Annons

Rivstart för startupen som pantar take away-lådan: “Mycket bättre än vi trott”

Tor Espen Steinvik, vd och medgrundare av återvinningsbolaget &Repeat.
Tor Espen Steinvik, vd och medgrundare av återvinningsbolaget &Repeat. Foto: Pressbild
Återvinningsbolaget &repeat lanserade sitt digitala pantsystem för take away-lådor i december. Nu har över 140 restauranger anslutit sig, med kedjorna Hawaii Poké och Oh Poké som de senaste tillskotten. ”Det har gått dubbelt så fort mot vad vi hade planerat”, säger Tor Espen Steinvik, vd och medgrundare av &repeat.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bolaget har sin största restaurangbas i Stockholm, men finns också i Malmö, Uppsala och Västerås, och ska till sommaren etablera sig i Göteborg. Bland kedjorna som är påkopplade finns även Panini Internazionale, Zócalo och Mahalo. 

”Det har gått mycket bättre än vi hade planlagt och trott, så vi är supertacksamma för responsen vi har fått både av branschen och konsumenterna”, säger Tor Espen Steinvik.

&repeat förser restaurangerna med returstationer där kunderna kan återvinna muggar och förpackningar när maten är uppäten. Med hjälp av mobilkameran skannar kunden en QR-kod på lådan genom bolagets app, innan den slängs i stationen. Ambitionen är att fler restaurangkunder ska återvinna sina engångsförpackningar och få betalt – samtidigt som branschen blir mer hållbar.

Enligt &repeats uppskattning återvinns mindre än 20 procent av alla snabbmatsförpackningar i Sverige, jämfört med 85 procent av pet-flaskor och aluminiumburkar som har pantsystem. 

Tor Espen Steinvik säger att de fått kämpa för att hålla jämna steg med det snabbt växande antalet anslutna restauranger, och att de ”löser nya problem varje dag”.

”Vi bryter ny mark varje dag. För tre månader sedan var det ingen som visste vad pant i den här kategorin var, och det har varit en utmaning för oss.”

Han säger att en utmaning är att få det digitala pantsystemet att integreras sömlöst med allt från de fysiska restaurangerna till digitala leveranstjänster som Foodora och Bolt. 

”Vår lösning måste fungera tvärs över alla kanaler. Det är en jätteviktig del av hur konsumenterna upplever vår tjänst, och då är det viktigt för oss få med alla aktörer i ekosystemet”, säger Tor Espen Steinvik och fortsätter:

”Men sakta men säkert går det framåt och vi får partners som hjälper oss, och ju fler problem vi löser desto lättare blir det att få med andra aktörer också, så det går bättre och bättre varje dag.”

Bolaget tjänar av naturliga skäl i dag inga pengar då det befinner sig i en tidig uppstartsfas, men planerar att ta in externt kapital för att kunna fortsätta skala bolaget och expandera internationellt. 

”Vi är i dialog med lite olika investerare, men har inte stängt någon runda ännu. Vi är finansierade av egna pengar och det har vi varit hela tiden, och det kan vi fortsätta vara ett tag till. Det viktiga för oss är att fokusera på att få branschen och konsumenterna med oss, och efter det kan vi börja tänka på hur vi ska tjäna pengarna”, säger Tor Espen Steinvik.

Och &repeat har ett långsiktigt och hållbart fokus även när det kommer till att resa kapital.

”För oss är det viktiga att vi hittar rätt – det ska kännas bra för oss också, vi vill inte hoppa på första bästa utan då väntar vi hellre. Vi vill ha en partner som vi kan ‘gifta oss med’ och som kan vara med på vår resa länge.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer