Hoppa till innehållet

Riskkapitalisterna svarar – så pitchar du ditt bolag

I höst är det premiär för Di Digital Startup Tour. Här ger fyra av Sveriges mest meriterade startup-investerare sina bästa tips på hur du bäst övertygar dem om din affärsidé. 

I höst är det premiär för Sveriges viktigaste startup-tävling: Di Digital Startup Tour. Här svarar juryn på hur du bäst pitchar in ditt bolag.
I höst är det premiär för Sveriges viktigaste startup-tävling: Di Digital Startup Tour. Här svarar juryn på hur du bäst pitchar in ditt bolag.

I höst drar Di Digital ut på turné för att hitta Sveriges nästa, stora techsuccé

I tur och ordning besöker vi Umeå, Göteborg, Linköping, Malmö och Stockholm för att där träffa de mest lovande unga företagen i respektive region.

På varje ort får ett tiotal grundare pitcha inför en jury av riskkapitalbolag som EQT Ventures, Moor, Balderton Capital, Industrifonden, Northzone och Bonnier Growth Media, samt våra partnerföretag Accenture och Nordea. 

Läs även: Pitcha ditt bolag på Startup Tour – vinn marknadsföring för en miljon

Hur gör man då bäst för att få riskkapitalbolagens öra? Här ger fyra meriterade investerare – tillika jurymedlemmar på Startup Tour – sina bästa tips. 

Foto:

Kerstin Cooley (i mitten)

Managing partner, Moor (NTL)

1. Vad är ditt viktigaste tips inför pitchen?

”Använd storytelling! Dela med dig om historien bakom det du bygger och varför du vigt ditt liv åt att göra just detta. Förmedla din vision och hur jag kan hjälpa dig realisera den. Låt din passion och energi komma ut och övertyga mig om att jag ska hoppa på den här resan med dig.”

2. Vad är det vanligaste misstaget som görs – och hur undviker man det?

”Långrandighet. Många tar för lång tid på sig att komma till saken – se till att du har en kort, kärnfull och fångande beskrivning av vad det är din idé löser, hur du ska erövra världen och med vilket team. Investeraren vill snabbt förstå vad din idé går ut på, dess marknadspotential, varför du är speciellt lämpad att göra detta och att du har förmåga att få med dig andra vassa personer och kan inspirera dem att bli lika passionerade som du.”

Foto:

Aurore Belfrage

Partner, EQT Ventures (NTL)

1. Vad är ditt viktigaste tips inför pitchen?

”Bygga bolag är svårt även med en fantastisk ide. Innan ni är etablerade investerar man först och främst i teamet. Visa er energi, hur dedikerade ni är, gruppens sammansättning, kemi och talang!”

2. Vad är det vanligaste misstaget som görs – och hur undviker man det?

”En investering är ett partnerskap som sker bäst efter många konversationer och efter att båda parter ordentligt lärt känna varandras drivkrafter, målsättningar och riskaptit. Pitchen är därför ett sätt att locka fram ett riktigt möte. Ett klassiskt misstag är försöka berätta ALLT på tre minuter. Chill.”

Foto:

Björn Bergström 

Investment manager, Industrifonden (NTL)

1. Vad är ditt viktigaste tips inför pitchen?

”Gör det personligt! Ha med både känslomässiga och rationella argument för att prata om vilket problem du löser och vad den stora visionen är. Glöm inte att lyfta fram vad du redan har åstadkommit!”

2. Vad är det vanligaste misstaget som görs – och hur undviker man det?

”Ett av de vanligaste misstagen är att använda en massa buzzwords, fokusera för mycket på nuvarande produkt och glömma bort att prata om vilket problem man löser eller vilken vision man har. Om du ska pitcha inför en större publik bör du även öva på någon utanför din bransch innan, så att du vet om din pitch är begriplig för alla.”

Foto:

Sam Myers

Principal, Balderton Capital (NTL)

1. Vad är ditt viktigaste tips inför pitchen?

”Att grundaren förberett företagets ‘fundraising story’ – en formulering om var värdet egentligen ligger och vad som gör bolaget till en attraktiv investering. Det kan till exempel handla om att företaget har stark IP eller teknik och kommer att bli strategisk värdefullt, tillväxt som gör det välplacerat för att bygga hög volym, eller att varje kund är otroligt värdefull och lönsam vilket betyder att volym är mindre viktigt. Få företag hamnar inom flera kategorier så det blir viktigt att formulera den 'fundraising story' som passar bäst.”

2. Vad är det vanligaste misstaget som görs – och hur undviker man det?

”Absolut vanligast är att entreprenören försöker hålla sig alltför nära en väl förbered struktur, istället för att använda frågorna som kommer som ledtrådar om hur investeraren tänker. En bra investerare, speciellt en som har erfarenhet av rätt bransch, kommer metodiskt försöka få svar på de frågor som är viktigast för deras investeringstes. Om en fråga om marginaler, till exempel, avbryter en diskussion om produktens värde för slutkunden, betyder det troligtvis att investeraren håller med om att efterfrågan finns där, men behöver få ihop om produkten kan levereras på ett lönsamt sätt i längden.”

Vill du pitcha ditt bolag på Startup Tour? Läs mer och anmäl dig här!

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera