Hoppa till innehållet

”Rock Science”-bolaget i konkurs

Nuday Games, med frågesportsappen Rock Science, har gått i konkurs. Så sent som i höstas kunde Di Digital berätta att Universal Music gått in som delägare i bolaget.

Frågespelsappen Rock Science, av svenska Nuday Games.
Frågespelsappen Rock Science, av svenska Nuday Games.

Svenska Nuday Games (NTL) grundades av Jorge Bravo och Sven Folkesson för fyra år sedan. De knåpade ihop ett frågesportsspel med fokus på hårdrock. Från början var det ett brädspel, som i höstas hade sålt i 31 000 exemplar.

De senaste åren har bolaget fokuserat på appen Rock Science, som släpptes redan 2014, med frågor om band som Korn och Motörhead. Bolaget har sedan tidigare fått in kapital från riskkapitalbolaget Northzone, Almi Invest och familjen Tillanders riskkapitalbolag Backstage Invest. I höstas kunde Di Digital berätta att även Universal Music gått in som delägare i bolaget.

Läs mer: Universal Music går in i svenska Nuday Games

Planen då var att samarbete mellan spelutvecklaren och skivbolagets artister. Men istället går bolaget nu i konkurs. Det skriver Breakit och hänvisar till handlingar och uppgifter.

Uppgiften bekräftas av en av grundarna, Sven Folkesson.

”Det stämmer. I övrigt har jag inga kommentarer, då jag inte har arbetat operativt i bolaget på ett och ett halvt år", säger han till Breakit.

Foto:

Bland andra riskkapitalbolaget Northzone och Universal Music var delägare i konkursförsatta Nuday Games. Data och grafik från nordictechlist.com.

Jacob Fant, styrelseordförande i Nuday, förklarar för nyhetssajten att ett vikande användarantal var en av orsakerna till konkursen. Han menar även att den hårda konkurrensen i App Store och Play Store bidragit till konkursen.

Nuday hade under det brutna räkenskapsår som avslutades i augusti 2015 en omsättning på närmare 200 000 kronor med en förlust på 2,7 miljoner kronor. Intäkterna kom från försäljning av extrafunktioner, annonser och samarbeten.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera