Hoppa till innehållet

Robyn: En kille accepteras lättare som en nörd

Många profiler i techbranschen anser att det är olika regler som gäller kvinnor och män. ”Det är svårt att prata om detta utan att vara väldigt kritisk till män”, säger Robyn på Brilliant Minds. 

Från vänster: Moderator Sonali De Rycker, partner på Accel, Andrea Wong och Robyn.
Från vänster: Moderator Sonali De Rycker, partner på Accel, Andrea Wong och Robyn.Foto: Amanda Lindgren.

Robyn är initiativtagare till Teklafestivalen som ger flickor i åldern 11 – 18 möjligheten att testa bland annat robotprogrammering och speldesign. Hon har även blivit utvald som en av Nordens hetaste tech-kvinnor av intiatiativet ”Inspiring Fifty”.

Sångaren Robyn och Andrea Wong, en av tv-branschens tungviktare, är två av dussintals kändisar inom tech, konst och musik som besöker den tredje upplagan av Spotify-chefen Daniel Eks framtidskonferens Brilliant Minds. 

Under fredagen frågades de ut om sina erfarenheter som framstående kvinnor i sina respektive branscher.

”Kvinnor kan inte höfta. Vi kan inte komma in i ett möte och inte veta vad vi snackar om”, säger Andrea Wong.

Läs även: Accel-toppen: ”Folk trodde att Avito-grundarna var ett skämt” 

Andrea Wongs uttalande är något som många kvinnor i techbranschen skulle hålla med om. Även Robyn anser att kvinnor och män verkar känna att det finns olika krav på hur mycket kunskap de måste ha.

”Många kvinnor känner att de behöver veta mycket om ett område innan de ger sig in i det medan en man eller en kille kan fokusera på en sak och accepteras som en nörd. Jag känner att jag får mer ut av saker när jag gräver djupare”, säger Robyn.

”Det är svårt att prata om detta utan att vara väldigt kritisk till män. Men det gör det också intressant. Det är djupt personligt.”

Läs även: Kommentar: It-nörden är förlegad 

Robyn fick också frågor om sitt eget skivbolag Konichiwa Records. Det grundade hon 2005 efter en kontraktsstrid med skivbolaget Jive Records.

”Det handlar om att ge dig själv utrymme att inte behöva veta allt om ett område.”

Läs även: ”Därför lyfter vi fram kvinnliga grundare på Female Founders” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera