Hoppa till innehållet

Rusning efter hemlevererad mat

Samtidigt som många restauranger pressas ser matleverantörsjättarna Foodora, Uber Eats och Wolt ett uppsving.

Hans Skruvfors, Sverigechef Foodora och Carl Zetterqvist, Sverigechef Wolt.
Hans Skruvfors, Sverigechef Foodora och Carl Zetterqvist, Sverigechef Wolt.Foto: Press/ Fredrik Sandberg/TT

Färre går ut och äter för att minska risken för smittspridning, men för matleverantörerna Foodora, Uber Eats och Wolt har efterfrågan gått upp. 

”Just nu ser vi en viss ökning gentemot den prognostiserade försäljningen på grund av covid-19. Vi följer utvecklingen på daglig basis och den ena dagen är inte den andre lik. Det är väldigt svårt att sia om eventuella försäljningsförändringar både i närtid och på längre sikt”, meddelar Foodoras Sverigechef Hans Skruvfors.

Väder, kampanjer och löning kan spela in i den ökade efterfrågan, tror Wolts Sverigechef Carl Zetterqvist. Men framför allt beror det på att många människor har börjat arbeta hemifrån. 

”De senaste dagarna har vi sett att försäljningen har ökat mer än förväntat. Exempelvis har vi mer att göra lunchtid än normalt. En anledning kan vara att folk jobbar hemifrån och beställer hem god mat från restaurangerna istället för att gå till lunchmatsalen på jobbet”, berättar Carl Zetterqvist mejlledes. 

Fler vill ha sin mat hemlevererad under coronakrisen.
Fler vill ha sin mat hemlevererad under coronakrisen.Foto: Tiia Monto

Även Uber Eats ser ett förändrat köpbeteende hos sina kunder, med fler beställningar dagtid. 

”I takt med att många blir mer beroende av att få mat hemlevererad ser vi också att konsumenters behov breddas och blir mer varierade. Man vill kunna få leveranser olika tider på dygnet, välja bland ett stort utbud och även få dagligvaror, som toalettpapper, levererade till dörren på en halvtimme”, skriver Henrik Berlin, operativ chef på Uber Eats, i ett mejl till Di Digital. 

Uber Eats har som mål att öppna upp för leveranser dygnet runt. För att hjälpa restaurangerna ur krisen lanserade de i förra veckan ett stödpaket med slopade leveransavgifter för konsumenter, slopade aktiveringsavgifter för restauranger, kostnadsfri upphämtning, dagliga utbetalningar till restauranger istället för veckovisa samt expressaktivering av nya restauranger inom 48 timmar. 

Också Foodora har dragit igång en kampanj för att underlätta för restaurangbranschen.

”I kampanjen 'Stötta Sveriges restauranger' har vi bland annat infört bättre betalningsvillkor för att stötta restaurangernas likviditet samt att vi har valt att skjuta upp fasta startkostnader för nya restauranger som vill ansluta sig till vår plattform”, berättar Foodoras Sverigechef Hans Skruvfors mejlledes. 

Wolt har valt att att avstå från all kommission kommande 30 dagar från den försäljning som avser de beställningar där kunden själv hämtar maten på restaurangen.

Hur skulle ni påverkas om många av era anslutna restauranger stänger igen under coronakrisen? 

”Den nuvarande situationen påverkar oss alla och vi behöver därför ta ett gemensamt ansvar. Sverige står inför en allvarlig situation där stat och myndigheter behöver fatta viktiga beslut i närtid. Restaurangerna måste få stöd så de kan fortsätta laga god mat och sysselsätta personer”, skriver Carl Zetterqvist, Wolts Sverigechef. 

”Först och främst skulle detta vara förödande för väldigt många människor i restaurangbranschen. Livsverk går i kras. För det andra skulle detta få långtgående konsekvenser på den svenska ekonomin i stort. Det är restauranger och småföretagare som utgör ryggraden för tillväxt och välstånd i Sverige. Ingen hade således gynnats av detta scenario och inte heller Foodora”, skriver Hans Skruvfors, Sverigechef på Foodora. 

”Det skulle naturligtvis vara väldigt sorgligt och vi gör vårt bästa för att det inte ska hända. Uber står på många ben och har en flexibel affärsmodell men anslutna restauranger är ju våra partners, vi är fast beslutna att hjälpa dem igenom den här tuffa tiden”, skriver Henrik Berlin, operativ chef på Uber Eats.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera