Oskar Burman startade Rovios Stockholmsstudio för tre år sedan. I dag arbetar 35 personer på kontoret på Södermalm. Många av dem har bakgrund från andra svenska spelutvecklare som Dice och Avalanche.
I dag släpper studion sitt första stora spel som de arbetat på de senaste två åren.
”Vi och cheferna i Finland tyckte att det här var tillräckligt stort för att kallas Angry Birds 2”, säger Oskar Burman, ckef för Stockhomsstudion.
Angry Birds blev ett spelfenomen år 2009 och lade grunden för spelbolaget Rovio. Rovio har sedan dess arbetat mycket med att kapitalisera på varumärket Angry Birds. Det finns i dag allt från Angry Birds-godis till lekparker och kläder. Nästa år kommer spelet också som animerad film. Men trots det har Rovio det senaste året varit tvungna att skära ned på personalen.
Läs mer: Startupfeber i spel-Stockholm
Sämre försäljning och hårdare konkurrens om mobilspelarna gjorde att bolagets vinst halverades till cirka 150 miljoner kronor i fjol. Samtidigt har svenska King och finska Supercell vuxit snabbt och lämnat Rovio i bakvattnen.
Det är därför inte undra på om förhoppningarna på svenskarnas arbete är högt ställda.
”Det finns höga förväntningar så det är klart att det är rätt nervöst”, säger Oskar Burman.
Det nya Angry Birds-spelet är mer tekniskt avancerat än de tidigare. Även om själva spelstoryn är densamma.
”Du skjuter fortfarande fåglar med en slangbälla på grisar”, säger Oskar Burman.
Det här är något som Rovio i Finland ser som styrka hos oss, vi befinner oss redan dit mobilspelsmarknaden är på väg.
Tack vare kraftfullare mobiltelefoner och att många av utvecklarna i Stockholmsstudion har bakgrund från pc- och konsolspelsutveckling har Angry Birds 2 blivit mer likt ett pc-spel än ett tidigt mobilspel.
”Det vi gör nu hade aldrig gått att göra i den första Iphonen. Det här är något som Rovio i Finland ser som styrka hos oss, vi befinner oss redan dit mobilspelsmarknaden är på väg”, säger Oskar Burman.
Läs mer: Spelsverige kan få en egen riskkapitalfond
En enorm marknadsföringsapparat rullar igång i dag när mobilanvändare runt om i världen ska ladda ned spelet, som är gratis. Tanken är att intäkterna ska komma från köp inuti appen.
”Man tjänar så kallade gems när man spelar, de spenderar man sedan för fördelar i spelet. Du kan få gems genom att spela, köpa dem eller titta på reklam i spelet för att få fler”, säger Oskar Burman.
Läs mer: King-grundaren: "Vi räknar inte med ett nytt Candy Crush"
Att titta på reklam för att få fördelar i mobilspel är en trend som kommit starkt den senaste tiden.
”Det har inte varit så vanligt tidigare men kommer mer och mer. Man märker att en större del av reklamkakan går åt spelhållet. Annonsörerna har insett att det är en så stor användarbas som finns där”, säger Oskar Burman.
För Stockholmsstudion väntar nu några nervösa veckor. Men arbetet med nästa projekt är redan i full gång.
”Vi har några andra grejer på gång som inte är Angry Birds. Det är klart Rovio vill ha fler ben att stå på än Angry Birds. Vi hoppas kunna visa upp något innan jul.”