Färre går ut och äter för att minska risken för smittspridning, men för matleverantörerna Foodora, Uber Eats och Wolt har efterfrågan gått upp.
”Just nu ser vi en viss ökning gentemot den prognostiserade försäljningen på grund av covid-19. Vi följer utvecklingen på daglig basis och den ena dagen är inte den andre lik. Det är väldigt svårt att sia om eventuella försäljningsförändringar både i närtid och på längre sikt”, meddelar Foodoras Sverigechef Hans Skruvfors.
Väder, kampanjer och löning kan spela in i den ökade efterfrågan, tror Wolts Sverigechef Carl Zetterqvist. Men framför allt beror det på att många människor har börjat arbeta hemifrån.
”De senaste dagarna har vi sett att försäljningen har ökat mer än förväntat. Exempelvis har vi mer att göra lunchtid än normalt. En anledning kan vara att folk jobbar hemifrån och beställer hem god mat från restaurangerna istället för att gå till lunchmatsalen på jobbet”, berättar Carl Zetterqvist mejlledes.
Även Uber Eats ser ett förändrat köpbeteende hos sina kunder, med fler beställningar dagtid.
”I takt med att många blir mer beroende av att få mat hemlevererad ser vi också att konsumenters behov breddas och blir mer varierade. Man vill kunna få leveranser olika tider på dygnet, välja bland ett stort utbud och även få dagligvaror, som toalettpapper, levererade till dörren på en halvtimme”, skriver Henrik Berlin, operativ chef på Uber Eats, i ett mejl till Di Digital.
Uber Eats har som mål att öppna upp för leveranser dygnet runt. För att hjälpa restaurangerna ur krisen lanserade de i förra veckan ett stödpaket med slopade leveransavgifter för konsumenter, slopade aktiveringsavgifter för restauranger, kostnadsfri upphämtning, dagliga utbetalningar till restauranger istället för veckovisa samt expressaktivering av nya restauranger inom 48 timmar.
Också Foodora har dragit igång en kampanj för att underlätta för restaurangbranschen.
”I kampanjen 'Stötta Sveriges restauranger' har vi bland annat infört bättre betalningsvillkor för att stötta restaurangernas likviditet samt att vi har valt att skjuta upp fasta startkostnader för nya restauranger som vill ansluta sig till vår plattform”, berättar Foodoras Sverigechef Hans Skruvfors mejlledes.
Wolt har valt att att avstå från all kommission kommande 30 dagar från den försäljning som avser de beställningar där kunden själv hämtar maten på restaurangen.
Hur skulle ni påverkas om många av era anslutna restauranger stänger igen under coronakrisen?
”Den nuvarande situationen påverkar oss alla och vi behöver därför ta ett gemensamt ansvar. Sverige står inför en allvarlig situation där stat och myndigheter behöver fatta viktiga beslut i närtid. Restaurangerna måste få stöd så de kan fortsätta laga god mat och sysselsätta personer”, skriver Carl Zetterqvist, Wolts Sverigechef.
”Först och främst skulle detta vara förödande för väldigt många människor i restaurangbranschen. Livsverk går i kras. För det andra skulle detta få långtgående konsekvenser på den svenska ekonomin i stort. Det är restauranger och småföretagare som utgör ryggraden för tillväxt och välstånd i Sverige. Ingen hade således gynnats av detta scenario och inte heller Foodora”, skriver Hans Skruvfors, Sverigechef på Foodora.
”Det skulle naturligtvis vara väldigt sorgligt och vi gör vårt bästa för att det inte ska hända. Uber står på många ben och har en flexibel affärsmodell men anslutna restauranger är ju våra partners, vi är fast beslutna att hjälpa dem igenom den här tuffa tiden”, skriver Henrik Berlin, operativ chef på Uber Eats.