Annons

Rnb och Wellstreet investerar i plattform för abonnerade barnkläder

Markus Hjelm (kommersiell chef, Hyber) , Nanna Hedlund (vd Polarn O. Pyret), Douglas Heidergren (vd, Hyber), Petra Stenecker (marknadsförings- och e-handelschef, Polarn O. Pyret)
Markus Hjelm (kommersiell chef, Hyber) , Nanna Hedlund (vd Polarn O. Pyret), Douglas Heidergren (vd, Hyber), Petra Stenecker (marknadsförings- och e-handelschef, Polarn O. Pyret)
Klädjätten Rnb och Wellstreets samägda bolag Retailers lab köper in sig i Hyber – en e-handelsplattform där man kan abonnera på barnkläder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Att barn snabbt växer ur sina kläder är ett problem som startupen Hyber vill råda bot på. Via sin plattform erbjuder bolaget ytterplagg för barn från utvalda märken som man kan abonnera på mot en månadskostnad. När det blivit för litet för barnet skickas plagget tillbaka och byts ut mot en passande storlek.

Nu köper Retailers lab 10 procent av e-handelsplattformen. Retailers lab är ett investeringsbolag som ägs av den börsnoterade modegiganten Retail and brands och investmentbolaget Wellstreet. 

Hyber har tidigare tagit in 3 miljoner kronor i riskkapital från Wellstreet, men detta är den första investeringen via Retailers lab.

Läs mer: De vill få familjer att dela barnkläder 

”Samarbetet kommer att hjälpa oss att bredda erbjudandet till alla familjer i hela Sverige och ta en ledande marknadsposition. Viktigast för Hyber är att koppla samman resurserna och fördelarna från en större organisation med våra fördelar som techstartup”, säger Hybers vd Douglas Heidergren till Di Digital.

Hybers utbud har tidigare endast bestått av märket Isbjörn, som säljer underställ, overaller och andra ytterkläder. I och med Retailers labs förvärv tillkommer även kläder från Rnb:s  dotterbolag Polarn O. Pyret.

Läs mer: Investerarna: ”Sverige halkar efter inom e-handel av tjänster” 

”Vi ser fram emot samarbetet med Hyber då Polarn O. Pyrets högkvalitativa plagg passar denna typ av verksamhet väl med vårt mål om tre barn i varje plagg. Plaggens livslängd har alltid varit en central fråga för oss och i och med samarbetet med Hyber får vi nu möjligheten att förlänga livet på ytterligare fler plagg, säger Nanna Hedlund vd på Polarn O. Pyret och styrelseledamot i Retailers lab i ett pressmeddelande.

Retail and brands omsatte i fjol 2,2 miljarder kronor och äger bland annat varumärkena Brothers och Man of a kind.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies