Hoppa till innehållet

Riskkapitaljätte öppnar i Sverige: ”Har sett investeringsglapp”

Norska Alliance Venture stänger sin fjärde fond på 580 miljoner svenska kronor. Samtidigt öppnar bolaget upp i Stockholm med Stardoll-veteranen Anders Hallin vid rodret. ”Det är ett pre-coronabeslut att öppna här”, säger han.

Anders Hallin, till vänster, är ny partner och Sverigeansvarig på det norska riskkapitalbolaget Alliance venture, där Johan Gjesdahl är managing partner.
Anders Hallin, till vänster, är ny partner och Sverigeansvarig på det norska riskkapitalbolaget Alliance venture, där Johan Gjesdahl är managing partner.

Jättarna Creandum, EQT Ventures och Northzone slåss i sin liga som startupbolagen som har kommit långt.

Stockholm är dessutom fullt av ängelinvesterare och bolag som siktar in sig på tidiga såddinvesteringar.

Däremellan finns ett glapp, säger Anders Hallin – och det är ett glapp han tänker täcka med hjälp av Alliance Venture där han just blivit partner.

”Vi siktar på sen sådd eller tidiga A-rundor”, berättar han för Di Digital.

Läs mer: Almi Invest får 400 nya miljoner – goda nyheter för startups

Inriktningen är generell, men han konstaterar att bolagets tre tidigare fonder haft ett ganska tydligt fokus.

”Vi har traditionellt sett investerat mycket i mjukvarubolag med b2b-fokus, och den expertisen har vi kvar i teamet. Men vi är en generell riskkapitalfond och med min bakgrund kan vi nog räkna med lite investeringar även i b2c-bolag”, säger Anders Hallin.

Han har själv en 20 år lång erfarenhet från startupbranschen med bolag som Skype, Stardoll och senast Kry på sin meritlista.

Och själv uppväxt på västkusten lovar han att ”täcka hela Sverige”, även om densiteten bland bolagen är högst i Stockholm där han är baserad.

Många starka bolag har kommit ur tuffa tider

”Vi har planerat vår nordiska expansion i ett år, så det är absolut ett pre-coronabeslut. Och vi har trots allt hållit den tidslinje som vi satte väldigt bra”, säger han om krisen som kom mitt i arbetet.

Den nya fonden – Alliance Venture Delta – har tagit in investeringar från nyckelinvesterare som Nysnø Climate Investments och KLP, liksom Europeiska investeringsfonden och den största svenska aktören, Saminvest. 

En rad norska privata investerare är också med och finansierar, däribland den digitala mathandeln Kolonial.no:s Karl Munthe-Kaas, Patrik Berglund från Xeneta och Magnus Hillestad från Sanity.io.

”Att öppna i Stockholm efter våra kontor i Oslo och Palo Alto är en naturlig evolution och ett fantastiskt nästa steg för vårt bolag”, säger Johan Gjesdahl, managing partner, i ett skriftligt uttalande.

Är det här en bra tid att komma in och investera, med tanke på coronakrisen?

”Bra bolag har alltid höga värderingar, så det är inte så stor skillnad. Men man kan väl säga att det rent historiskt kommit många starka bolag ur tuffa tider – på så vis kanske det är en bra tid”, säger Anders Hallin.

Läs mer: Veteraner från EQT och Spotify lanserar fintech-app: ”Småsparare har ingen aning”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera