Hoppa till innehållet

Riskkapitaljättar går in i Klarna och Izettle-veteranernas låneutmanare

Techveteranerna bakom Anyfin anser att svenskarna betalar alldeles för mycket för sina lån. Nu tar de in 47 miljoner kronor från bland annat Accel och Northzone för att infria sin vision att sänka konsumenternas räntekostnader. 

Anyfins grundare Mikael Hussain, Sven Perkmann, och Filip Polhem
Anyfins grundare Mikael Hussain, Sven Perkmann, och Filip PolhemFoto: Anyfin

I början av 2017 sade Mikael Hussain, Filip Polhem och Sven Perkmann upp sig från sina jobba på fintechbolagen Klarna och Izettle för att grunda Anyfin. Affärsidén går ut på att hjälpa personer med god kreditvärdighet att minska sina räntekostnader på konsumtionslån genom att omfinansiera den ursprungliga krediten. 

Tjänsten lanserades i november och konkret går det till så att kunden tar en bild på sin faktura och skickar den digitalt till Anyfin som sedan läser av den, gör en riskbedömning och ger kunden ett nytt erbjudande. 

På onsdagen stod det klart att bolaget fyller på kassan med 47 miljoner kronor i en finansieringsrunda ledd av riskkapitaljättarna Accel och Northzone. 

”Det är superkul att få in två så välrenommerade riskkapitalbolag så här tidigt och att de delar vår mission att förbättra konsumentkreditmarknaden”, säger Mikael Hussain, vd för Anyfin. 

Det nya kapitaltillskottet ska investeras i verksamheten för att lägga ytterligare ved på tillväxtbrasan.

Läs mer: Klarna och Izettle-veteraner ska pressa räntor 

”För oss handlar det om att växa verksamheten med fokus på den svenska marknaden och att berätta för fler om vår tjänst. Vi ska också odla rätt typ av partnerskap som kan förbättra tjänsten och stärka upp teamet med duktiga människor som kan hjälpa oss på den här resan”, säger Mikael Hussain. 

I samband med finansieringsrundan går även Seth Pierrepont från Accel in i Anyfins styrelse. 

”Anyfin har ett väldigt starkt team och grundartrion har stor erfarenhet av konsumentkreditmarknaden. För oss var det uppenbart att om det finns ett team som kan bygga något intressant inom konsumentlån så är det detta”, säger Seth Pierrepont till Di Digital på frågan om varför Accel investerar i Anyfin. 

”Det andra är att en av de viktigaste ingredienserna för att lyckas inom fintechsektorn är att bygga ett konsumentvarumärke. Vad Anyfin gör bra är att de bygger ett varumärke som står på konsumentens sida”, fortsätter han.

Accel är ingen ny spelare på den svenska startupscenen och har sedan tidigare investerat i bland annat Avito, Spotify och Kry. 

”Vi börjar se väldigt högkvalitativa team spinnas ut ur mer mogna organisationer i Sverige som till exempel Klarna och Izettle för att starta nästa generation bolag. Så vi tycker att det är en väldigt spännande tid att investera i Sverige”, säger Seth Pierrepont. 

Så ni ser en andra våg av svenska startups växa fram?

”Exakt. Tittar du på de stora svenska bolagen som Spotify, Klarna och Avito med flera så startade de för omkring tio år sedan. Nu ser du många talanger från dessa som startar egna bolag”, säger Seth Pierrepont. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera