Hoppa till innehållet

AI-förvaltaren Sigmastocks inleder samarbete med Skandiabanken

Startupbolaget Sigmastocks vill få sparare att ta makten över sitt aktiesparande med stöd av algoritmer istället för fondförvaltare. Nu inleder bolaget ännu ett banksamarbete och tar sin ”gör-det-själv”-tjänst till fler.

Mai Thai och Nanna Stranne, medgrundare av Sigmastocks.
Mai Thai och Nanna Stranne, medgrundare av Sigmastocks.

”Känslan som vi vill att kunderna ska få är att de kan vara sina egna förvaltare”, säger Nanna Stranne, medgrundare av fintechbolaget Sigmastocks.

Det handlar inte om robotrådgivning. Tvärtom ges spararen makten att själv besluta över vilka aktier hen vill äga eller inte äga. Spararen fattar ett antal beslut om vad som är viktigt för den individuella portföljen, varpå tjänsten hittar bolag som passar den specifika profilen med hjälp av algoritmer.

”Du vill kanske rensa bort tobaksbolag för att du tycker att de är oetiska, eller bara investera i bolag med låg skuldsättning eller äga aktier med hög utdelning. Du väljer det som är viktigt för dig”, säger medgrundaren Mai Thai.

Läs mer: De förvaltar halv miljard i aktiekapital – men vinstmålet dröjer 

Genom att själv förvalta kapar spararen många av de kostnader som är kopplade till den traditionella fondbranschen. Verktyget gör det även möjligt att titta på historiken, utvärdera sin portfölj och justera sin strategi allt eftersom. Eller inte göra det – den som hellre vill låta portföljen styras av ett antal standardinställningar kan även göra det.

”Det vi gör baseras på matematik och statistik. Det är rätt häftigt att kunna skapa en egen strategi som du sedan testar live. Du kan se vilka risker som finns och vad det innebär att göra vissa val”, säger Mai Thai.

Genom samarbeten med storbanken Nordea och nischbanken Nordnet har Sigmastocks nått ut brett med sin tjänst. Nu växer verksamheten ytterligare i och med att bolaget inleder ännu ett banksamarbete. Denna gång med Skandiabanken som på torsdagen lanserar tjänsten till sina kunder.

”Att verka tillsammans med en handelsplattform är perfekt för oss. Vi hjälper kunderna att bli sina egna förvaltare på en plattform där det sedan är enkelt att handla direkt. Samtidigt som det gör att vi kan bredda vår kundbas”, säger Mai Thai.

I stället för att ta betalt i procent på hur mycket som förvaltas, som en vanlig fondförvaltare, tar Sigmastocks ut en prenumerationsavgift från kunderna. Därutöver gäller bankernas courtage-avgifter.

Läs mer: Efter courtagechocken – Sigmastocks i samarbete med Nordea 

Bolaget förvaltar idag över en halv miljard kronor åt 3 000 prenumeranter. Målet är 15 000 kunder för att nå lönsamhet, men i nuläget ligger fokus på produktutveckling snarare än vinst, menar grundarna.

”Just nu håller vi exempelvis på att utveckla en produkt för kapitalförvaltande företag. Vi vill skapa riktigt bra produkter, så att vi blir oslagbara på det vi gör. Sedan kommer vi så klart komma in i en tillväxtperiod, men det är inte det primära”, säger Nanna Stranne.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera