Annons

Deras robotrådgivare når 40 000 svenskar – hoppas vända miljonförlusterna

Fundlers grundare Ulf Ahrner (tv) och Anton Fagerlönn.
Fundlers grundare Ulf Ahrner (tv) och Anton Fagerlönn. Foto: Press.
Fintechutmanaren Fundler har haft ett kostsamt år. Samtidigt har bolaget tagit in nytt kapital och rustat för nya satsningar, bland annat på en robot som styr ditt pensionskapital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Robotrådgivaren Fundler har nu nått 40 000 sparare, men tillväxten har fört med sig en rejäl prislapp.

Förra året innebar ordentliga kostnadsökningar och förlusterna växte med över 200 procent jämfört med 2017 till 15 miljoner kronor.

Samtidigt är omsättningen för bolaget fortfarande blygsamt, under 2017 var omsättningen i princip noll och i fjol ökade intäkterna till blygsamma 218 000 kronor.

”Det är kul att det är över 40 000 personer som tagit hem appen, så jag har väldigt goda förhoppningar nu när vi kan visa förvaltningshistorik och att vi fått in ny kompetens och kapital. Nu ska vi få ut budskapet under hösten och vintern”, säger Fundlers medgrundare Ulf Ahrner.

Enligt Ulf Ahrner har bolaget byggt upp organisationen under året, sedan i maj i år utgörs bolaget av 20 personer. Det kan jämföras med fem heltidstjänster året innan.

”Det har ju en påverkan. Vi har haft behov av att bygga organisationen så att vi kan möta nya målgrupper och deras krav på information och produkten”, säger Ulf Ahrner.

Bolagets erbjudande, som består av sparande med hjälp av robotrådgivare snarare än förvaltare, har funnits på marknaden i drygt två år.

Enligt Fundlers egna siffror hade bolagets robotrådgivare Global Framtid Potential växt med 23,94 procent vid halvårsskiftet i juni i år. En del av Fundlers affärsmodell bygger på att utmana förvaltade fonder med högre avgift.

”Vi vill att folk tar en titt på sin avkastning och jämför den med hur vår ser ut”, säger Ulf Ahrner.

Sparkapitalet placeras i fonder som bestäms av risknivå och tidshorisont. Portföljen uppdateras sedan löpande baserat på hur fonden presterar.

Tidigare har Fundlers marknadsföring riktat sig mot personer med stor digital närvaro, som har ganska bra koll på digitala tjänster. 

Framöver, som en del i tillväxtstrategin, kommer Fundler att rikta sig till en målgrupp som kanske redan har sparande och som vill få ut mer av det, berättar Ulf Ahrner. 

Därmed kommer marknadsföringen att gå ut i andra kanaler än via nätet.

”Vi vill nå en mycket bredare grupp av sparare. Vi har synts mycket bland personer under 40, nu ska vi försöka bli synliga också i mer traditionella kanaler där de som investerar pengar kanske förekommer”, säger han och tillägger:

”Tidigare har vi växt väldigt mycket i antal användare men det har varit en målgrupp som är lite yngre och då har man ofta kort sparhorisont. Personer i femtioårsåldern och uppåt har längre horisont och då förvaltar man pengar snarare än bara gör av med dem.”

Läs mer: Finanstopp går in i robotrådgivare

För att kunna växa har Fundler under året tagit in 18 miljoner kronor i kapital, senast i våras från bland andra JNE Invest och den förre vd:n för Nordnet och Ikano, Håkan Nyberg.

Under hösten kommer robotrådgivaren också att slå sig in på pensionsmarknaden. Tillsammans med Danica Pension lanserar Fundler en pensionstjänst.

”Vi lanserar den första robotdrivna pensionsprodukten i Sverige. Det blir den första tjänsten där man kan flytta in sina tjänstepensioner och privata pensioner i Fundler. Man kommer då ner i en avgift som är under 1 procent för något som i dag ofta kostar flera gånger mer”, säger Ulf Ahrner.

Läs mer: Finanstopp går in i robotrådgivare 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer