Annons

Riskkapitaljätten öppnar ”Covid-19”-portal – delar affärsdata från 100 bolag

Henrik Aspén, partner Verdane Capital med ansvarig för e-handel och konsumenttjänster på nätet.
Henrik Aspén, partner Verdane Capital med ansvarig för e-handel och konsumenttjänster på nätet. Foto: Jonas Eng
Coronakrisen påskyndar flera digitala trender. Det noterar Henrik Aspén, partner på riskkapitalbolaget Verdane som har byggt en ”Covid-19-portal” där man delar affärsdata och tips från sina 100 portföljbolag.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Vi gör veckovisa enkäter bland våra bolag och följer krisens inverkan i realtid”, säger Henrik Aspén, partner på riskkapitalbolaget Verdane, som byggt en Covid-19-portal för sina 100 portföljbolag. 

I veckan bröt man ut en stor mängd affärsdata, samt råd och slutsatser, i en öppen stödsida för entreprenörer och företagsledare.  

”Coronaepidemin är givetvis mycket skadlig för nästan alla våra bolag. Men vi ser samtidigt hur den påskyndar en digital omställning som var igång redan innan krisen. Det vi trodde skulle ta 2-3 år tar nu 6-9 månader”, säger Henrik Aspén, partner med ansvar för nätbutiker och digitala konsumentsatsningar.

Bland våra bolag är Mathem och norska Farmasiet.no stora vinnare. Jag tror även ett börsbolag som Microsoft blir en vinnare på detta.

Kan du ge några exempel?

”Näthandeln ökar ännu snabbare nu, och folk får nya vanor vad gäller distansarbete. Bland våra bolag är Mathem och norska Farmasiet.no stora vinnare. Jag tror även ett börsbolag som Microsoft, med sitt videoverktyg Microsoft Teams, blir en vinnare på detta. Samtidigt kommer affärsresandet att minska, med allt vad det innebär”, säger Henrik Aspén.

Vad krävs för att klara krisen?

”Bolag som har kunder, en fungerande verksamhet och starka ägare har goda förutsättningar. Att ha tillgång till data i realtid är viktigare än någonsin.”

Verdane är en av Nordens största investerare i tillväxtbolag, det vill säga unga bolag som har kunder och omsättning, men fortfarande behöver externt kapital för att accelerera tillväxten och växa internationellt. I portföljen har man bland annat nätbutiker som Mathem, Boozt och Babyshop, tjänster som p-appen Easypark, mjukvarubolag, fintechbolag, högteknologiska industribolag och bolag inom grön omställning.

Under 2018 och 2019 tog man in hela 9 miljarder kronor i två fonder. Pengarna kommer från långsiktiga ägare som finska staten, Tredje AP-fonden och olika universitetsstiftelser.

I början var industribolagen och e-handlarna oroliga för sina leveranskedjor. Men denna oro har minskat.

”Mycket mer än hälften av kapitalet är kvar i fonderna. Vi har varit återhållsamma eftersom vi väntat oss en sättning. Men vi hade givetvis ingen aning att den skulle komma i form av ett luftburet virus”, säger Henrik Aspén.

Sedan Verdane öppnade sin Covid-19-portal för tre veckor sedan har man kunnat följa portföljbolagens växande oro steg för steg. Av de 100 porföljbolagen har andelen som tror sig påverkas av coronasmittan gått från cirka 40 till 100 procent. Hela 8 av 10 väntar sig att smittan får en negativ effekt, och bara 3 av 100 bolag upplever ett tydligt uppsving (samtliga är nätbutiker). 

Genom Covid-19-portalen har bolagen kunnat dela med sig av affärsdatadata, samt ge varandra tips och råd. Det handlar om hur man hanterar krisen – samt hur man på bästa vis tar del av de stimulanser som kommer från statligt håll. 

”I början såg vi hur industribolagen och e-handlarna var oroliga för sina leveranskedjor. Men denna oro har minskat från 60 till 22 procent mellan vecka 10 och vecka 12”, säger Henrik Aspén.

Idag har oron spridigt sig till de många mjukvarubolagen i portföljen. De flesta säljer sina tjänster som prenumerationer, enligt Saas-modellen, och påverkades inte av coronasmittan i början.

”De såg ingen inverkan initialt. Men nu har de problem. Det är ju svårt att få till kundmöten, teknikmässorna stängs ner och kunderna ser om sina kostnader. Det blir dyrare att nå ut”, säger Henrik Aspén. 

Generellt tror han dock att e-handlen och mjukvarusektorn blir vinnare på krisen – relativt andra branscher. Givna förlorare är bland annat traditionell handel, affärsresande, hotell och konferens. 

”Jag tror även bolag som drivits med aggressiva förluster får det svårare att ta in kapital. Det blir viktigare att kunna visa att man har låga kundanskaffningskostnader, låg churn och bra underliggande unit economics. Investerarna ställer om sig snabbt, men entreprenörerna svårare att inse vidden av en kris. Kan man ta in pengar nu ska man göra det.”

Men blir inte kapitalbehovet större för de flesta bolag?

”Absolut. Men vi ser inte några behov av krisemissioner i något av våra bolag just nu. Våra portföljbolag är i regel lågt belånade. Vi fortsätter som tidigare och har mycket kapital att investera. Det var bra att vi tog in Kinnevik och AMF Pension som delägare i Mathem, som ju är ett kapitalintensivt bolag.” 

Vad ser ni för andra trender i er Covid-19-portal?

”Vi tycker oss notera ett uppsving för konsumtion som kretsar kring hemmet. Livsmedel och apoteksvaror såklart. Men exempelvis Lekmer ser en ökning i försäljningen av leksaker. Efterfrågan på robotdammsugare tycks öka. Även vissa fritidsintressen gynnas. Nätbutiken Hylte Jakt & Lantman har en tillväxt på 35 procent just nu.”

Hur länge håller er Covid-19 stödsida öppen?

”Vi kommer ha den öppen så länge vi ser att det finns ett behov från våra bolag av COVID-19 relaterad support”, säger Henrik Aspén.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer