Hoppa till innehållet

Robotrådgivare tar in miljoner från ängelinvesterare

Malmöbaserade robotrådgivaren Betterwealth tar in 10 Mkr från ängelinvesteraren Nils-Robert Persson. ”Nu vill vi slå igenom i Sverige”, säger medgrundaren Henrik Jönsson. 

Sedan Finansinspektionen våren 2016 gav den första robotrådgivaren grönt ljus har en rad bolag dykt upp på den svenska marknaden. Malmöbaserade Betterwealth är ett av dessa. 

Bolaget erbjuder digital kapitalförvaltning och investeringsrådgivning utifrån ett frågeformulär på nätet. Pengarna investeras sedan i indexfonder bestående av aktier, räntor, råvaror och andra alternativa investeringar. Varje dag genomförs nya riskberäkningar, och om marknaden svänger gör Betterwealth en automatisk portföljjustering. 

”Det pratas om att en lågkonjunktur närmar sig, runtom i världen märker vi att ekonomin börjar gå långsammare, tillväxten har minskat. Samtidigt har du en amerikansk president som twittrar om handelstullar, och varje gång han gör det faller marknaden. Möjligheten att sprida risken, och risken i investeringen ändras över tiden”, säger Henrik Jönsson. 

Bolaget grundades 2016 av bröderna David Jönsson, tidigare portföljanalytiker på Danske Capital och Martin Tegnér, forskare inom maskininlärning vid Oxford university samt vännen Andreas Pålsson, tidigare IT-chef på Brisk.io. 2018 anslöt Henrik Jönsson, yngst i syskonskaran, som tidigare arbetat med systematiska investeringar på Blackrock. 

Läs mer: De är Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40 

Affärsmodellen bygger på den avgift om 0,75 procent som Betterwealth tar ut för alla som sparar under 1,5 miljoner kronor. 

De första kunderna började spara genom deras tjänst i november 2018. Sedan dess har närmare 1000 sparare anslutit till tjänsten. Fokus ligger på långsiktigt sparande. 

Nu tar bolaget in 10 miljoner kronor, i en runda helt ledd av Nils-Robert Persson, tidigare vd på fintechbolaget Cinnober. 

”Pengarna ska dels hjälpa oss att utveckla tjänsten så att den blir mer professionell och personlig, och dels hjälpa oss att skala upp och växa till att bli en lönsam robotrådgivare”, säger Henrik Jönsson. 

Men än så länge ser det ut att dröja innan bolaget når break-even. I dagsläget ligger intäkterna på noll kronor, och resultatet på minus 2,3 miljoner kronor. Den siffran lär inte växa avsevärt under 2019, menar Henrik Jönsson. Desto ljusare ser det ut för minusresultatet. 

”De största utgifterna ligger bakom oss: tillståndet från Finansinspektionen, utveckling av en skalbar plattform men framför allt utvecklingen av vår investeringsmodell som bygger på maskininlärning och avancerad riskanalys.” 

Totalt har de tagit in 23 miljoner kronor, från NFT Ventures och Lena Aplers Collector Ventures. 

Läs mer: Lena Apler om Collectors 26 investeringar: ”Integrationen har hamnat på skam” 

Fokus framåt blir nu att säkra platsen på den svenska marknaden. Därför kommer man också att satsa mer på marknadsföring än tidigare. 

”Marknaden är stor nog för flera robotrådgivare. Nu vill vi slå igenom i Sverige, och vi siktar på att nischa oss mot segmentet av kunder som traditionellt är Private Banking kunder. Sedan vill vi expandera till Skandinavien och resten av Europa.”

De amerikanska robotrådgivarna lyfts fram som förlagor till den svenska industrin. Ett av dessa bolag är Kinnevik-backade Betterment. I Betterwealths fall har de inte bara inspirerat bolaget verksamhetsmässigt. 

”Vi skämtade om att blanda Betterment och Wealthfront, som var pionjärerna bland robotrådgivarna. Sedan satte sig det namnet.”

Läs Di Digitals genomgång av de svenska robotrådgivarna: Robotrådgivare blöder – behöver få in miljarder 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera