(Di Digital/Silicon Valley) Här i Silicon Valley hör det numera till vanligheterna att se självkörande bilar på vägarna. Det sitter dock oftast en människa i förarsätet, även om bilen kör själv.
Hittills har ett 60-tal aktörer fått tillstånd av transportmyndigheten i Kalifornien att testa sina autonoma fordon. Google-ägda Waymo har också, som enda bolag, fått tillstånd att göra det utan förare bakom ratten.
På tisdagen blev det även klart att Waymo får godkänt av en annan myndighet i Kalifornien att transportera passagerare från A till B i de självkörande bilarna. Det bekräftar en talesperson för Waymo till Di Digital.
”California Public Utilities Commission har gett oss tillstånd att delta i deras pilotprogram, vilket ger Waymo-anställda möjlighet att åka med i våra fordon och ta med sig gäster i vårt South Bay-område (södra delen av Bay Area, Kalifornien, där Google har sitt högkvarter reds.anm) ”, skriver talespersonen i ett mejl till Di Digital.
”Det här är nästa steg i vår väg att expandera och erbjuda möjligheter till folk i Kalifornien att ta del av vår självkörande teknik, precis som vi gradvis har gjort med Waymo One i Phoenix”, skriver talespersonen.
Tillståndet kräver att det ska sitta en person i förarsätet och Waymo får inte ta betalt av passagerarna. Bolaget har dock en kommersiell taxitjänst för självkörande bilar, Waymo One, som man lanserade i Phoenix, Arizona, i slutet av förra året.
Tillväxten för tjänsten har varit trög och det tog sex månader att komma upp i 1 000 användare, meddelade Waymo i maj år. Bolaget har också inlett samarbete med Lyft i Phoenix, vars befintliga kunder kan välja en Waymo-bil i appen.
I Kalifornien kommer man alltså än så länge att transportera personal och gäster, men även här finns det ett ytterligare tillstånd som går att få där California Public Utilites Commissions tillåter allmänheten att åka med.
Läs också: Nu mjukstartar Googles självkörande taxitjänst
Waymo är inte den första aktören som har fått klartecken att köra passagerare i Kalifornien. I december förra året fick även bolagen Zoox, Pony.ai och AutoX det. Men till skillnad från de andra tre har Waymo fått godkänt att kontraktera utomstående personer för att sitta i förarsätet i bilarna.
De självkörande bilprojekten är kostsamma och hur mycket pengar Google har investerat i Waymo finns det inga officiella uppgifter på. Bolaget ingår i området som techjätten kallar ”other bets”, och där gjorde man en förlust på drygt 8 miljarder kronor under första kvartalet i år och 12 miljarder kronor under sista kvartalet 2018.
Läs också: Efter dödskraschen – Google-bil i ny olycka