Hoppa till innehållet

Riskkapitalisternas vårdfavorit: "Vi gör läkare fem gånger mer effektiva"

Med drygt 500 miljoner i riskkapital och 200 utvecklare vill brittiska Babylon revolutionera vården. Med en AI-läkare som både kan diagnosticera och förutsäga sjukdomar hoppas grundaren kunna kapa sjukvårdens kostnader.

Ali Parsa, vd och grundare av det brittiska digitala vårdbolaget Babylon. Han har bland annat jobbat som investment banker på Goldman Sachs och arbetat sida vid sida med Kinneviks före detta vd Lorenzo Grabau. Foto: Jonas Eng
Ali Parsa, vd och grundare av det brittiska digitala vårdbolaget Babylon. Han har bland annat jobbat som investment banker på Goldman Sachs och arbetat sida vid sida med Kinneviks före detta vd Lorenzo Grabau. Foto: Jonas Eng

”Vi gör inte doktorer onödiga. Vi gör dem fem gånger mer effektiva”, säger Ali Parsa till Di Digital.

Han är vd och grundare för Babylon Health vars e-hälsoapp idag har omkring 800 000 användare och det brittiska sjukvårdssystemet NHS som kund.

Varför kan inte vi här i Storbritannien ge vård till personer i Sverige.

I april tog man in 530 miljoner kronor för att finansiera en nysatsning på en AI-läkare som ska kunna ställa diagnoser. I rundan deltog svenska Vostok New Ventures och Kinnevik som bidrog med omkring 190 miljoner kronor vardera. Totalt har Kinnevik investerat drygt 310 miljoner kronor i bolaget.

Läs mer: Kinneviks hälsobolag tar in en halv miljard – dubblar värderingen

Babylon drog igång 2013 med syftet att erbjuda läkarbesök via videolänk, i likhet med lokala svenska aktörer som Kry (NTL).

Men videokonsultationer är enligt Ali Parsa inte tillräckligt för att Babylon ska nå hans minst sagt storslagna vision att ”göra sjukvård tillgängligt och billigt för alla i hela världen”.

”Läkare är dyra, och problemet är att de är lika dyra på en skärm som på en mottagning.” 

För att nå målet vill Babylon därför dels ersätta människor så långt det går i vårdkedjan och dels förutsäga sjukdomar och åkommor innan de uppstår.

”Allt vi gör på Babylon handlar om de här två sakerna”, säger Ali Parsa.

Han tycker att diagnosticering idag är för dyrt och långsamt.

”Om du vill ha en diagnos så får du den på samma sätt som din mormor fick när hon var ung. Du ringer, bokar möte, avsätter några timmar, sätter dig i väntrummet och utsätter dig för andras sjukdomar, och sedan får du några minuter med en doktor.”

Läs mer: Här är AI-bolagen som investerarna älskar

Riskkapitalet, som Babylon har tagit in, ska användas för att ta fram en AI-läkare som ska lanseras senare i år. 200 utvecklare arbetar med appen som ska förstå tal och kunna diagnosticera sjukdomar utan mänsklig hjälp. 

När ett symptom ger sig till känna så har en tiodollarsdiagnos blivit ett tusendollarsproblem.

Med hjälp av svaret på en rad ganska enkla frågor bedömer AI:n huruvida du behöver vård, och kopplar i så fall in en läkare in på videolänk som gör den slutgiltiga bedömningen och även skriver ut eventuella recept.

Enligt Ali Parsa kan AI:n skära ned kostnaderna för diagnosticering till en femtedel, bland annat genom att den minskar antalet onödiga läkarbesök eftersom AI:n försäkrar patienten om att de inte behövs.

Vi har skrivit den så att den är försiktig. Jag är trygg med AI:n.

"De som faktiskt träffar doktorn kan sedan diagnosticeras på halva tiden för att denna redan har fått diagnosen av maskinen. Maskinen skriver också anteckningarna åt doktorn."

Han verkar inte särskilt orolig att AI:n ska ställa felaktiga diagnoser. I test för triage, en process där patienterna sorteras och prioriteras efter sitt tillstånd, var AI:n 17 procent bättre än mänskliga läkare, enligt Babylon-grundaren.

Läs även: Kinnevik investerar 112 miljoner i digitala vårdbolaget Livongo

”Vi har skrivit den så att den är försiktig. Jag är trygg med AI:n.”

Förutom diagnosticering ska Babylon lansera en tjänst som ska förutsäga patientens hälsa med hjälp av data om patienten såsom puls, blodtryck, vikt, längd och till med den genetiska sammansättningen. Ju mer data som AI:n matas med, desto bättre förutsägelser.

Vi betalar folk i Ryssland och Israel varje månad för att de ska försöka hacka vårt system

Prognosverktyget är en viktig pusselbit för att få ned vårdkostnaderna enligt Ali Parsa, eftersom det är billigare att förhindra ett sjukdomsutbrott än att behandla det. 

”När ett symptom ger sig till känna så har en tiodollarsdiagnos blivit ett tusendollarsproblem.”

Ett problem för Babylon och andra som samlar in känslig data är hur de ska skydda den. Men den frågan bekymrar inte Ali Parsi.

”Jag tror att vi gör ett bättre jobb att se efter datan än vad myndigheterna gör. Vi betalar folk i Ryssland och Israel varje månad för att de ska försöka hacka vårt system.”

Affärsmodellen för AI-läkaren är inte riktigt utarbetad men där ser Babylon-grundaren stora möjligheter.

”Om du löser ett stort problem så kommer ersättningen också bli stor. När vi bara erbjöd en doktor framför en skärm så var konkurrensen hög, för det är en enkel teknologi. Men det vi gör nu är något helt annat. Vi är i ett helt eget fält och inte oroade för konkurrens.”

Planen nu är att växa Babylon så snabbt som möjligt på så många marknader som möjligt.

”Idag levereras sjukvård lokalt och det är ologiskt. Varför kan inte vi här i Storbritannien ge vård till personer i Sverige? Ni drabbas av samma sjukdomar som vi. Men vi är tyvärr inte som Spotify som kan gå in i länder utan att ha en fysisk närvaro. Vi är som Uber, vi måste ha folk på plats.”

Har ni planer på att lansera i Sverige?
”Vi skulle älska det. Sverige är intressant land. Men befolkningen är liten. På varje marknad behöver vi ungefär en halv miljon användare.”

Läs även: 12 svenska startupbolag som vill digitalisera vården

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera