Hoppa till innehållet

Robot i Skåne gör världen renare

Artificiell intelligens och robotarmar ska revolutionera avfallsindustrin. Familjeföretaget Carl F digitaliserar sopsorteringen och ökar andelen avfall som kan återvinnas.

Carl F, med delägaren Carl Fredrik Jönsson och vd:n Curt F Jönsson, har investerat i en robot som ser skillnad på olika typer av sopor. Foto: Carl F
Carl F, med delägaren Carl Fredrik Jönsson och vd:n Curt F Jönsson, har investerat i en robot som ser skillnad på olika typer av sopor. Foto: Carl FFoto: Företaget

Carl F hanterar främst avfall från byggindustrin och tar emot 30.000–40.000 ton varje år. Omkring hälften går till materialåtervinning, men andelen som går till förbränning är fortfarande stor. 

”Vi ser en tendens att de brännbara soporna ökar. Våra kunder är duktiga på att sortera avfallet på plats, men som branschaktör känner vi ett ansvar att öka återvinningsgraden. På sikt hoppas vi att 75 procent av avfallet ska kunna gå till återvinning”, säger delägaren Carl Fredrik Jönsson. 

Genom att sortera avfallet minskas mängden avfall som behöver brännas.

Läs även: Nio robotar som vill in i ditt hem

”Potentialen är enorm. Det finns hundratusentals ton avfall att sortera som kan gå till materialåtervinning. I stället för att betala för att skicka avfall till förbränning nollar vi den kostnaden och i bästa fall kan vi få betalt för det. Men det är en långsiktig investering och en miljönytta som vi tror att marknaden tycker är toppen."

Grunden är ett löpande band, kameror, sensorer och två robotarmar med fyra nedkastluckor var. När avfallet rullar in filmas det och analyseras så att maskinen vet vilken typ av material som närmar sig robotarmarna och i vilket fack avfallet ska läggas. 

Maskinen från finska Zenrobotics har varit i drift i några månader och sorterar metall, trä, plast och sten. Robotsorteringen är i drift 18 timmar per dygn och maskinens två armar kan göra upp till 4.000 plockningar i timmen.

Roboten tränas upp och blir bättre och bättre på att skilja på material. Mjukvaran gör det möjligt att skilja på en handfull plaster och trämaterial. 

Sorteringen har inte enbart fört med sig fördelar för Carl F. Den ökade återvinningsgraden har gjort att företaget har svårt att hantera det.

”Det är ett angenämt problem, men vi har fått ut mycket mer rent material än vi kunde drömma om. Plast är det vi får ut mest av och där har vi svårt att hitta avsättningskanaler eftersom det finns så många olika typer och kvaliteter.” 

Carl F har investerat 18 miljoner kronor i anläggningen, som är Zenrobotics åttonde i världen. 

”Vi konkurrerar med rikstäckande jättar som omsätter miljarder och måste hela tiden tänka nytt. Om vi inte är etta är det svårt att vinna marknadsandelar”, säger Carl Fredrik Jönsson.

Läs även: Nu börjar debatten om robotskatt

Fakta: Carl F
Ägare: Familjen Jönsson 75 procent, Sysav 25 procent. 
Omsättning: 127,8 Mkr för det brutna räkenskapsåret 2015/16.
Resultat före skatt: 8,2 Mkr.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera