Hoppa till innehållet

Robotbilen klar för att köra passagerare i Kalifornien

Google-ägda Waymo, som utvecklar självkörande teknik, har fått tillstånd att transportera passagerare. Det bekräftar bolaget till Di Digital.

Waymos självkörande Chrysler Pacifica hybrid minivan 5 i stadsmiljö.
Waymos självkörande Chrysler Pacifica hybrid minivan 5 i stadsmiljö.Foto: Waymo

(Di Digital/Silicon Valley) Här i Silicon Valley hör det numera till vanligheterna att se självkörande bilar på vägarna. Det sitter dock oftast en människa i förarsätet, även om bilen kör själv.

Hittills har ett 60-tal aktörer fått tillstånd av transportmyndigheten i Kalifornien att testa sina autonoma fordon. Google-ägda Waymo har också, som enda bolag, fått tillstånd att göra det utan förare bakom ratten.

På tisdagen blev det även klart att Waymo får godkänt av en annan myndighet i Kalifornien att transportera passagerare från A till B i de självkörande bilarna. Det bekräftar en talesperson för Waymo till Di Digital.

”California Public Utilities Commission har gett oss tillstånd att delta i deras pilotprogram, vilket ger Waymo-anställda möjlighet att åka med i våra fordon och ta med sig gäster i vårt South Bay-område (södra delen av Bay Area, Kalifornien, där Google har sitt högkvarter reds.anm) ”, skriver talespersonen i ett mejl till Di Digital.

De självkörande bilarna står på rad i Waymos depå i Chandler, en förort till Phoenix i Arizone, där bolaget har ett av sina kontor.
De självkörande bilarna står på rad i Waymos depå i Chandler, en förort till Phoenix i Arizone, där bolaget har ett av sina kontor.Foto: Waymo

”Det här är nästa steg i vår väg att expandera och erbjuda möjligheter till folk i Kalifornien att ta del av vår självkörande teknik, precis som vi gradvis har gjort med Waymo One i Phoenix”, skriver talespersonen.

Tillståndet kräver att det ska sitta en person i förarsätet och Waymo får inte ta betalt av passagerarna. Bolaget har dock en kommersiell taxitjänst för självkörande bilar, Waymo One, som man lanserade i Phoenix, Arizona, i slutet av förra året.

Tillväxten för tjänsten har varit trög och det tog sex månader att komma upp i 1 000 användare, meddelade Waymo i maj år. Bolaget har också inlett samarbete med Lyft i Phoenix, vars befintliga kunder kan välja en Waymo-bil i appen.

I Kalifornien kommer man alltså än så länge att transportera personal och gäster, men även här finns det ett ytterligare tillstånd som går att få där California Public Utilites Commissions tillåter allmänheten att åka med. 

Läs också: Nu mjukstartar Googles självkörande taxitjänst

Waymo är inte den första aktören som har fått klartecken att köra passagerare i Kalifornien. I december förra året fick även bolagen Zoox, Pony.ai och AutoX det. Men till skillnad från de andra tre har Waymo fått godkänt att kontraktera utomstående personer för att sitta i förarsätet i bilarna.

De självkörande bilprojekten är kostsamma och hur mycket pengar Google har investerat i Waymo finns det inga officiella uppgifter på. Bolaget ingår i området som techjätten kallar ”other bets”, och där gjorde man en förlust på drygt 8 miljarder kronor under första kvartalet i år och 12 miljarder kronor under sista kvartalet 2018.

Läs också: Efter dödskraschen – Google-bil i ny olycka 

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera