin Cooley (i mitten)

Managing partner, Moor (NTL)

1. Vad är ditt viktigaste tips inför pitchen?

”Använd storytelling! Dela med dig om historien bakom det du bygger och varför du vigt ditt liv åt att göra just detta. Förmedla din vision och hur jag kan hjälpa dig realisera den. Låt din passion och energi komma ut och övertyga mig om att jag ska hoppa på den här resan med dig.”

2. Vad är det vanligaste misstaget som görs – och hur undviker man det?

”Långrandighet. Många tar för lång tid på sig att komma till saken – se till att du har en kort, kärnfull och fångande beskrivning av vad det är din idé löser, hur du ska erövra världen och med vilket team. Investeraren vill snabbt förstå vad din idé går ut på, dess marknadspotential, varför du är speciellt lämpad att göra detta och att du har förmåga att få med dig andra vassa personer och kan inspirera dem att bli lika passionerade som du.”

Aurore Belfrage

Partner, EQT Ventures (NTL)

1. Vad är ditt viktigaste tips inför pitchen?

”Bygga bolag är svårt även med en fantastisk ide. Innan ni är etablerade investerar man först och främst i teamet. Visa er energi, hur dedikerade ni är, gruppens sammansättning, kemi och talang!”

2. Vad är det vanligaste misstaget som görs – och hur undviker man det?

”En investering är ett partnerskap som sker bäst efter många konversationer och efter att båda parter ordentligt lärt känna varandras drivkrafter, målsättningar och riskaptit. Pitchen är därför ett sätt att locka fram ett riktigt möte. Ett klassiskt misstag är försöka berätta ALLT på tre minuter. Chill.”

Björn Bergström 

Investment manager, Industrifonden (NTL)

1. Vad är ditt viktigaste tips inför pitchen?

”Gör det personligt! Ha med både känslomässiga och rationella argument för att prata om vilket problem du löser och vad den stora visionen är. Glöm inte att lyfta fram vad du redan har åstadkommit!”

2. Vad är det vanligaste misstaget som görs – och hur undviker man det?

”Ett av de vanligaste misstagen är att använda en massa buzzwords, fokusera för mycket på nuvarande produkt och glömma bort att prata om vilket problem man löser eller vilken vision man har. Om du ska pitcha inför en större publik bör du även öva på någon utanför din bransch innan, så att du vet om din pitch är begriplig för alla.”

Sam Myers

Principal, Balderton Capital (NTL)

1. Vad är ditt viktigaste tips inför pitchen?

”Att grundaren förberett företagets ‘fundraising story’ – en formulering om var värdet egentligen ligger och vad som gör bolaget till en attraktiv investering. Det kan till exempel handla om att företaget har stark IP eller teknik och kommer att bli strategisk värdefullt, tillväxt som gör det välplacerat för att bygga hög volym, eller att varje kund är otroligt värdefull och lönsam vilket betyder att volym är mindre viktigt. Få företag hamnar inom flera kategorier så det blir viktigt att formulera den 'fundraising story' som passar bäst.”

2. Vad är det vanligaste misstaget som görs – och hur undviker man det?

”Absolut vanligast är att entreprenören försöker hålla sig alltför nära en väl förbered struktur, istället för att använda frågorna som kommer som ledtrådar om hur investeraren tänker. En bra investerare, speciellt en som har erfarenhet av rätt bransch, kommer metodiskt försöka få svar på de frågor som är viktigast för deras investeringstes. Om en fråga om marginaler, till exempel, avbryter en diskussion om produktens värde för slutkunden, betyder det troligtvis att investeraren håller med om att efterfrågan finns där, men behöver få ihop om produkten kan levereras på ett lönsamt sätt i längden.”

Vill du pitcha ditt bolag på Startup Tour? Läs mer och anmäl dig här!

Innehåll från ANAAnnons

Res i komfort och upptäck Japans dolda pärlor under lågsäsong

Med All Nippon Airways (ANA) kan man nu upptäcka landets unika kultur under lågsäsong – en tid då tempot är lugnare, naturen står i full blom eller skiftar i dramatiska höstfärger, och lokalbefolkningen har mer tid för besökare.

Med nya direktflyg från Stockholm till Tokyo Haneda, samt lyxiga kabinupplevelser i Business Class och Premium Economy, är det nu enklare än någonsin att resa bekvämt och smidigt till Japan.

En smidig och exklusiv resa med ANA

Japans största femstjärniga flygbolag ANA har länge varit synonymt med hög komfort och service ombord. Den 31 januari i år invigdes en ny direktlinje mellan Stockholm och Tokyo Haneda vilket gör resan till Japan ännu smidigare för svenska resenärer. Flygbolaget erbjuder en exceptionell reseupplevelse där Business Class-passagerare kan njuta av breda, fullt utfällbara sängar, individuella utrymmen och förstklassig service. För den som önskar en mer förmånlig men ändå exklusiv upplevelse finns ANA:s Premium Economy – ett alternativ med generöst benutrymme, uppgraderad catering och tillgång till ANA LOUNGE på Tokyo-Haneda.

Extern länk: Upptäck mer av upplevelsen ombord 

Upplev Japan bortom turiststråken

Japan är ett land med distinkta säsongsupplevelser, och att resa under lågsäsong – i maj, juni och november – bjuder in till att upptäcka mer av det autentiska Japan. Under våren och försommaren blommar landskapen i frodigt grönt efter körsbärsblommornas högsäsong, medan hösten bjuder på härliga färgskiftningar i trädtopparna. Dessutom är priserna ofta lägre med mindre trängsel vid sevärdheter och en mer personlig service. Det är en perfekt tid att njuta av städernas vibrerande energi, traditionella tempel bland höstfärgerna eller bege sig ut till de storslagna naturlandskapen.

Extern länk: Läs mer om ANA:s bästa resetips under lågsäsongen 

Flyg mer hållbart med ANA:s Boeing 787 Dreamliner

Som lanserande kund för den avancerade Boeing 787 Dreamliner, har ANA investerat i bränsleeffektiv teknologi med 20 procent lägre koldioxidutsläpp. Kabinen är också utformad för bättre luftfuktighet och minskat tryck, vilket bidrar till en behagligare resa. Samtidigt har ANA målsättningar att minska sina utsläpp ytterligare under kommande år.

Japan börjar med ANA

Oavsett om man lockas av futuristiska skyskrapor, traditionella matupplevelser eller den spektakulära naturen är det nu en idealisk tid att upptäcka landet. ANA erbjuder smidig tillgänglighet och lyxiga kabinupplevelser för att göra resan både behaglig och minnesvärd. Med direktflyg från Stockholm och de bästa reseförhållandena under lågsäsong är drömresan till Japan närmare än man tror.

Mer från ANA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ANA och ej en artikel av Dagens industri